Biznes

Droga ekspresowa S8 Wrocław – Kłodzko może ruszać. Wybrano pierwszych wykonawców

  • 11 października, 2023
  • 4 min read
Droga ekspresowa S8 Wrocław – Kłodzko może ruszać. Wybrano pierwszych wykonawców


Kluczowy krok na drodze do rozpoczęcia prac przy budowie pierwszego, 33-kilometrowego odcinka nowej drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała już pierwszych wykonawców. Kiedy możemy się spodziewać rozpoczęcia prac, a kiedy nową drogą pojadą pierwsi kierowcy? Przeczytajcie!

Obecne połączenie Wrocławia z Kłodzkiem drogą krajową nr 8 to jedna z najniebezpieczniejszych tras na Dolnym Śląsku. Co roku dochodzi tam do kilku śmiertelnych wypadków. Bezpieczeństwo i szybkość przejazdu ma się znacznie poprawić, dzięki budowie drogi ekspresowej Wrocław – Kłodzko. 87 kilometrów nowej ekspresówki podzielono na kilka odcinków wykonawczych. I tak, w pierwszej kolejności, budowany będzie fragment od Wrocławia do Łagiewnik. A dodatkowo ten blisko 33 kilometrowy odcinek podzielono na następujące fragmenty:

  • Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km,
  • Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski o długości ok. 13,8 km,
  • Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód o długości ok. 11,2 km.

W przetargu na odcinek Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe wpłynęło 12 ofert. Komisja przetargowa po sprawdzeniu i weryfikacji jako najkorzystniejszą wskazała ofertę złożoną przez firmę Strabag, która opiewa na kwotę 309 777 961,23 zł 

ZOBACZ TAKŻE:

Zaprojektowaniem i budową odcinka Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski zainteresowanych było również 12 wykonawców. Komisja przetargowa jako najkorzystniejszą wskazała ofertę firmy Porr w kwocie 401 110 124,16 zł. 

Na trzeci odcinek,  Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód, wpłynęło jeszcze więcej, bo 13 ofert i są one jeszcze weryfikowane. Wkrótce GDDKiA wskaże tą najkorzystniejszą.

– Wybrane przez komisję przetargową oferty mają jednocześnie najniższe ceny spośród złożonych przez zainteresowanych wykonawców – informuje GDDKiA. – Kryteria pozacenowe – przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem – wszyscy wykonawcy zadeklarowali na takim samym, maksymalnym poziomie – dodają drogowcy. 

Co dalej wydarzy się w tym temacie i kiedy na budowie pojawią się pierwsi robotnicy? GDDKiA wyjaśnia, że przy braku odwołań od rozstrzygnięć i po zakończeniu kontroli prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, ma w planach podpisać umowy z wybranymi wykonawcami. Może to mieć miejsce jeszcze w IV kwartale br. A to oznacza, że pierwsze prace w terenie mogłyby ruszyć jeszcze w tym roku.

Warto przeczytać!  Akcje Oriental Rail osiągają górny poziom 5% po wygraniu zamówienia o wartości 19,3 kr od indyjskich kolei, co oznacza wzrost o ponad 560% w ciągu roku

A kiedy moglibyśmy pojechać nową ekspresówką? Całą, z pewnością nie szybciej niż w 2030 roku, ale jeśli chodzi o fragmenty, m.in. te pod Wrocławiem, od których zacznie się inwestycja, trochę szybciej, być może już w 2028 roku.

ZOBACZ TAKŻE:

Po rozstrzygnięciu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargów na budowę odcinków S8 pomiędzy Wrocławiem a Łagiewnikami, ogłoszono kolejny – na zaprojektowanie i budowę odcinka tej drogi pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi a Bardem. Trasa ma mieć 14 kilometrów. To już czwarty odcinek dolnośląskiej S8, który jest w fazie przetargu.

– W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8.  Ponadto wybudowanych zostanie 5 mostów (w tym 4 pełniące również funkcje przejść dla zwierząt), 7 wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze 2 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt – mówi Magdalena Szumiata z GDDKiA we Wrocławiu.


Źródło