Dwa tunele pod Bemowem. Tak ma wyglądać nowa „wylotówka” z Warszawy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg na prace projektowe trasy S7 Warszawa – Kiełpin. Chodzi o budowę prawie 13-kilometrowego odcinka trasy, która będzie prowadziła przez Bielany i Bemowo. To element tzw. „wylotówki” z Warszawy – istotny, ponieważ prace nad innymi odcinkami ze stolicy do Gdańska i Olsztyna już trwają.
Spis treści
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowy drogi ekspresowej S7 między Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie. To kluczowa droga dla Warszawy, która jednak nie ma szczęścia. Od lat nie udało się dokończyć prac projektowych, ale teraz widać światełko w tunelu.
– Północny wylot i wjazd do Warszawy. To odwieczne wąskie gardło i wielogodzinne korki dla wszystkich mieszkających w miejscowościach podwarszawskich, codziennie dojeżdżających do pracy, ruchu tranzytowego i miejskiego. Rozwiązanie tego problemu komunikacyjnego, jest światłem w tunelu dla wszystkich kierowców. W najbliższych latach, w końcu doczekamy się rozwiązania tego problemu. Dziękuję wszystkim samorządowcom za współpracę, w opiniowaniu przyjętych rozwiązań. Liczę na dalszą współpracę przy realizacji tych projektów – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. GDDKiA.
Przyszły odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie, ułatwiający dojazd do stolicy od północy, będzie miał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami.
Drogowcy planują, że na prawie 13-kilometrowym odcinku powstaną cztery węzły:
- Łomianki,
- Warszawa Wólka Węglowa
- Warszawa Chomiczówka
- Warszawa Północ
Trasa o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.
Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli: [lista[
[*] pierwszego o długości około 1000 m
[*] kolejnego o długości około 1100 m. [/lista]
Po wyjściu z tuneli wznosie się ponad teren nad drogą ekspresową S8. Pomiędzy tunelami na etapie prac koncepcyjnych przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ.
Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.
Jak poinformowała GDDKiA, termin składania ofert w przetargu został wyznaczony na 20 listopada br., a umowa z wykonawcą (przy braku odwołań) powinna zostać podpisana w I kw. 2024 r.
„Po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej będziemy mogli przystąpić do prac budowlanych, które przeprowadzi wyłoniony w oddzielnym przetargu wykonawca” – informuje GDDKiA. Wszystko zależy jednak od budżetu inwestycji i finansowania. Wiadomo, że tak spektakularna inwestycja będzie kosztochłonna.
Pomiędzy Warszawą a Gdańskiem kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Kierowcy z 35 kilometrów będą mogli korzystać w 2025 r. Dla odcinka Czosnów – Kiełpin prowadzone jest postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy. Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok oddalając odwołanie w całości. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i pozyskaniu gwarancji należytego wykonania od Wykonawcy GDDKiA podpisze umowę.
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl