Fotografia

Drobniejsze punkty: Skrzynki z autofokusem wymagają aktualizacji, daj mi tęczę w tym monotonnym świecie: Przegląd fotografii cyfrowej

  • 19 stycznia, 2023
  • 5 min read
Drobniejsze punkty: Skrzynki z autofokusem wymagają aktualizacji, daj mi tęczę w tym monotonnym świecie: Przegląd fotografii cyfrowej


OK, pole wykrywania twarzy jest tutaj dobrze widoczne, a nawet skoordynowane kolorystycznie w świąteczny sposób. Ale w innych czasach i miejscach ten stały kolor mógł być prawie niewidoczny.

Częścią mojej pracy jako recenzenta aparatów jest znajdowanie usterek w aparatach. Oczywiście to, co mi się nie podoba, nie jest tym, czego inny użytkownik może nie lubić. Ale mam irytację, którą możesz również podzielić. A jeśli nie, może uda mi się przekonać cię, że jest inaczej.

Od dawna narzekałem na kolor pola autofokusa wyświetlanego w wizjerze elektronicznym aparatu i na jego tylnym wyświetlaczu LCD, co w niektórych sytuacjach może utrudniać dostrzeżenie tego, co jest wskazane jako ostre, co czyni go prawie bezużytecznym.

Większość głównych producentów jest winna tej zbrodni, mimo że każdy chce mieć swój własny, niepowtarzalny wygląd swojego interfejsu użytkownika. Czasami otrzymujemy klasyczne małe zielone pudełko, które otacza oko fotografowanej osoby lub tańczy wokół profilu jej twarzy. Czasami jest to bardzo dyskretny (nie do odczytania) szepczący szary kontur, który z pewnością nie odwraca uwagi od widoku, ale wymaga od użytkownika dużego zaufania.

Warto przeczytać!  Czym w erze sztucznej inteligencji i technologii cyfrowej jest fałszywa fotografia?

Nie ma nic złego w tym, że producent ma swój własny styl, ale dlaczego nikt nie może dać użytkownikowi prostej opcji dostosowania kolorów do własnych preferencji?

Finer Points: Pomysły na problemy duże i małe

O tej serii:
Innowacje popychają nasz przemysł i rzemiosło do przodu. Ta seria ma na celu dzielenie się rozwiązaniami, zakorzenionymi w badaniach i zaopatrzeniu, dla niektórych z naszych największych i najmniejszych problemów w świecie fotografii i wideo.

Przeczytaj całą serię tutaj.

Istnieje dobry powód, aby dać użytkownikom kontrolę nad kolorem. Wiele razy byłem sfrustrowany, gdy znalazłem jasnozielone pudełko na tle wizjera pełnego liści. Żółte i białe skrzynki są szczególnie irytujące w zarządzaniu, ponieważ nasze rodzinne miasto Alberta w Kanadzie jest w zasadzie kocem białego śniegu, ustępując miejsca polu żółtej trawy przez sześć miesięcy w roku. Potem przychodzi lato i znów wracamy do tego brzydkiego zielonego czegoś! Szare pudełka AF w miejskich pejzażach – mógłbym wymieniać w nieskończoność.

Szare ramki AF mogą być trudne do śledzenia gołym okiem. Zwłaszcza w sytuacji szybkiej akcji.

Poza wyzwaniem związanym z wtapianiem się pola autofokusa w podobne tło, co jest po prostu irytujące, istnieje również kwestia odmowy rozwiązania problemu dostępności w technologii, gdy jest to łatwo możliwe dzięki większości nowoczesnych aparatów.

Warto przeczytać!  Edelkrone Tripod X to w pełni zmotoryzowany statyw z kontrolą ruchu

Co jeśli użytkownik jest w jakiś sposób daltonistą? Czerwony i zielony, dwa kolory najczęściej kojarzone ze ślepotą barw, również wydają się być najczęściej używanymi kolorami pola AF. Niezmienny kolor autofokusa może wykraczać poza zwykłą niedogodność i stać się problemem dostępności dla użytkowników niepełnosprawnych.

Muszę wierzyć, że umożliwienie użytkownikowi dostosowania koloru pola AF jest łatwiejsze do wdrożenia niż, powiedzmy, prawie każdy inny problem związany z konstrukcją aparatu.

Teraz nie jestem inżynierem fotografem ani programistą, ale muszę wierzyć, że umożliwienie użytkownikowi dostosowania koloru pola AF jest łatwiejsze do wdrożenia niż, powiedzmy, prawie każdy inny problem związany z konstrukcją aparatu. Firma Canon wykorzystuje kolory, takie jak fiolet, które nie są powszechnie spotykane, ale wydają się wyraźnie kontrastować z szeroką gamą tła. Ale to, co chciałbym zobaczyć, to wybór co najmniej kilku kolorów, z których użytkownik może wybierać.

Firma Nikon niedawno wdrożyła aktualizację oprogramowania układowego swojego aparatu Z9, umożliwiającą przełączanie między białym a czerwonym wskaźnikiem. Krok we właściwym kierunku, ale wciąż ograniczony.

Warto przeczytać!  Apple Vision Pro już dostępny w przedsprzedaży: Przegląd fotografii cyfrowej

Zielone pole autofokusa wyraźnie kontrastuje z tym obiektem. Gdyby pole ostrości znajdowało się na zielonych liściach, mogłaby to być zupełnie inna historia.

Czy nie byłoby wspaniale, gdybyśmy mogli sami dostosować kolor? Pozwól nam ustawić proste wartości RGB, aby stworzyć własną paletę. Pozwól mi mieć łatwy do zauważenia różowy wskaźnik ostrości, który następnie zapala się na niebiesko po potwierdzeniu autofokusa. Lub pozwól mi mieć białe i szare wskaźniki, jeśli chcę, ale wybór zostaw w moich rękach. Niezależnie od tego, czy chodzi o bardziej efektywną wizualizację pudełek, czy po prostu dodanie własnego osobistego akcentu, wydaje mi się, że byłoby to eleganckie rozwiązanie.

Niewątpliwie ta prosta zmiana ucieszyłaby wielu użytkowników. Inżynierom też się to spodoba, bo są zmęczeni wysłuchiwaniem moich narzekań.

Czy istnieją inne poziomy dostosowywania interfejsu użytkownika aparatu, nad którymi chciałbyś mieć kontrolę? Podziel się swoją listą życzeń w komentarzach i pozwól społeczności przedyskutować przyszłe możliwości.


Źródło