Biznes

Dostawy smartwatchy gwałtownie spadają w Indiach

  • 10 sierpnia, 2024
  • 5 min read
Dostawy smartwatchy gwałtownie spadają w Indiach


Indie są drugim co do wielkości rynkiem urządzeń noszonych po Chinach. Czasami był to również największy rynek smartwatchów. Jednak w drugim kwartale dostawy urządzeń noszonych w kraju spadły o 10% rok do roku do 29,5 mln sztuk. W pierwszej połowie roku spadła ona o 4,7% do 55,1 mln sztuk, podała w tym tygodniu firma analityczna IDC.

Analitycy rynku uważają, że spadek ten może się pogłębić w nadchodzących kwartałach. Winą za to obarczają głównie smartwatche.

Według badania, dostawy smartwatchów w Indiach spadły o 27,4% r/r do 9,3 mln sztuk w Q2, w dół z prawie 12,8 mln. Counterpoint osobno potwierdził TechCrunch, że według jego analizy indyjski rynek smartwatchów spadł aż o 30% r/r.

Na początku tego roku TechCrunch poinformował, że indyjscy producenci smartwatchów stanęli w obliczu presji spowodowanej nagłym wzrostem nieznanych marek. Tymczasem znane marki nie potrafiły wyróżnić się na rynku. Niektórzy zaczęli dywersyfikować się w inne segmenty, w tym inteligentne pierścienie, w celu uzyskania przychodów.

IDC podało, że udział smartwatchy w ogólnym rynku urządzeń noszonych spadł do 31,5% z 39% rok wcześniej.

Indyjskie dostawy urządzeń do noszenia
Źródła obrazów: Informacje prasowe

„Zmęczenie innowacjami lub wyczerpanie sprzętu to główne powody, dla których rynek smartwatchów w Indiach spada” – powiedział Vikas Sharma, starszy analityk rynku inteligentnych urządzeń do noszenia w IDC, w wywiadzie dla TechCrunch. „Większość lokalnych marek wprowadza na rynek modele bez żadnych nowych funkcji”.

Warto przeczytać!  Kursy walut NBP. Ile kosztuje dolar, euro, frank i funt w poniedziałek, 17 lipca 2023 r.?

Trzech największych graczy na indyjskim rynku smartwatchy to marki krajowe: Noise, Fire-Boltt i boAt. Wszystkie odnotowały znaczny spadek w drugim kwartale. Średnia cena sprzedaży smartwatchy w Indiach również spadła do 20,6 USD z 25,6 USD rok temu, ponieważ marki obniżyły ceny, aby pozbyć się zapasów.

Jednak obniżki cen nie przyciągnęły klientów.

„Konsumenci nie są zainteresowani zakupem nowego smartwatcha ani wymianą istniejącego ze względu na niewielkie zróżnicowanie pod względem funkcji i ograniczoną innowacyjność na rynku” – powiedziała Anshika Jain, starsza analityczka w Counterpoint, w wywiadzie dla TechCrunch.

Jain dodała, że ​​popularność smartwatchy była głównym motorem ich hiperwzrostu w Indiach w ciągu ostatnich kilku lat. Zauważyła jednak, że ta faza wzrostu obecnie stygnie, ponieważ początkowe podekscytowanie segmentem maleje.

„Odzwierciedleniem tego jest również spadające tempo wzrostu i ponure perspektywy” – powiedział analityk.

W przeciwieństwie do prostszych modeli, zaawansowane smartwatche (posiadające sklep z aplikacjami i działające na pełnoprawnym systemie operacyjnym) odnotowały wzrost o 21,9%, a ich udział w rynku zwiększył się z 1,5% do 2,5%, podaje IDC.

Najwięksi indyjscy gracze na rynku smartwatchy
Źródła obrazów: Informacje prasowe

Firma potwierdziła jednak w rozmowie z TechCrunch, że Apple i Samsung odnotowali spadek kwartalnych dostaw o ok. 29% i 26% w swoich udziałach rynkowych.

Firma Apple przejęła 0,5% udziału w całym rynku smartwatchy w Indiach, sprzedając około 35 000–40 000 sztuk Apple Watch w drugim kwartale, podczas gdy Samsung miał 0,9% udziału, sprzedając 75 000–80 000 sztuk w tym kwartale.

Warto przeczytać!  Cuda! To stało się z zakupami, które pokazał premier Mateusz Morawiecki

Sharma powiedział, że spadek udziałów rynkowych Apple i Samsunga miał charakter cykliczny.

„Samsung wprowadził nowe zegarki pod koniec drugiego kwartału bez oferty pakietowej; ponadto dzięki sprzedaży online ludzie zazwyczaj czekają na okazje na droższe zegarki. Samsung od jakiegoś czasu wstrzymał ofertę pakietową [that used to cost its smartwatches to customers at around $36 when purchasing with a flagship smartphone]„- stwierdził.

Analityk zauważył również, że linia zegarków Apple Watch wymaga aktualizacji, dlatego firma skupiła się głównie na wyprzedaży starych zapasów.

Całkowity segment zaawansowanych smartwatchów odnotował wzrost udziału, ponieważ niektóre indyjskie firmy wprowadziły na rynek nowe modele z systemem operacyjnym Android. To pełny Android — nie Wear OS — wraz ze sklepem Play. Niektóre firmy nazywają urządzenia „WristPhones”, ponieważ są wyposażone w gniazdo karty nano SIM i obsługują połączenia głosowe.

Mimo to IDC prognozuje, że sprzedaż inteligentnych zegarków w tym kraju spadnie o 10%. Podobnie Counterpoint uważa, że ​​sprzedaż inteligentnych zegarków w Indiach spadnie w tym roku o dwucyfrową wartość procentową.

Dostawy słuchawek spadają

Oprócz spadków sprzedaży smartwatchy, liczba słuchawek w Indiach pozostała na tym samym poziomie, według IDC, z 20,1 milionami sztuk dostarczonych w drugim kwartale. Stanowi to wzrost o 0,7% rok do roku. Segment prawdziwego bezprzewodowego stereo (TWS) wzrósł o 9,1% rok do roku do udziału 71% z 65,5% rok wcześniej. Jednak słuchawki tethered (lub z pałąkiem na szyję) i nauszne — które IDC grupuje razem — spadły o 16,1% do 5,8 miliona sztuk.

Warto przeczytać!  Dywidenda 115 rupii na akcję: data obowiązywania, dzień ustalenia prawa do dywidendy dzisiaj

Krajowe marki nadal dominują w segmencie w Indiach, a następnie chińscy dostawcy smartfonów Oppo i jego submarka Realme. Apple (i jego spółka zależna Beats) i Samsung (w tym submarki JBL, Infinity i Harman) odpowiadały za 0,9% i 2,3% całkowitej liczby dostaw słuchawek.

Najlepsze marki słuchawek w Indiach
Źródła obrazów: Informacje prasowe

Sharma z IDC powiedział serwisowi TechCrunch, że spadek w segmencie słuchawek jest tymczasowy, ponieważ nadal istnieje popyt na słuchawki douszne TWS.

Indie otrzymują również znaczną liczbę niemarkowych słuchawek dousznych, które są dostępne online i w sklepach. IDC nie śledzi jednak tych jednostek.

„Trzeci kwartał będzie bardzo duży [for headphones] w porównaniu do Q2”, powiedział Sharma. Z kolei smartwatche prawdopodobnie nie odnotują wzrostu aż do co najmniej 2026 r., według Jaina.

„W roku 2026 i później spodziewamy się ożywienia rynku, napędzanego przez nowe zastosowania smartwatchy” – powiedziała.


Źródło