Biznes

Droga S10 stanie się alternatywą dla autostrady A2. Kierowcy szybko dojadą do Szczecina

  • 20 października, 2023
  • 4 min read
Droga S10 stanie się alternatywą dla autostrady A2. Kierowcy szybko dojadą do Szczecina



  • Droga S10 będzie północną alternatywą dla autostrady A2, prace nad całym jej przebiegiem trwają cały czas

  • Niektórymi odcinkami można już przejechać

  • Ostatnie fragmenty tej trasy zostaną zbudowane do 2032 r.

Cała Droga S10 o długości ok. 410 km będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od mocno uczęszczanej autostrady A2.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga S10 – przebieg trasy w woj. mazowieckim i kujawsko-pomorskim

Odcinek S10, nad którym skupiają się teraz drogowcy, połączy woj. kujawsko-pomorskie z mazowieckim. Będzie miał 100 km od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Dalej będzie jeszcze prowadził 20-kilometrowym fragmentem drogi S50 i dojedzie do ekspresowej S7, która już dociera do samej Warszawy.

Warto przeczytać!  Nie będzie nas stać na dalsze wznoszenie budynków w tradycyjny sposób

Trasa od strony Torunia będzie miała swój początek na węźle Włocławek Północ na autostradzie A1. Następnie pobiegnie nowym mostem przez Wisłę do gminy Fabianki i dalej na wschód, gdzie w gminie Tłuchowo przekroczy granicę woj. kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Długość tej części wynosić będzie około 40 km.

W woj. mazowieckim trasa będzie miała około 60 km i skierowana będzie na południowy wschód w okolice Płocka. Trasa S10 połączona zostanie z Płockiem przez DK60, która będzie poprowadzona nieco innym śladem, niż biegnie teraz, i będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Droga swój bieg kończyć będzie na północnym przebiegu OAW, czyli S50, w okolicach miejscowości Naruszewo. Dokumentacja obejmuje także 20 km połączenia drogą S10 z S7 za pomocą S50, która będzie odcinkiem OAW.

Mapa S10 Autostrada A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Foto: GDDKiA


Mapa S10 Autostrada A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Droga S10 – co teraz robi GDDKiA?

W tym momencie trwa inwentaryzacja przyrodnicza i opracowywane są projekty robót geologicznych dla całej budowy. Przygotowano wstępną prognozę ruchu i trwają prace nad częścią techniczną studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). GDDKiA współpracuje też z projektantami Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w zakresie rozwiązań kolizji S10 z planowanymi liniami kolejowymi.

Warto przeczytać!  Tata Motors prawdopodobnie uczyni Tamil Nadu centrum pojazdów elektrycznych JLR

W 2021 r. został podpisany Program Inwestycji na proces przygotowawczy dla drogi ekspresowej S10 o wartości przekraczającej 22 mln zł. Obecnie trwa druga faza prac projektowych, w której precyzowane są rozwiązania dla trzech wariantów przebiegu trasy głównej i połączenia Płocka poprzez DK60 (w śladzie istniejącym i nowo projektowanym). Poszukując najkorzystniejszego rozwiązania, drogowcy współpracują z władzami Płocka. Budowa tego odcinka ma trwać w latach 2030-2032.

Droga S10 – jak jest na innych odcinkach?

Kierowcy korzystają już z obwodnicy Stargardu i Wałcza (w woj. zachodniopomorskim), obwodnicy Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz odcinka Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ponad 110 km.

Na przełomie września i października br. sukcesywnie były ogłaszane przetargi na realizację ośmiu nowych odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą o łącznej długości blisko 114 km. W listopadzie planowane jest otwarcie ofert, w przyszłym roku podpisanie umów, a zakończenie realizacji w formule projektuj i buduj w 2028 r.

Warto przeczytać!  Po płaskim notowaniu cena akcji Aadhar Housing Finance skacze o 7,5%, osiągając nowy najwyższy poziom

W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) został złożony w lipcu, drugi w sierpniu. Dla dwóch pozostałych w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz omawiany wyżej A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.

Na terenie woj. wielkopolskiego, został złożony wniosek o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) i teraz drogowcy czekają na jej wydanie. Opracowywana jest dokumentacja do złożenia wniosku o DŚU dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km).


Źródło