Biznes

Drążenie tunelu na odcinku Via Carpatia ruszy w wakacje. „Ogromna skala zadania”

  • 10 lipca, 2023
  • 3 min read
Drążenie tunelu na odcinku Via Carpatia ruszy w wakacje. „Ogromna skala zadania”


Jak poinformował Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, maszyna TBM, która została nazwana Karpatką, jest już złożona w 65 proc. – Zamontowana została już tarcza skrawająca, która waży 400 ton – dodał.

Przy montażu tarczy wykorzystywane były dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obniżka stóp procentowych i cen paliw na stacjach. „Są zawyżone. Powinny być o 30-40 proc. niższe”

Jak zaznaczył kierownik budowy tunelu Antonio de Barba, to był ważny moment dla wykonawcy – firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

Jest to jeden z kamieni milowych, jakie podejmujemy, aby z sukcesem zrealizować ten imponujący kontrakt. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są chociażby podstawowe dane maszyny. Jej średnica to 15,16 metra, masa całkowita 4 367 ton oraz zainstalowanych 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów – podał de Barba.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.

Produkcja elementów obudowy tunelu tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone tworzyć będą pierścień tunelu.

Droga ekspresowa częścią szlaku Via Carpatia

Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Do tej pory m.in. odhumusowano już niemal cały plac budowy, prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich.

Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt.

W ramach umowy wybudowane zostanie również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Źródło:

PAP


Źródło