Dziki kemping na wyspie Skye

• 14 czerwca, 2023

Nie można pokonać odległej i trudnej dostępności kempingów w Szkocji. Szkocki kodeks dostępu na zewnątrz pozwala na odpowiedzialne korzystanie z przyrody w całym kraju, a prawa te obejmują dzikie kempingi.

Ostatnio moja rodzina skorzystała z otwartego dostępu do plecaka do zatoki Camasunary na wyspie Skye. To magiczne miejsce ma piękną naturalną piaszczystą plażę na końcu otwartej zielonej trawiastej doliny. Skaliste szczyty górskie i grzbiety Blabheinn i Sgurr na Stri ograniczają dolinę na południowym krańcu Cuillin, imponującego pasma górskiego Skye.

WĘDRÓWKI

Obszar jest dostępny tylko szlakiem. Możesz się tam dostać albo podążając wyboistym szlakiem Skye Trail, 128-kilometrową nieoficjalną trasą, która przecina wyspę. Lub istnieje bezpośredni szlak przez przełęcz z parkingu w wiosce Kilmarie. Krótsza trasa ma niecałe pięć kilometrów i jest wymieniona jako łatwa trasa na stronie internetowej WalkHighlands. Moja rodzina zgodziła się, że należy to wyjaśnić jako „szkocki łatwy” stopień trudności, który w Stanach byłby bardzo „umiarkowany”. Na odcinkach robi się stromo, nad przełęczą Am Mam są 644 stopy wzniesień i strat, a duże luźne kamienie stanowią dobrą część szlaku.

Warto przeczytać!  Oto, co podróżni powinni wiedzieć w związku z obawami dotyczącymi Bahamów na Jamajce

Kiedy już przyzwyczailiśmy się do stromości i przestaliśmy potykać o skały, w końcu doceniliśmy niesamowite widoki ze szlaku. Pierwsza część wędruje przez zagrody pełne pasących się owiec, z dramatycznymi zboczami Cuillin w tle. Po tym, jak wzbiliśmy się w górę i przekroczyliśmy przełęcz, otworzył się widok na sielankową Zatokę Camasunary z jasnoniebieską wodą, zielonymi zboczami i skalistymi szczytami, które nie byłyby nie na miejscu na Hawajach, gdyby nie oczywiście temperatura.

Wędrówki po wyspie Skye |  Kat Nickola
Wędrówki po wyspie Skye | Kat Nickola

DOBRY OBÓZ

Na szczęście mieliśmy jasną, słoneczną, bardzo nieszkocką, czerwcową pogodę. Noce były jeszcze zimne, więc nasz przytulny namiot i śpiwory poniżej zera były koniecznością. Morska bryza na ogół odstraszała muszki, jednak kleszcze były uciążliwe, więc długie spodnie i dokładne kontrole były koniecznością.

Po dopłynięciu do zatoki rozbiliśmy obóz na łące nad plażą i zabraliśmy się za poważny relaks. Moi nastolatkowie bawili się w wodzie, której płytkie równiny pływowe tworzyły ciepłe brodziki. Pochowaliśmy mojego syna w piasku. Siedzieliśmy wokół i czytaliśmy przy sennym szumie fal i wiatru. Zdrzemnęliśmy się w namiocie. Jeleń wędrował obok. To było idealne.

Warto przeczytać!  Dlaczego zakochałem się w Van Life

Wieczorem wróciliśmy nad wodę w poszukiwaniu cennego kamienia w kształcie smoczego jajka mojego syna, który znalazł podczas poprzedniej wędrówki. Przypadkowo został zakopany i zmyty podczas szybko zbliżającego się popołudniowego przypływu. Bez powodzenia, ale był to świetny pretekst do dalszego brodzenia i kopania w zimnym, mokrym piasku.

Kiedy przyszedł czas na pakowanie, nie cieszyliśmy się z powrotu do realnego świata. Ponadto szlak wygląda na jeszcze bardziej stromy od dołu! Mimo to świeciło słońce i wiał świeży wiatr znad morza. Ze wszystkich miejsc, w których obozowaliśmy podczas naszego tygodnia w górach i na wyspach Szkocji, Camasunary było najbardziej spektakularne.

NIE ZOSTAWIAJ ŚLADÓW

Jeśli chcesz wędrować z plecakiem lub biwakować na dziko na Skye, wiedz, że musisz przestrzegać podstawowych zasad kodu dostępu. Oznacza to, że musisz być samowystarczalny. Weź ze sobą wszystko, czego potrzebujesz, w tym namiot, śpiwory, karimaty, ubrania na zmienną pogodę, odpowiednie obuwie, całe jedzenie i wodę, kuchenkę kempingową z dużą ilością paliwa i apteczkę. Ponadto nie wolno niczego zostawiać, gdy pakujesz się na wyjazd. Przygotuj się na wędrówkę ze śmieciami i zadbaj o toaletę za pomocą dyskretnego spaceru i kielni.

Warto przeczytać!  Wybierasz się w tym roku do Japonii? Oto, co musisz wiedzieć.

Dla tych, którzy nie mają namiotu, w zatoce Camasunary jest obaj. Bothy to podstawowy budynek – zwykle stary dom wiejski lub przerobiona stodoła – dostępny dla wczasowiczów do wykorzystania przez noc do prostego spania i schronienia. W obu Camasunary nie ma kominka ani toalety, ale ma dużą przestrzeń wspólną i sypialnię z platformami dla około 16 osób. Używanie szkockiego obuwia jest przywilejem i opiera się na szacunku społeczności. Więcej informacji można znaleźć na stronie stowarzyszenia Mountain Bothy’s Association.