Rozrywka

Duszny portret Klimta bije rekord aukcyjny w Europie, sprzedany w Londynie za 85,3 miliona funtów

  • 27 czerwca, 2023
  • 7 min read
Duszny portret Klimta bije rekord aukcyjny w Europie, sprzedany w Londynie za 85,3 miliona funtów


Ku pewnym fanfarom, ale małej niespodziance, ostatni portret, jaki kiedykolwiek namalował Gustav Klimt, został sprzedany za rekordową cenę aukcyjną w Europie, osiągając 85,3 miliona funtów (z opłatami) na wieczornej aukcji sztuki nowoczesnej i współczesnej Sotheby’s w Londynie tego wieczoru (27 czerwca).

Klimta Dame mit Fächer (Dama z wachlarzem) (1917), wykonany rok przed śmiercią artysty, był gwiazdą wieczoru i stanowił blisko połowę łącznej kwoty 199 milionów funtów z aukcji Modern and Contemporary wieczornej (z opłatami), która nieznacznie przekroczyła górną granicę 155,5 miliona funtów do Szacunkowa wartość przedsprzedażowa 197,5 mln GBP (obliczona bez opłat). To drugi najwyższy wynik Sotheby na wieczornej wyprzedaży w Londynie, po jednej z marca 2022 r., która przyniosła 222 mln funtów.

Dama z fanemprzesyłka trafiła na pierwsze strony gazet, gdy została ogłoszona na początku tego miesiąca: jej szacunkowa wartość „ponad 65 milionów funtów” była najwyższa ze wszystkich prac oferowanych na aukcjach w Wielkiej Brytanii i Europie. Gwarantowana przez nieodwołalną ofertę strony trzeciej, była pewna, że ​​się sprzeda. I tak się stało, wybijając 74 miliony funtów znanej doradcy Patti Wong – byłej przewodniczącej Sotheby’s Asia – licytującej na żywo w salonie New Bond Street w imieniu klienta z Hongkongu.

Zapewniając mile widzianą interpunkcję w dużej mierze płaskiej części wieczoru, w której licytacja była niewielka, a kilka prac przeszło lub zostało sprzedanych poniżej szacunków, Klimt otrzymał pierwszą uwagę od dwóch licytujących w pokoju i dwóch kolejnych przez telefony. Ten czteroetapowy krok szybko przerodził się w dwukierunkową bójkę między Wongiem a oferentem, który złożył ofertę poniżej, w kontakcie telefonicznym z wiceprezesem Sotheby’s Asia, Jen Hua. Po gorących dziesięciu minutach kierowanych przez licytatorkę Helenę Newman, przewodniczącą Sotheby’s na Europę i światową szefową impresjonizmu i sztuki nowoczesnej, Hua odpadł z wyścigu z kwotą 73,5 miliona funtów.

Warto przeczytać!  Seriale kryminalne na Apple TV – różnorodność

Klimta Dame mit Fächer (Dama z wachlarzem) (1917)

Dzięki uprzejmości Sotheby’s

Obraz Klimta przewyższa poprzedniego posiadacza tytułu najdroższego dzieła Europy sprzedanego na aukcji – rzeźby Alberto Giacomettiego z 1961 roku L’Homme Qui Marche I, który zarobił 65 milionów funtów (z opłatami) w Sotheby’s London w 2010 roku. Historyczne zapisy aukcyjne nie są korygowane o inflację ani wahania siły waluty.

Przedstawiający kobietę w kimonie zsuwającym się z ramienia, zmysłowy portret to „Klimt eksperymentujący i przesuwający granice”, powiedział wcześniej Newman Gazeta o sztuce. Po sprzedaży powiedziała, że ​​„nie była zaskoczona” ilością uwagi, jaką wzbudził azjatyckich oferentów, biorąc pod uwagę motywy chińskie i japońskie.

Sotheby’s ostatnio sprzedał ten obraz prawie 30 lat temu, w 1994 roku, za 11,6 miliona dolarów (z opłatami), jako część kolekcji Wendella Cherry’ego, amerykańskiego przedsiębiorcy i kolekcjonera dzieł sztuki. Został wysłany przez tę samą rodzinę, która kupiła go w 1994 roku; Sotheby’s nie ujawnił powodu sprzedaży.

Rekord aukcji Klimta wynosi 104,5 miliona dolarów, osiągnięty w Christie’s New York w listopadzie zeszłego roku przez pejzaż z 1902 roku Brzozowy Lasktóry pochodził z kolekcji Paula G. Allena.

Ratowanie twarzy

Wyprzedaż sztuki nowoczesnej i współczesnej rozpoczęła się specjalnie tematyczną 24-częściową aukcją podrzędną — Face to Face — skupiającą się na portretach z XIX, XX i XXI wieku, powiązaną z niedawnym ponownym otwarciem londyńskiej National Portrait Gallery. Obejmuje to dwa obrazy 92-letniego niemiecko-brytyjskiego artysty Franka Auerbacha, z których jeden pobił jego rekord aukcyjny, sprzedając go za 5,6 miliona funtów (z opłatami).

Ale dzisiejsze sukcesy są w dużej mierze zasługą przyciągającego uwagę Klimta, który utrzymywał przeciętną sprzedaż: tylko dwie inne ośmiocyfrowe partie trafiły do ​​​​bloku, oba obrazy miały szacunki od 8 do 12 milionów funtów. Nagi portret autorstwa Luciana Freuda, wysłany przez tego samego właściciela dwóch Auerbachów, otrzymał tylko dwie oferty, jedną prawdopodobnie od zewnętrznego poręczyciela za pośrednictwem specjalisty Toma Eddisona. Wbił się do licytującego w pokoju za 8,1 miliona funtów. Tymczasem Cy Twombly’s Nieuprawny (1970) złożył tylko jedną ofertę do swojego zewnętrznego poręczyciela za 7,8 miliona funtów. Więcej niż jeden na trzy loty tego wieczoru był gwarantowany.

Warto przeczytać!  Taylor Swift śmieje się z błędów w pierwszym programie Eras Tour po rozpadzie - Billboard

Tuż przed rekordowym Klimtem sprzedaż spadła, co spowodowało, że kilka prac spadło poniżej ich niskich szacunków, w tym obraz akrylowy na panelu PCV z 2016 r. autorstwa Kerry’ego Jamesa Marshalla. Wkrótce potem dwa siedmiocyfrowe obrazy olejne, jeden autorstwa Edvarda Muncha, a drugi autorstwa Henri de Toulouse-Lautreca, nie znalazły domów, przyczyniając się do niższego niż gwiezdny wskaźnik sprzedaży wynoszący 86%.

„Kupujący od kilku sezonów byli bardziej wrażliwi na ceny” – powiedział Newman po sprzedaży, odnosząc się do pytania, czy rynek przechodzi korektę. Ale „dzisiejszy wieczór był mocnym potwierdzeniem siły na rynku”, kontynuowała, dodając, że niedoskonały współczynnik sprzedaży wynikał ze stosunkowo dużego wolumenu: „Wyniki były nadal dobre jak na wieczorną wyprzedaż, jedną z naszych najlepszych jak dotąd. „

Artura Jafy Potwór (2016)

Wieczorną aukcję Nowoczesna i współczesna poprzedziła wyprzedaż The Now, obejmująca 14 prac wykonanych w (lub prawie w) tym stuleciu, wiele autorstwa wschodzących gwiazd rynku, takich jak Julien Nguyen i Caroline Walker, a także bardziej znane nazwiska, takie jak Günther Förg. Ta sprzedaż osiągnęła 8,7 mln GBP (łącznie z opłatami) wobec szacunków od 6,6 mln GBP do 9,9 mln GBP; trzy partie zostały wycofane, a jedna została przyjęta. Jedna z dwóch gwarantowanych partii z tej sprzedaży, obraz Marka Bradforda z 2018 r., przebity tylko jedną ofertą za niską cenę 2,5 miliona funtów.

Warto przeczytać!  Kate Middleton i książę William „przechodzą przez piekło” – mówi „załamany” powiernik

W tym etapie oferentom zaoferowano kilka ekscytujących i intrygujących prac, takich jak humorystyczna i specyficzna malowana rzeźba z brązu autorstwa Sarah Lucas Cycek w dół, który był pokazywany na jej wystawie w Pawilonie Brytyjskim w 2015 roku na Biennale w Wenecji. Inna wenecka gwiazda, Simone Leigh, która zdobyła Złotego Lwa za najlepszy udział w centralnej wystawie biennale 2022, zobaczyła swoją rzeźbę Mandeville’a młotkiem na 380 000 funtów, blisko 400 000 funtów.

Nowe rekordy aukcyjne ustanowiono również dla dwóch uznanych przez krytyków artystów: Arthura Jafy, którego fascynujący fotograficzny autoportret Potwór (2018) zarobił 110 000 funtów w porównaniu z wysokimi szacunkami 60 000 funtów, a Michel Majerus, którego obraz z 1999 roku nawiązujący do Jean-Michela Basquiata, Nr bloku MoM. 57, zarobił 520 000 funtów w porównaniu z wysokimi szacunkami 300 000 funtów. Majerus, który zginął w katastrofie lotniczej w 2002 roku, był ostatnio tematem wielu wystaw w Niemczech i Stanach Zjednoczonych, na czele z jego galeriami Matthew Marks, Neugerriemschneider i Max Hetzler, które mają nadzieję, że uczynią go jednym z największych artystów tego stulecia — i z odpowiednim rynkiem.

Ale ceny uderzeniowe dziesięciokrotnie wyższe od szacunków nie zostały zaobserwowane podczas tej wyprzedaży The Now, jak to miało miejsce wcześniej w przypadku tej kategorii. Chociaż sugeruje to dalsze ochłodzenie niegdyś rozgrzanego do czerwoności rynku, który niezawodnie napędzał wieczorne wyprzedaże, trudno jest całkowicie odrzucić przyciąganie The Now. Jak mówi rzecznik Sotheby’s: „W ciągu ostatnich pięciu lat ani jedna sztuka młodego współczesnego artysty, której szacunki szacowano na 1 milion dolarów lub więcej, nie znalazła nabywcy na aukcji”.


Źródło