Rozrywka

Dziecko, psychologowie mediów omawiają zależność od technologii widzianą w „M3gan”

  • 14 stycznia, 2023
  • 4 min read
Dziecko, psychologowie mediów omawiają zależność od technologii widzianą w „M3gan”


  • Ostrzeżenie: przed nami spoilery dot „M3gan.”
  • Nowy film o morderczej lalce AI przedstawia zależność dziecka od technologii.
  • Dorastający psycholog powiedział, że jest trochę prawdy w tym, jak zbyt długi czas spędzany przed ekranem może wpłynąć na dziecko.

Nowy film „M3gan”, który od premiery 6 stycznia zyskał uznanie zarówno krytyków, jak i twórców memów, przedstawia, jak 8-letnia Cady rozwija głębokie przywiązanie do nikczemnej lalki napędzanej sztuczną inteligencją. Dla niektórych dzieci ich więź może nie być tak daleka od rzeczywistości.

Horror ma być absurdalny i nierealistyczny, ale psycholodzy dziecięcy powiedzieli Insiderowi, że niektóre motywy filmu – takie jak nadmierne poleganie na technologii, szczególnie podczas traumy – odzwierciedlają to, jak dzisiejsze dzieci tracą rozwój kluczowych wskazówek społecznych.

W filmie Cady (Violet McGraw) niedawno straciła oboje rodziców w wypadku samochodowym. Jej ciotka Gemma (Allison Williams), pracoholik i społecznie niezręczny inżynier, zbudowała M3gana — zaskakująco realistycznego robota wielkości nastolatka — aby dotrzymać towarzystwa Cady (i przypomnieć jej o robieniu takich rzeczy, jak spłukiwanie toalety).

Warto przeczytać!  Joan Vassos (61 l.) jest pierwszą w historii „Złotą Panienką” stacji ABC

Ale młoda dziewczyna staje się obsesyjnie zależna od robota. W jednej scenie wrzeszczący Cady zaczyna gwałtownie rzucać meblami i rzucać przyborami szkolnymi po tym, jak Gemma zabiera M3gana — napad złości, którego kulminacją było uderzenie ciotki przez młodą dziewczynę.

Podobnie jak Cady, dzieci, które doświadczyły traumy podczas pandemii COVID-19, mogły stać się zależne od technologii, a film może stanowić ostrzeżenie o tym, jak podatne są dzieci na tworzenie niezdrowych przywiązań do swoich ekranów, dr Melissa Robinson-Brown, psycholog kliniczny z doświadczeniem w leczeniu nastolatków, powiedział Insider.

Dzieci tracą możliwość rozwijania umiejętności społecznych, gdy spędzają zbyt dużo czasu patrząc na ekrany

„M3gan” porusza gorący temat rodzicielstwa: czas spędzany przed ekranem.

Na początku filmu rodzice Cady próbowali ograniczyć czas spędzany przez nią na iPadzie. Ale kiedy dziecko zapytało Gemmę o jej zasady dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, inżynier obeznany z technologią nie widział potrzeby ograniczania Cady czasu online.

Robinson-Brown powiedział, że czas przed ekranem sam w sobie nie jest szkodliwy, ale dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu w Internecie, mogą przegapić naukę wskazówek społecznych lub rozwijanie umiejętności konwersacyjnych. Na przykład, kiedy dzieci wysyłają SMS-y, często to robią wysyłaj chaotyczne wiadomości i nie ucz się, jak skutecznie komunikować się z drugą osobą.

Warto przeczytać!  Książę Harry występuje solo, aby odebrać nagrodę lotniczą po wycofaniu sprawy o zniesławienie

„Umiejętności komunikacyjne, umiejętność rozpoczynania i prowadzenia rozmowy, wszystkie te rzeczy dzieją się, gdy faktycznie jesteś w prawdziwym świecie” – powiedział Robinson-Brown. „Uważam, że w przypadku dzieci istnieje prawdziwa walka o zaangażowanie się w tego rodzaju zachowanie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej”.

Robinson-Brown powiedział, że film działa jako przestroga, gdy rodzice nie monitorują ani nie filtrują tego, co małe dzieci widzą w Internecie. Psycholog powiedział, że pomaganie dzieciom w poruszaniu się po technologii jest kluczową częścią rodzicielstwa, a rodzice muszą nadzorować, w jaki sposób ich małe dzieci korzystają z technologii.

Trauma i zależność od technologii podczas COVID-19 mogły sprawić, że dzieci będą bardziej niespokojne

Film przedstawiający traumę Cady po utracie rodziców mógł odzwierciedlać rzeczywistość, z jaką spotkało się wiele dzieci podczas pandemii COVID-19, która pochłonęła milion ofiar w Ameryce i pozostawiła 140 00 dzieci bez opiekuna, według danych federalnych.

Psycholog mediów, Joanne Broder, powiedziała Insiderowi, że dzieci wyszły z pandemii bardziej niespokojne społecznie, częściowo z powodu braku interakcji fizycznych. Broder powiedział, że dzieci mogły stracić możliwość spotykania się z przyjaciółmi w szkołach i możliwości fizycznego dotykania swoich krewnych i zwróciły się do technologii, aby wypełnić pustkę społeczną.

Warto przeczytać!  Rory Kinnear zagra Toma Bombadila [Photos]

Chociaż dzieci mogły mieć pozytywne doświadczenia z technologią – na przykład inspirowane rękodziełem na Etsy lub inspirującymi postami na Instagramie – wiele z nich straciło praktykę inteligencji emocjonalnej i etykiety społecznej przez prawie dwa lata, Broder powiedział. Naukowcy wciąż badają wpływ pandemii na rozwój społeczny dzieci, powiedzieli Broder i Robinson-Brown.

Chociaż pandemia nie zmusiła jeszcze prawdziwych dzieci do zaprzyjaźnienia się z morderczymi lalkami AI, Broder powiedział, że lata braku rozwoju społecznego mogą wpłynąć na dzisiejsze dzieci w dorosłość.

„Nie jestem przeciwnikiem technologii”, powiedział Broder, „ale ludzie potrzebują ludzi. Potrzebują interakcji międzyludzkich”.


Źródło