Biznes

Dlaczego zielony wodór stwarza zarówno główne możliwości, jak i znaczące wyzwania | Wyjaśnione wiadomości

  • 6 kwietnia, 2024
  • 7 min read
Dlaczego zielony wodór stwarza zarówno główne możliwości, jak i znaczące wyzwania |  Wyjaśnione wiadomości


Ministerstwo Energii Nowej i Odnawialnej (MNRE) ogłosiło program o wartości 496 crore rupii (do lat 2025–2026) mający na celu wsparcie projektów pilotażowych, które albo sprawdzają opłacalność zielonego wodoru jako paliwa do pojazdów, albo rozwijają bezpieczną infrastrukturę pomocniczą, taką jak stacje tankowania .

Wielcy indyjscy producenci pojazdów użytkowych, tacy jak Tata Motors, Volvo Eicher i Ashok Leyland, podwajają wysiłki na rzecz rozwoju samochodów ciężarowych i autobusów napędzanych wodorem, intensyfikując badania i rozwój oraz budując moce produkcyjne.

Indyjskie przedsiębiorstwa energetyczne również próbują zwiększyć produkcję zielonego wodoru i obniżyć koszty, aby był on na tyle przystępny cenowo, aby mógł konkurować z innymi paliwami.

Oczekuje się, że w nadchodzących latach wodór będzie szeroko stosowany w sektorze transportu, a jako duży i rosnący rynek zarówno pojazdów, jak i energii, Indie mogą znacząco zyskać na przyjęciu na dużą skalę zielonego wodoru jako paliwa samochodowego.

Zielony wodór zapewnia znaczną redukcję emisji, co pomoże spowolnić globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne. Indie dostrzegają korzyści, począwszy od ograniczenia zanieczyszczeń i osiągnięcia celów klimatycznych po ograniczenie kosztownego importu paliw kopalnych, a także szansę biznesową, aby stać się globalnym centrum produkcji i eksportu zielonego wodoru.

Oferta świąteczna

Zielony i szary wodór

Wodór jest bezbarwny, a wodór zielony jest „zielony” jedynie ze względu na sposób jego wytwarzania i źródło energii wykorzystywanej do jego wytworzenia. Zielony wodór odnosi się do wodoru wytwarzanego w wyniku elektrolizy wody – podziału jej na wodór i tlen – przy użyciu elektrolizera zasilanego energią odnawialną.

Uważa się, że jest to praktycznie bezemisyjna ścieżka produkcji wodoru — jest całkowicie ekologiczna, ponieważ zasilana jest zieloną energią, wykorzystuje wodę jako surowiec i nie emituje dwutlenku węgla podczas zużycia.

Warto przeczytać!  Britannia nie opuszcza Bengalu, twierdzi rząd TMC w obliczu niepewności co do losu fabryki w Kalkucie | Wiadomości z Kalkuty

Obecnie większość wodoru produkowanego do celów przemysłowych i do zastosowań przemysłowych to wodór „szary”, wytwarzany z gazu ziemnego w procesach energochłonnych i charakteryzujący się wysoką emisją dwutlenku węgla. Z wyjątkiem różnic w ścieżce produkcji i emisji, zielony wodór jest zasadniczo tym samym, co szary – lub wodór sklasyfikowany według dowolnego innego koloru.

Wodór Wiele kolorów wodoru.

Schemat sektora transportu

Główne cele programu MNRE, dla którego wytyczne wydano w lutym, obejmują (i) walidację wykonalności technicznej i wydajności zielonego wodoru jako paliwa transportowego, (ii) ocenę opłacalności ekonomicznej pojazdów napędzanych ekologicznym wodorem oraz (iii) demonstracja bezpiecznej obsługi pojazdów napędzanych wodorem i stacji tankowania.

Ministerstwo Transportu Drogowego i Autostrad powoła agencję wdrażającą program, która będzie zapraszać do składania wniosków w sprawie projektów pilotażowych. Wybrana firma lub konsorcjum będzie instytucją realizującą projekt.

Na podstawie rekomendacji Komitetu Oceny Projektu, MNRE zatwierdzi finansowanie luki w rentowności (VGF) dla projektu. Kwota VGF zostanie ostateczna po rozważeniu „konkretnych potrzeb, zalet i wykonalności każdego projektu”. Instytucja realizująca będzie zobowiązana do zakończenia projektu pilotażowego w ciągu dwóch lat.

Pojazdy na wodorowe ogniwa paliwowe

Pojazd z wodorowym silnikiem spalinowym (ICE) wykorzystuje wodór w procesie spalania – co jest podobne do samochodów napędzanych olejem napędowym i benzyną, z tą różnicą, że nie powoduje emisji dwutlenku węgla.

Pojazd elektryczny zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) wykorzystuje wodór elektrochemicznie, przekształcając wodór zmagazynowany w zbiorniku wysokociśnieniowym w energię elektryczną, pozostawiając wodę jako produkt uboczny. Chociaż pojazdy napędzane wodorem ICE nie emitują dwutlenku węgla, badania sugerują, że spalanie wodoru jest znacznie mniej energooszczędne niż spalanie wodoru przekształcając go w energię elektryczną w ogniwie paliwowym.

Warto przeczytać!  Duże podwyżki wynagrodzeń na początku 2024 roku! Ile pieniędzy już niedługo trafi do Polaków? 16.10.2023

W porównaniu do pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV), w których akumulator stanowi najcięższą część, pojazdy FCEV wodorowe są zazwyczaj znacznie lżejsze, ponieważ wodór jest lekkim pierwiastkiem, a zestaw ogniw paliwowych waży mniej niż akumulator pojazdu elektrycznego (EV).

To sprawia, że ​​technologia wodorowych ogniw paliwowych staje się realną alternatywą dla technologii akumulatorów pojazdów elektrycznych, szczególnie w przypadku ciężkich samochodów ciężarowych, które mogą czerpać korzyści ze zwiększonej ładowności – bez powodowania kłębów dymu ze spalania oleju napędowego.

Rzeczywiście badania pokazują, że długodystansowe pojazdy FCEV mogą przewozić ładunki w ilościach podobnych do ciężarówek z silnikiem Diesla, podczas gdy w przypadku pojazdów typu BEV na długich trasach obciążenie jest nawet o 25% mniejsze ze względu na cięższe akumulatory. Biorąc pod uwagę potrzebę ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu, przy jednoczesnym zapewnieniu, że nie nastąpi utrata generującej dochód ładowności, ekologiczny wodór jest obiecujący.

Szereg wyzwań

Stosowanie zielonego wodoru na dużą skalę w sektorze transportu wiąże się z poważnymi wyzwaniami. Najważniejszym z nich jest zaporowy koszt produkcji, a następnie wyzwania związane z przechowywaniem i transportem na dużą skalę. Jednak dzięki większym innowacjom technologicznym i zwiększeniu skali produkcji koszty prawdopodobnie spadną w ciągu kilku lat.

Ekologiczne pojazdy napędzane wodorem nie są jeszcze postrzegane jako odpowiednia alternatywa dla czterokołowych pojazdów typu BEV ze względu na wyzwania wynikające z kosztów paliwa i budowy infrastruktury pomocniczej. Shell, pionier technologii tankowania wodoru, ogłosił w zeszłym miesiącu, że zamyka wszystkie swoje stacje tankowania wodoru dla samochodów w Kalifornii z powodu „komplikacji w dostawach i innych zewnętrznych czynników rynkowych”. Stacje tankowania wodoru dla pojazdów ciężarowych nadal jednak tam działają.

Warto przeczytać!  Rekordowy ładunek ruszył drogami Płocka. Historyczne przedsięwzięcie

Aby wodorowe pojazdy typu FCEV mogły konkurować z pojazdami typu BEV, ekologiczny wodór musi kosztować od 3 do 6,5 dolara za kilogram do 2030 r. Dla perspektywy detaliczne ceny ekologicznego wodoru w Kalifornii w 2023 r. osiągnęły poziom 30 dolarów za kilogram. Kalifornijska Komisja ds. Transportu szacuje również, że zbudowanie ciężarówki na wodór Stacja paliw kosztuje aż o 72% więcej niż koszt budowy akumulatorowej stacji paliw elektrycznych ciężarówek.

MNRE planuje zwołać spotkanie z zainteresowanymi stronami w celu omówienia rozwoju specjalistycznych butli do przechowywania ekologicznego wodoru po tym, jak producenci pojazdów użytkowych zgłosili wyzwania związane z wysokociśnieniowymi butlami do przechowywania.

Obecnie większość butli produkowanych w Indiach jest przeznaczona do transportu sprężonego gazu ziemnego (CNG). Jednak wodór jest przechowywany pod znacznie wyższym ciśnieniem, a butle CNG nie mogą przenosić wodoru. Aby butle mogły przenosić dużą masę wodoru, włókno węglowe musi być mocniejsze, co powoduje, że wysokociśnieniowe butle z wodorem są drogie. Stanowi to kluczową przeszkodę w przyjęciu wodoru jako paliwa transportowego. Z tego samego powodu istniejąca infrastruktura rurociągów gazu ziemnego również nie jest postrzegana jako opłacalna.

Wodór jest wyjątkowo łatwopalny, co oznacza, że ​​przy obchodzeniu się z paliwem na stacjach detalicznych należy zachować szczególną ostrożność w porównaniu z olejem napędowym, benzyną, a nawet CNG. Przed wprowadzeniem rozwiązań na dużą skalę należy opracować solidne i niezawodne standardy obsługi i bezpieczeństwa.

Wreszcie, w miarę jak postęp w technologiach akumulatorów w dalszym ciągu zmniejsza całkowitą masę akumulatorów pojazdów elektrycznych, długoterminowa rentowność ciężkich pojazdów użytkowych napędzanych ekologicznie wodorem może również znaleźć się pod presją.


Źródło