Motoryzacja

Dyrektor operacyjny Nissana, Ashwani Gupta, odchodzi, wywołując nowy przewrót

  • 16 czerwca, 2023
  • 3 min read
Dyrektor operacyjny Nissana, Ashwani Gupta, odchodzi, wywołując nowy przewrót


Podczas gdy dostawy ucierpiały częściowo z powodu podwójnego uderzenia pandemii COVID-19 i globalnego niedoboru półprzewodników, powolne wprowadzanie nowych tabliczek znamionowych, takich jak w pełni elektryczny crossover Ariya lub przechrzczony samochód sportowy Z, osłabiło ogólny impet.

Akcje Nissana wciąż są o prawie 50 procent niższe od ceny przed aresztowaniem Ghosna. Toyota Motor Corp., dla kontrastu, wzrosła o 70 procent w tym samym przedziale czasowym.

Odejście Gupty następuje po marcowym odejściu globalnego szefa marki premium Infiniti. Peyman Kargar wrócił do Renault we Francji iw tym miesiącu został zastąpiony przez Jose Romana.

52-letni Gupta był postrzegany wewnętrznie jako osoba, która czasami kłóciła się z 56-letnim dyrektorem generalnym Makoto Uchida o jego ambicję zastąpienia Uchidy. To, co niektórzy znawcy określają jako zawoalowaną rywalizację między nimi, stało się bardziej widoczne w ciągu ostatniego roku, gdy Nissan negocjował z Renault w sprawie przywrócenia równowagi udziałów w długoletnim sojuszu i inwestowania w planowane spin-offy Renault.

„Gupta bardzo jasno od samego początku dawał do zrozumienia, że ​​jego celem jest bycie numerem 1” — powiedziała osoba bliska kierownictwu Nissana. „Był bardzo przejrzysty w tej sprawie. Ale osiągnął cele finansowe planu naprawczego i wkraczamy w nową erę z nowym planem średniookresowym”.

Warto przeczytać!  Latający samochód Hexa wzbija się w przestworza w Tokio | Wiadomości samochodowe

Nie udało się uzyskać komentarza od Gupty.

Zrzucony z planszy

W maju Gupta został usunięty z zarządu, gdy firma ogłosiła nowych kandydatów na dyrektorów. Zwolniony został także Masakazu Toyoda, były japoński biurokrata rządowy, który był postrzegany przez osoby z zewnątrz jako nacjonalista Nissana, który ociąga się ze współpracą z Renault.

Niektórzy liderzy Nissana chcieli umocnić poparcie wokół Uchidy dla szybszego działania w ramach nowego planu Renault, powiedziała osoba bliska kierownictwu.

W szczególności izba rozliczeniowa Toyoda była postrzegana jako jeden ze sposobów na wyostrzenie koncentracji kierownictwa na programie Uchidy polegającym na szybkim równoważenia więzi z Renault jednocześnie obejmując udziały w planowanym wydzieleniu przez francuską firmę działalności związanej z pojazdami elektrycznymi — przedsięwzięcie o nazwie Ampere.

Kiedyś przewidywano zakończenie rozmów w tych kwestiach przed końcem 2022 roku.

Podstawowa umowa została ogłoszona dopiero w lutym, a dopracowywane są jeszcze szczegóły nowych planów inwestycyjnych. Uchida powiedział, że Nissan musi działać szybciej i jak zwykle wstrząsnąć biznesem, ponieważ niektórzy członkowie sojuszu są sfrustrowani powolnym tempem zmian.

„Wiele skarg wewnętrznych”

Dodając kolejną warstwę intrygi, Financial Times poinformował, że odejście Gupty nastąpiło po tym, jak dyrektor kierujący komitetem audytu Nissana złożył „wiele skarg wewnętrznych” przeciwko dyrektorowi operacyjnemu. Gazeta poinformowała również, że Uchida i reżyser inwigilowali Guptę przez wiele miesięcy, próbując zebrać informacje, które mogłyby zostać wykorzystane przeciwko niemu.

Warto przeczytać!  Burmistrz Windsor o fabryce akumulatorów Stellantis EV: „Zrealizuj ten projekt”

Dwie osoby zaznajomione ze sprawą potwierdziły różne zarzuty i zastrzeżenia, nie podały jednak szczegółów ich treści.

W oświadczeniu Nissan powiedział: „Niezależne osoby trzecie zostały zaangażowane w celu weryfikacji faktów i podjęcia odpowiednich działań. W związku z tym nie możemy udzielić dalszych komentarzy w tej sprawie.”


Źródło