Świat

Dowcipny indyjski spedytor pomaga wprowadzić rosyjską ropę na rynek

  • 29 stycznia, 2023
  • 6 min read
Dowcipny indyjski spedytor pomaga wprowadzić rosyjską ropę na rynek


Małe biuro na przedmieściach Bombaju pomaga wyjaśnić, w jaki sposób rosyjska ropa nadal płynie. Adres ten jest siedzibą indyjskiego przedsiębiorstwa żeglugowego, które do 2022 roku nie zarządzało ani jednym statkiem. Przejęło kontrolę nad dwoma tuzinami tankowców po rosyjskiej inwazji wojskowej na Ukrainę i skierowało je do transportu rosyjskiej ropy wzdłuż nowo utworzonych szlaków handlowych do Morze Śródziemne, Turcja i Indie, dane dotyczące własności i śledzenia statków.

Gatik Ship Management jest jedną z najaktywniejszych firm, które wykupują starzejące się tankowce, aby zastąpić statki należące do Zachodu, które nie mają już kontaktów z Rosją. Ta równoległa flota pomaga Moskwie dostarczać ropę do kupujących w Azji, według dyrektorów ds. żeglugi, brokerów i danych dotyczących śledzenia statków, własności i ubezpieczenia.

Osoba, która odebrała telefon w biurze Gatika, potwierdziła, że ​​firma zarządzała około 25 tankowcami. Powiedział, że jest pracownikiem firmy, która jest częścią tej samej grupy korporacyjnej co Gatik.

„Rynek żeglugowy zawsze był w stanie przystosować się do zmian politycznych” – powiedział Lars Barstad, dyrektor generalny właściciela tankowca Frontline Ltd.

Embargo na ropę nałożone przez Unię Europejską i ustalany przez USA limit cen wywróciły do ​​góry nogami sposób, w jaki Rosja dostarcza ropę na rynek. Pułap cenowy zabrania zachodnim spedytorom i ubezpieczycielom zajmowania się rosyjską ropą, której cena baryłki przekracza 60 dolarów. Wielu właścicieli tankowców zdecydowało się całkowicie trzymać z dala od rynku rosyjskiego. Rosyjska ropa jest obecnie sprzedawana głównie nabywcom w Azji, co wymaga znacznie dłuższych rejsów w porównaniu z Europą.

Odporność rosyjskiego eksportu ropy wskazuje, że pułap cenowy działa zgodnie z zamierzeniami, zapobiegając wzrostowi cen ropy z europejskiego embarga, jednocześnie komplikując zdolność Moskwy do zarabiania najwyższych dolarów na eksporcie.

Warto przeczytać!  Izrael eksmituje palestyńską rodzinę z domu po 45-letniej batalii prawnej

„Nic nie wskazuje na to, by brakowało statków do transportu ropy” – powiedział David Wech, główny ekonomista Vortexa, choć powiedział, że mogą pojawić się problemy.

Globalny benchmark Brent kosztuje około 87 dolarów za baryłkę, niewiele powyżej poziomu, w którym sankcje weszły w życie 5 grudnia.

Rosyjski przemysł naftowy, siła napędowa rosyjskiej gospodarki, wciąż stoi przed trudnymi wyzwaniami. Najważniejszym z nich jest duża zniżka, jaką oferuje na ropę, aby zwabić kupujących. Kolejna runda sankcji uderzy w kluczowy eksport rafinowanych paliw, takich jak olej napędowy w przyszłym miesiącu.

Według firmy danych towarowych Kpler Rosja jest na dobrej drodze do wyeksportowania w tym miesiącu 158 mln baryłek ropy drogą morską. Byłby to jeden z pięciu najlepszych miesięcy w historii, ale jest to częściowo odbicie od spadku przesyłek po wejściu w życie sankcji w grudniu.

Dostępność tankowców nie stanowi problemu, powiedzieli rosyjscy dyrektorzy żeglugi.

Zajmuje się również podnoszeniem ciężarów: filia rosyjskiego państwowego giganta żeglugowego PAO Sovcomflot z siedzibą w Dubaju. Niektóre duże zachodnie firmy żeglugowe, w tym jedna z największych w Grecji, również przewożą rosyjską ropę, handlując ropą poniżej pułapu cenowego.

Rzecznik Sovcomflot nie odpowiedział na pytania.

Wśród tych, którzy dostarczają tankowce, jest Gatik. Według bazy danych statków Unii Europejskiej od czerwca wziął pod swoje skrzydła 25 statków. Ich średni wiek to 17 lat, kiedy właściciele tankowców zazwyczaj rozważają wysłanie statku na złom.

Warto przeczytać!  Wojna rosyjsko-ukraińska: Lista kluczowych wydarzeń, dzień 397 | Wiadomości z wojny rosyjsko-ukraińskiej

Według unijnej bazy danych Gatik jest zarządcą statków, a nie właścicielem. Zarejestrowani właściciele 20 tankowców – z których wiele nosi imiona greckich postaci mitologicznych, takich jak Elektra, Odyseusz i Hektor – mają ten sam adres w Bombaju co Gatik. Firmą, która jest właścicielem tankowca Gatik o nazwie Buena Vista, który w tym miesiącu dostarczał rosyjską ropę do Indii, jest Social Club Inc.

Struktury korporacyjne, w których poszczególne zbiornikowce są własnością odrębnych firm fasadowych, są powszechne w branży żeglugowej.

W połowie stycznia 249-metrowa Atalanta firmy Gatik załadowała rosyjską ropę Urals w Primorsku nad Morzem Bałtyckim. Stamtąd tankowiec pływający pod banderą St. Kitts i Nevis popłynął w kierunku Vadinar na zachodnim wybrzeżu Indii, wynika z danych Refinitiv i MarineTraffic.

Sześć innych tankowców Gatik załadowało rosyjską ropę między 5 grudnia a 14 stycznia, w tym jeden, który odbył podróż dwukrotnie, wynika z danych śledzenia statków.

Statki Gatik wypłynęły z rosyjskich portów Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego, gdzie handel ropą odbywa się poniżej pułapu.

Stany Zjednoczone zaprojektowały sankcje w taki sposób, aby zachodnie i japońskie kluby ubezpieczeniowe – stowarzyszenia zapewniające ubezpieczenie od wypadków, takich jak wycieki ropy – ubezpieczały tankowce. Gatik wykupił tę ochronę, zwaną ubezpieczeniem ochronnym i odszkodowawczym, od American Club, zgodnie z bazą danych ubezpieczeniowych i starszym menedżerem klubu.

Ubezpieczyciele wymagają od operatorów tankowców przewożących rosyjską ropę pisemną gwarancję, że cena będzie niższa niż górny pułap, aby przestrzegać sankcji.

Inne statki przewożące moskiewską ropę robią to poza mechanizmem określonym przez pułap. Dane ubezpieczeniowe pokazują, że od 5 grudnia do 14 stycznia ponad 75 ładunków rosyjskiej ropy zostało załadowanych na tankowce, które nie miały ubezpieczenia od zachodnich i japońskich klubów, które dominują w ubezpieczeniach żeglugowych.

Warto przeczytać!  Umowy koalicyjne obejmują ustawę o dyskryminacji, obejście sądowe, reformę imigracyjną

Tankowce obsługiwane przez Sun Ship Management, spółkę zależną Sovcomflot w Dubaju, stanowiły 46 z ponad 160 ładunków rosyjskiej ropy w tym okresie.

Według Yen Ling Song, analityka S&P Global Commodities at Sea, tankowce kontrolowane przez firmy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Hongkongu, Chinach, Indiach i Rosji przetransportowały ponad 60% rosyjskiej ropy od czasu wejścia w życie pułapu cenowego. podczas gdy 29% przemieszczało się na statkach kontrolowanych przez Europejczyków, głównie z Grecji i Turcji. Dla kontrastu, europejscy i amerykańscy operatorzy odpowiadali za ponad 90% kazachskich przesyłek ropy z rosyjskich portów, co pokazuje, jak zachodni spedytorzy unikają moskiewskiej ropy. Statki przewożące rosyjską ropę były średnio o sześć lat starsze.

Niektórzy operatorzy tankowców głównego nurtu wykorzystują pułap cenowy. Wśród najbardziej aktywnych jest grecka firma TMS Tankers Ltd., założona przez potentata morskiego George’a Economou i część TMS Group. Jak wynika z danych dotyczących żeglugi, tankowce zarządzane przez TMS ładowały rosyjską ropę 14 razy między 5 grudnia a 14 stycznia.

Rzeczniczka TMS nie odpowiedziała na prośby o komentarz. Tankowce TMS, w tym Lipari, Stamos i Lovina, odebrały rosyjską ropę z Bałtyku i Murmańska w styczniu, powiedziały osoby zaznajomione z transportami.

Według rzeczniczki stowarzyszenia ubezpieczeniowego tankowce TMS były ubezpieczone przez norweską firmę Gard P. & I. (Bermuda) Ltd. „Nikt nie chce, aby nieubezpieczony tankowiec osiadł na mieliźnie na ich brzegach” – powiedziała.


Źródło