Fotografia

dziwny świat z zielonym niebem… a żółty śnieg nadaje się do jedzenia

  • 21 września, 2024
  • 4 min read
dziwny świat z zielonym niebem… a żółty śnieg nadaje się do jedzenia


Park Narodowy Yellowstone sfilmowany na filmie Kodak IE
Kolorowa fotografia Kodak IR Ektachrome w stylu vintage. Wewnątrz burzy śnieżnej w Parku Narodowym Yellowstone, Wyoming, USA. Zauważ, że drzewa iglaste mają czerwony kolor z filmu Kodak IE.

Zajmowanie się fotografią w podczerwieni (IR) to zawsze szalona jazda. Od dziwactw ostrości po przesunięte kolory, tylko doświadczenie „butów na ziemi” może wyposażyć wzrok twojego umysłu w przybliżony „wygląd” twojego ostatecznego zdjęcia w podczerwieni. Dodaj unikalne kombinacje filtrów, które są potrzebne do osiągnięcia tego poziomu doświadczonych obrazów, a możesz patrzeć na całe życie pracy zanurzone w innym świecie.

zielone niebo z kolorem IRzielone niebo z kolorem IR
Łączenie różnych filtrów kolorów w oprogramowaniu do edycji zdjęć może dać niesamowite efekty.

Podczas gdy większość fotografów zna czarno-biały film podczerwony produkowany przez Rollei, który ma czułość IR (650 – 750 nm) przy ISO 200 – 400, Kodak zaskoczył świat pod koniec lat 70. procesem E4 emulsji Ektachrome (Kodak IE), która umożliwiała kolorowe obrazy podczerwone. Wow! Co więcej, ten kolorowy film IR można było łatwo wywołać w domu.

Rolka filmu Rollei IRRolka filmu Rollei IR
Na szczycie kategorii folii IR znajduje się wyłącznie folia Rollei Infrared Film.

Jednakże, bez odpowiednich filtrów IR, po naświetleniu w aparacie 35 mm z niekorygowanym obiektywem, ten domowy Ektachrome produkował dziwnie kolorowy żółty śnieg. Na tych samych zdjęciach IR drzewa iglaste przybierały kolor czerwony — prawdopodobnie rumieniąc się od tego żółtego śniegu.

dziki rachunek za pomocą IR TLRdziki rachunek za pomocą IR TLR
Musisz zrobić to zdjęcie. Leżąc na plecach, Wild Bill używa Rollei Infrared Film 120 wewnątrz swojego dwuobiektywowego aparatu lustrzankowego. Ta czarno-biała fotografia używa tylko kanałów zielonego i niebieskiego, aby uzyskać ten dziwaczny wygląd.

Dzisiaj można w pewnym sensie przeżyć na nowo te kolorowe dni z aparatami Kodak E4 Ektachrome w podczerwieni, korzystając z techniki opisanej w innym artykule. Fotografia DIY artykuł. Używając zaledwie trzech kolorowych filtrów żelowych (np. czerwonego, zielonego i niebieskiego), czarno-biały film podczerwony Rollei można przekształcić w szalone, nieziemsko kolorowe fotografie.

Warto przeczytać!  Najważniejszy sprzęt fotograficzny stycznia 2024: Przegląd fotografii cyfrowej
czerwone niebo z kolorem IRczerwone niebo z kolorem IR
Typowe czerwono-zielono-niebieskie filtry żelowe malowały „marsjańskie” czerwone niebo…tutaj na Ziemi. Wklejone zdjęcie przedstawia ten sam obiekt na filmie podczerwonym bez żadnych filtrów.

W przeciwieństwie do dokładnej techniki użytej w tym artykule DIY Photography, nie musisz naświetlać trzech klatek pojedynczymi filtrami czerwonym, zielonym i niebieskim. Możesz eksperymentować z filtrami, klatkami i kombinacjami. Innymi słowy, spróbuj użyć tylko zielonego filtra do pojedynczej, samodzielnej czarno-białej fotografii.

zsolaryzowane gałęzie drzewzsolaryzowane gałęzie drzew
Wbrew temu trendowi, zielony filtr jest używany z filmem podczerwonym. Zauważ, jak gałęzie drzew mają efekt solaryzacji w górnej części fotografii.

Dodatkowo, pomiń kanał niebieski w swoim oprogramowaniu do edycji zdjęć i stwórz fotografię z kombinacją czerwieni i zieleni. Na koniec spróbuj wykonać trzy klatki z filtrem czerwonym używanym osobno dla jednej klatki, inną klatkę z czerwonym żelem używanym w połączeniu z filtrem zielonym (tj. filtr czerwony + zielony), a na koniec wykonaj trzecią klatkę, łącząc filtry czerwony i niebieski. Połącz te trzy klatki razem w kanały RGB swojego oprogramowania do edycji zdjęć i rozpocznij podróż do świata, który nie ma sobie równych.

martwe drzewo z filmem Rollei IRmartwe drzewo z filmem Rollei IR
Dodawanie filtra Red 25A do aparatu z zainstalowaną filmem podczerwonym Rollei.

Cieszyć się.




Źródło