Łódź

Do końca roku trasa połączy Łódź z autostradą A1

  • 23 stycznia, 2023
  • 4 min read
Do końca roku trasa połączy Łódź z autostradą A1


Ok. 65 proc. wynosi zaawansowanie prac przy budowie nowego 7-kilometrowego odcinka Trasy Górna, który połączy Łódź z autostradą A1. Inwestycja za blisko 130 mln zł ma być gotowa pod koniec roku.

To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w aglomeracji łódzkiej. Realizacja kolejnego etapu budowy Trasy Górna ułatwi dojazd do autostrady A1 mieszkańcom południowej części Łodzi.

Rozpoczęto przebudowę dworca PKP w Trawnikach

Inwestycja przy przedłużeniu trasy o 7 kilometrów rozpoczęła się niespełna rok temu i jak zapewniła w poniedziałek dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik przebiega zgodnie z harmonogramem.

Zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku jest nierealny

„Zaawansowanie prac wynosi ponad 65 proc. Każdego dnia na placu budowy jest kilkudziesięciu pracowników. W ostatnim miesiącu na budowie kontynuowano przede wszystkim roboty ziemne. Niektóre z nich dobiegają już nawet końca, choćby przy wykopach i nasypach czy podbudowie prace wykonano już w 97-99 proc.” – poinformowała.

Wody Polskie odtwarzają ciągłość ekologiczną Wisły, Soły i Skawy

Dodała, że bardzo zaawansowana jest również budowa sieci wodociągowej, odwodnieniowej i kanalizacyjnej, wykonywano warstwy mrozoodporne oraz humusowanie terenów zielonych.

Trasa Górna to jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych Łodzi

Warto przeczytać!  Kolejki NFZ w woj. łódzkim do laryngologa dziecięcego. Dane na 15.04.2023. Ile trzeba czekać na termin?

Oddana do użytku w 2014 roku Trasa Górna, będąca jedną z ważniejszych arterii komunikacyjnych Łodzi, kończy się obecnie na ul. Rzgowskiej. Jej przedłużenie do A1 to wspólna inwestycja miasta Łódź i województwa.

Miasto zbuduje 5-kilometrowy odcinek - od ul. Rzgowskiej do rogatek Łodzi (fot. gddkia)
Miasto zbuduje 5-kilometrowy odcinek – od ul. Rzgowskiej do rogatek Łodzi (fot. gddkia)

Miasto zbuduje 5-kilometrowy odcinek – od ul. Rzgowskiej do rogatek Łodzi, a Zarząd Dróg Wojewódzkich jest odpowiedzialny za powstanie 2-kilometrowego fragmentu od rogatek do znajdującego się na terenie gminy Brójce autostradowego węzła Łódź Górna.

Na połowie odcinka realizowanego przez miasto położona jest już podbudowa z kruszywa, rozpoczęły się prace przy budowie oświetlenia. W najbliższym czasie ekipy mają przystąpić do układania krawężników i budowania przepustów. Kontynuowane będą też prace przy sieciach.

Jak zapewnił rzecznik wykonującej inwestycję firmy Strabag, budowa przebiega bez problemów.

„Prace zasadnicze planujemy zakończyć do końca wakacji. Jesienią rozpoczniemy prace wykończeniowe, związane z nasadzeniami zieleni, oznakowaniem pionowym i poziomym oraz ostatnie prace brukarskie. Nową Trasę Górna planujemy oddać do użytkowania w listopadzie” – wyjaśnił Maciej Tomaszewski.

Dzięki inwestycji Łódź zyska trzeci dojazd do węzłów na autostradzie A1

Warto przeczytać!  Łódź ostro: To przez PGE nie jeżdżą wszystkie autobusy elektryczne MPK

Nowa droga ma mieć po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Nośność trasy przewiduje obciążenia podobne do standardów autostrad i dróg ekspresowych. W rejonie skrzyżowań z ulicami Nowe Górki, Bronisin, Brójecka, św. Kalinowskiego mają powstać ronda. Zaplanowano też wybudowanie sześciu dojazdówek do arterii. Powstanie również droga dla rowerów, posadzonych zostanie 300 drzew i ponad 22 tys. krzewów.

Dzięki inwestycji Łódź zyska trzeci dojazd do węzłów na autostradzie A1. Nowy odcinek Trasy Górna pozwoli też na uruchomienie i sprawną obsługę komunikacyjną nowych obszarów inwestycyjnych o powierzchni ok. 44 ha. Na tych terenach już funkcjonuje pierwszy budynek firmy Amazon o pow. ponad 70 tys. m kw.

Wartość miejskiej części inwestycji to 128,5 mln zł, w tym dofinansowanie z UE – 62,4 mln zł i z budżetu państwa – 12,5 mln zł.

Trasa Górna, łącząca al. Jana Pawła II i ul. Rzgowską w Łodzi, została oddana – po ponad dwóch latach budowy – w sierpniu 2014 r. Stanowi ona fragment drogi krajowej nr 91, dzięki któremu udało się wyprowadzić większość ruchu tranzytowego z południowej części miasta. Budowa trasy kosztowała 482 mln zł.

Warto przeczytać!  Banki znowu chcą na nas zarobić. Wypłacasz pieniądze z bankomatu? Wkrótce będzie cię to drogo kosztować - Sanok


Źródło