Długie godziny lotu, niestabilność grafiku powodują zmęczenie pilota: badanie | Wiadomości z Indii
MUMBAI: Według ustaleń niedawnego badania przeprowadzonego przez organizację pozarządową, głównymi czynnikami przyczyniającymi się do zmęczenia pilotów są: długotrwałe loty przekraczające 10 godzin dziennie, kolejne zmiany nocne, szybko zmieniające się cotygodniowe dyżury zakłócające rytm dobowy oraz harmonogramy ściśle przestrzegające minimalnego wymaganego czasu odpoczynku.
Ankieta, w której wzięło udział 530 pilotów linii lotniczych w Indiach, głównie kapitanów obsługujących loty krajowe i międzynarodowe trwające krócej niż sześć godzin, wykazała, że około 70% pilotów uważało, że okresy służby lotniczej przekraczające 10 godzin mają głęboki wpływ na wystąpienie zmęczenia, jak stwierdzono w raporcie z ankiety opublikowanym przez Safety Matters Foundation. Obecnie Indie zezwalają liniom lotniczym na planowanie pilotów na okresy służby lotniczej do 13 godzin w ciągu 24 godzin.
Problem wydłużonych godzin służby zaostrzyły częste „zamiany ogonów”, które 63% pilotów wskazało jako czynnik przyczyniający się do zmęczenia. Zamiany ogonów, termin używany w branży lotniczej, odnoszą się do zmiany samolotu. Jednak załoga nie może bezpośrednio przejść z jednego samolotu do drugiego. „Załoga musi wysiąść z samolotu, udać się do budynku terminala i przejść kontrolę bezpieczeństwa przed wejściem na pokład następnego samolotu. Częste zmiany ogonów, w połączeniu z innymi czynnikami, takimi jak maksymalny czas służby, minimalny odpoczynek i wielokrotne lądowania, mogą nasilać wzrost zmęczenia” — stwierdzono w badaniu.
„Wyniki ankiety i zalecenia zostały przekazane DGCA w zeszłym tygodniu” – powiedział kapitan Amit Singh z Safety Matters Foundation.
Oprócz odpowiedzi na pytania ankietowe, 177 pilotów udzieliło komentarzy, które rzuciły światło na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym pilotów w Indiach. Niestabilność grafiku wyłoniła się jako główny powód do narzekań w komentarzach.
Jeden kapitan podzielił się przykładem, w którym jego linia lotnicza obudziła go o 2:30 rano, aby poinformować go, aby nie zgłaszał się do służby o 5 rano zgodnie z planem, ponieważ naruszałoby to minimalny wymagany okres odpoczynku. Inne skargi dotyczyły nadmiernych przesiadek, gdy piloci wracali do domu tylko na jeden dzień po przepracowaniu 6-7 dni lotów przesiadkowych, ponieważ stacja bazowa pilota nie miała już znaczenia.
Inny pilot zwrócił uwagę na wzrost liczby błędów popełnianych przez członków załogi podczas lądowań i startów, spowodowanych zmęczeniem oraz na fakt, że linie lotnicze nie udzielają urlopów, a to tylko niektóre z problemów.
„W ostatnich latach wzrosła liczba indyjskich pilotów, których uznano za czasowo lub trwale niezdolnych do pracy ze względów medycznych” – zauważył kapitan Singh, podkreślając, że zmęczenie jest istotnym czynnikiem przyczyniającym się do chorób serca.
W sierpniu poprzedniego roku 40-letni pilot IndiGo doznał zawału serca i zmarł w strefie kontroli bezpieczeństwa na lotnisku w Nagpur, zaledwie kilka minut przed planowanym lotem do Pune.
Incydent ten ujawnił szereg problemów związanych ze zmęczeniem, z jakimi borykają się piloci linii lotniczych, i skłonił organ regulacyjny do przeglądu norm regulujących maksymalny dopuszczalny czas służby i minimalny czas odpoczynku przy wyznaczaniu pilotów do wykonywania obowiązków lotniczych.
W styczniu tego roku DGCA wydała zreformowany zestaw norm z rygorystycznym terminem wdrożenia dla linii lotniczych do 1 czerwca. Jednak w marcu, po przedstawieniu przez linie lotnicze ministerstwu uwag, DGCA wycofała termin.
Ankieta, w której wzięło udział 530 pilotów linii lotniczych w Indiach, głównie kapitanów obsługujących loty krajowe i międzynarodowe trwające krócej niż sześć godzin, wykazała, że około 70% pilotów uważało, że okresy służby lotniczej przekraczające 10 godzin mają głęboki wpływ na wystąpienie zmęczenia, jak stwierdzono w raporcie z ankiety opublikowanym przez Safety Matters Foundation. Obecnie Indie zezwalają liniom lotniczym na planowanie pilotów na okresy służby lotniczej do 13 godzin w ciągu 24 godzin.
Problem wydłużonych godzin służby zaostrzyły częste „zamiany ogonów”, które 63% pilotów wskazało jako czynnik przyczyniający się do zmęczenia. Zamiany ogonów, termin używany w branży lotniczej, odnoszą się do zmiany samolotu. Jednak załoga nie może bezpośrednio przejść z jednego samolotu do drugiego. „Załoga musi wysiąść z samolotu, udać się do budynku terminala i przejść kontrolę bezpieczeństwa przed wejściem na pokład następnego samolotu. Częste zmiany ogonów, w połączeniu z innymi czynnikami, takimi jak maksymalny czas służby, minimalny odpoczynek i wielokrotne lądowania, mogą nasilać wzrost zmęczenia” — stwierdzono w badaniu.
„Wyniki ankiety i zalecenia zostały przekazane DGCA w zeszłym tygodniu” – powiedział kapitan Amit Singh z Safety Matters Foundation.
Oprócz odpowiedzi na pytania ankietowe, 177 pilotów udzieliło komentarzy, które rzuciły światło na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym pilotów w Indiach. Niestabilność grafiku wyłoniła się jako główny powód do narzekań w komentarzach.
Jeden kapitan podzielił się przykładem, w którym jego linia lotnicza obudziła go o 2:30 rano, aby poinformować go, aby nie zgłaszał się do służby o 5 rano zgodnie z planem, ponieważ naruszałoby to minimalny wymagany okres odpoczynku. Inne skargi dotyczyły nadmiernych przesiadek, gdy piloci wracali do domu tylko na jeden dzień po przepracowaniu 6-7 dni lotów przesiadkowych, ponieważ stacja bazowa pilota nie miała już znaczenia.
Inny pilot zwrócił uwagę na wzrost liczby błędów popełnianych przez członków załogi podczas lądowań i startów, spowodowanych zmęczeniem oraz na fakt, że linie lotnicze nie udzielają urlopów, a to tylko niektóre z problemów.
„W ostatnich latach wzrosła liczba indyjskich pilotów, których uznano za czasowo lub trwale niezdolnych do pracy ze względów medycznych” – zauważył kapitan Singh, podkreślając, że zmęczenie jest istotnym czynnikiem przyczyniającym się do chorób serca.
W sierpniu poprzedniego roku 40-letni pilot IndiGo doznał zawału serca i zmarł w strefie kontroli bezpieczeństwa na lotnisku w Nagpur, zaledwie kilka minut przed planowanym lotem do Pune.
Incydent ten ujawnił szereg problemów związanych ze zmęczeniem, z jakimi borykają się piloci linii lotniczych, i skłonił organ regulacyjny do przeglądu norm regulujących maksymalny dopuszczalny czas służby i minimalny czas odpoczynku przy wyznaczaniu pilotów do wykonywania obowiązków lotniczych.
W styczniu tego roku DGCA wydała zreformowany zestaw norm z rygorystycznym terminem wdrożenia dla linii lotniczych do 1 czerwca. Jednak w marcu, po przedstawieniu przez linie lotnicze ministerstwu uwag, DGCA wycofała termin.