Biznes

Dwa luksusowe SUV-y z mocnymi dieslami. Który z nich jest lepszy?

  • 22 października, 2023
  • 7 min read
Dwa luksusowe SUV-y z mocnymi dieslami. Który z nich jest lepszy?


BMW X5 xDrive 30d i Range Rover Sport D350 AWD konkurują ze sobą nie tylko luksusowym wykończeniem i eleganckimi sylwetkami, lecz także silnikami o potężnej mocy i masą zapaśnika sumo. BMW X5 xDrive 30d waży ponad 2,3 t, a Range Rover Sport D350 AWD niemal 2,6 t.

Pod maskami testowanych samochodów zamontowano rzędowe, sześciocylindrowe diesle z 48-woltową techniką mild hybrid. W BMW X5 xDrive 30d silnik generuje 298 KM i 650 Nm, natomiast Range Rover Sport D350 AWD ma jednostkę, która produkuje 351 KM oraz 700 Nm.

BMW X5 to sprinter, a Range Rover Sport ma naturę długodystansowca

Mogłoby się wydawać, że przy takiej różnicy parametrów Range Rover Sport D350 AWD bez trudu wygra w sprincie do setki. Nic bardziej mylnego. Pomimo przewagi pod względem liczby koni mechanicznych i niutonometrów osiąga tę prędkość po 6,5 s, podczas gdy BMW X5 xDrive 30d po 5,9 s

BMW X5 kontra Range Rover Sport

Foto: Auto Bild


BMW X5 kontra Range Rover Sport

Range Rover Sport D350 AWD ujawnia talent w trakcie rozpędzania się do prędkości bliskiej maksymalnej. Okazało się bowiem, że na przyspieszanie do 200 km/h potrzebuje 28,2 s, a tymczasem BMW X5 xDrive 30d uzyskuje tę prędkość po 29,7 s.

W obu modelach o optymalną dystrybucję momentu obrotowego dbają 8-stopniowe, automatyczne skrzynie biegów. Co istotne w obu przypadkach przełożenia zmieniane są sprawnie i bez szarpnięć.

Duża moc, a spalanie akceptowalne

Co istotne żaden z testowanych samochodów nie potrzebuje nadmiernych ilości oleju napędowego do wykarmienia swojego sześciocylindrowego agregatu. BMW wykazało się zużyciem na poziomie 7,5 l/100 km, a Range Rover spalił 7,9 l/100 km.

BMW X5 kontra Range Rover Sport

Foto: Auto Bild


BMW X5 kontra Range Rover Sport

Istotne jest także to, że w obu przypadkach niemal w 100 proc. potwierdziło się zapotrzebowanie na paliwo obiecywane przez producentów. BMW potrzebuje w rzeczywistości tylko o 0,1 l w porównaniu z danymi fabrycznymi, a Range Rover o 0,2 l.

Warto przeczytać!  Już dzisiaj benzyna za 6,02 zł a diesel za 6,01 zł. Duże obniżki!

BMW X5 xDrive 30d kontra Range Rover Sport D350 AWD – czuć sportowe geny

Pomimo dużej masy i luksusowego charakteru oba pojazdy wykazują się jednocześnie sportowym temperamentem. Nie tylko dlatego, że mają mocne silniki, a Range Rover Sport w nazwie, lecz także z racji prowadzenia. Niemniej jednak nieco lepiej prezentuje się pod tym względem BMW X5 xDrive 30d, którego twardsze zawieszenie i precyzyjniejszy układ kierowniczy sprzyjają dynamicznemu pokonywaniu zakrętów.

BMW X5 kontra Range Rover Sport

Foto: Auto Bild


BMW X5 kontra Range Rover Sport

Całoroczne opony zamontowane na 21-calowych felgach Range Rovera Sporta nie są tak przyczepne do asfaltu, jak letnie opony na 20-calowych obręczach BMW X5. W efekcie brytyjski model nie zatrzymuje się tak sprawnie, jak niemiecki konkurent.

Rozpędzone do 100 km/h BMW X5 xDrive 30d zatrzymuje się przy zimnych tarczach po 36,9 m, a po rozgrzaniu elementów ciernych droga hamowania skraca się do 33,8 m. Tymczasem Range Rover Sport D350 AWD w obu sytuacjach notuje gorsze wyniki – odpowiednio 39,3 m oraz 39,9 m.

Range Rover Sport D350 AWD jest dzielniejszy w terenie

Nie sądzimy, że znajdzie się zbyt wielu śmiałków, którzy wydadzą na samochód tak dużo, ile kosztują nasi bohaterowie (BMW X5 xDrive 30d od 385 500 zł, Range Rover Sport D350 AWD od 659 000 zł), a następnie wybiorą się na wymagające bezdroża.

BMW X5 kontra Range Rover Sport

Foto: Auto Bild


BMW X5 kontra Range Rover Sport

Gdyby jednak komuś przyszło to do głowy, to lepiej niech w knieje wybierze się brytyjskim SUV-em. Nie tylko dlatego, że jest mocniejszy, lecz także z racji lepszych parametrów odpowiadających za terenową dzielność. W porównaniu z BMW samochód ma większy prześwit i może pokonać znacznie głębsze przeszkody wodne – 900 mm wobec 500 mm w BMW.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i akcji, Wiadomości z gospodarki i finansów, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Wiadomości z IPO na żywo

Range Rover Sport D350 AWD – luksus bez ograniczeń

Jeżeli Wasz wymarzony SUV ma być wyjątkowo luksusowy, to ewidentnym wyborem wydaje się Range Rover Sport D350 AWD. W tej wersji samochód występuje wyłącznie z topową specyfikacją Autobiography. Nie bez przesady będzie stwierdzenie, że to jeżdżący salon.

Na przykład boczne schowki w drzwiach są obramowane czarnym chromem i obite aksamitem. Fotele, przednie i tylne, bardziej przypominają wygodne skórzane fotele niż siedzenia samochodowe. Gdziekolwiek sięgniesz, czeka na Ciebie dotykowa przyjemność. Przyciski, przełączniki i pokrętła zatrzaskują się precyzyjnie na swoim miejscu, mają te same punkty nacisku, a ich używanie to bardziej delektowanie się niż obsługa.

W BMW X5 xDrive 30d materiały wykończeniowe również są wysokiej jakości, ale pomimo całego luksusu, Bawarczycy starają się podkreślić sportową naturę SUV-a. To przede wszystkim zasługa optymalnie wyprofilowanych foteli – są twarde i świetnie podpierają z boku podczas pokonywania zakrętów.

BMW X5 xDrive 30d kontra Range Rover Sport D350 AWD – naszym zdaniem

BMW X5 xDrive 30d czy Range Rover Sport D350 AWD? Jeżeli nie liczycie się z kosztami, a przy tym poszukujecie luksusowej salonki na kołach, to bierzcie brytyjskiego SUV-a. Co z tego, że jest mniej dynamiczny. Różnica względem BMW jest tak niewielka, że nie odczujecie jej podczas codziennej jazdy. Przy okazji zyskujecie dzielnego towarzysza podczas terenowych eskapad. Jedyny poważny minus Ranger Rovera to słabe hamulce.

BMW to propozycja dla kierowców, którzy sportową stylistykę i prowadzenie przedkładają nad luksusowy charakter. Bo chociaż X5 zachwyca materiałami wysokiej jakości i bogatym wyposażeniem, to i tak pierwsze skrzypce gra sportowy charakter. Poza tym decydując się na ten model, wydacie aż 273 500 zł mniej.

BMW X5 xDrive 30d kontra Range Rover Sport D350 AWD – wyniki pomiarów drogowych

Warto przeczytać!  Ulga na internet 2024. Każdy może odliczyć od PIT nawet 1520 zł dwa razy

Wyniki testu

BMW

Range Rover

Przyspieszenie 0-50 km/h

1,9 s

2,3 s

Przyspieszenie 0-100 km/h

5,9 s

6,5 s

Przyspieszenie 0-130 km/h

9,9 s

10,5 s

Przyspieszenie 0-160 km/h

15,9 s

16,2 s

Przyspieszenie 0-200 km/h

29,7 s

28,2 s

Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)

3,4 s

3,5 s

Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)

4,3 s

4,7 s

Masa rzeczywista/ładowność

2335/615 kg

2595/625 kg

Rozdział masy (przód/tył)

49/51 proc.

51/49 proc.

Średnica zawracania (w lewo/w prawo)

12,3/12,5 m

12,9/12,8 m

Hamowanie ze 100 km/h (zimne)

36,9 m

39,3 m

Hamowanie ze 100 km/h (gorące)

33,8 m

39,9 m

Hałas w kabinie przy 50 km/h

53 dB (A)

52 dB (A)

Hałas w kabinie przy 100 km/h

58 dB (A)

58 dB (A)

Hałas w kabinie przy 130 km/h

63 dB (A)

65 dB (A)

Hałas w kabinie przy 160 km/h

67 dB (A)

68 dB (A)

Spalanie testowe

7,5 l/100 km

7,9 l/100 km

Zasięg

1060 km

1010 km

BMW X5 xDrive 30d kontra Range Rover Sport D350 AWD – dane katalogowe

Silnik: typ/cylindry/zawory

diesel, turbo/R6/24

diesel, turbo/R6/24

Ustawienie silnika

wzdłużnie z przodu

wzdłużnie z przodu

Napęd rozrządu

łańcuch

łańcuch

Pojemność skokowa

2993 cm3

2998 cm3

Moc maksymalna

298 KM przy 4000 obr./min

351 KM przy 4000 obr./min

Maks. moment obrotowy

650 Nm przy 1500 obr./min

700 Nm przy 1500 obr./min

Prędkość maksymalna

233 km/h

234 km/h

Skrzynia biegów

automatyczna, 8-biegowa

automatyczna, 8-biegowa

Napęd

4×4

4×4

Hamulce (przód/tył)

tw/t

tw/t

Pojemność bagażnika

650-1870 l

647-1491 l

Pojemność zbiornika paliwa

80 l

80 l

Marka i model opon testowanego auta

Pirelli P Zero

Pirelli Scorpion Zero All Season

Rozmiar opon testowanego auta

275/40-315/35 R 21

285/45 R 22

Średnie zużycie paliwa

7,4 l/100 km

7,7 l/100 km

Emisja CO2

195 g/km

201 g/km

Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez

3500/750 kg

3500/750 kg

Dł./szer./wys.

4935/2004/1765 mm

4946/2003/1820 mm

Rozstaw osi

2975 mm

2997 mm

Prześwit

od 214 mm

216-280 mm

Zdolność brodzenia

500 mm

900 mm

Cena od

385 500 zł

659 000 zł


Źródło