Edukacja na temat roli genetyki w zachowaniach żywieniowych może pomóc w złagodzeniu stygmatyzacji wagi
![Edukacja na temat roli genetyki w zachowaniach żywieniowych może pomóc w złagodzeniu stygmatyzacji wagi](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/01/DNA_Genetics-620x480-620x470.jpg)
Edukacja na temat interakcji gen-środowisko (GXE) przyczyn zachowań żywieniowych może mieć korzystny wpływ na postawy wobec osób o większej masie ciała. Niedawne badanie zawarte w Journal of Nutrition Education and Behavior, opublikowane przez Elsevier, wykazało, że uczestnicy, którzy otrzymali wiedzę na temat koncepcji GXE, zgłaszali wyższą empatię i mieli mniej stygmatyzujących postaw wobec osób o większej masie ciała. GXE ma miejsce, gdy dwa różne genotypy reagują na zmiany w środowisku na dwa różne sposoby.
Dyskryminujące postawy wobec osób o większej wadze zaobserwowano w porównywalnych wskaźnikach z dyskryminacją rasową i płciową i często są one bardziej jawne, ponieważ piętno związane z wagą jest postrzegane jako bardziej akceptowalna społecznie forma negatywnego uprzedzenia. Jednak waga ma spory składnik genetyczny. Nasze badanie wykazało, że szersza edukacja na temat roli genetyki w zachowaniach żywieniowych może zatem pomóc złagodzić stygmatyzację wagi poprzez zmniejszenie zakresu, w jakim jednostki są obwiniane za swoją wagę”.
dr Susan Persky, Codpowiedni autor, Oddział badań społecznych i behawioralnych, Narodowy Instytut Badań nad Genomem Człowieka, Narodowe Instytuty Zdrowia, Bethesda, MD
Uczestnicy zostali zrekrutowani za pośrednictwem platformy internetowej Prolific i zostali losowo przydzieleni do obejrzenia filmu edukacyjnego lub kontrolnego. Następnie uczestnicy obejrzeli zestaw scenariuszy winietowych, które przedstawiały, jak to jest mieć predyspozycje do otyłych zachowań żywieniowych z perspektywy pierwszej lub trzeciej osoby. Uczestnicy wypełnili kwestionariusze mierzące wiedzę GXE, atrybucje przyczynowe, piętno wagi i empatię po interwencji.
Uczestnicy, którzy obejrzeli film edukacyjny, wykazali się większą wiedzą na temat GXE, zgłosili większą empatię wobec postaci w scenariuszach winietowych i mieli mniej stygmatyzujących postaw (zwłaszcza obwiniania) wobec osób o większej masie ciała. Eksploracyjne analizy mediacji wykazały, że film edukacyjny doprowadził do tych pozytywnych efektów końcowych, zwiększając stopień, w jakim uczestnicy przypisywali przyczyny genetyczne zachowaniom żywieniowym.
Komunikowanie opinii publicznej o przyczynach zachowań żywieniowych GXE jest użytecznym sposobem na poprawę nastawienia do osób o większej masie ciała. Dlatego autorzy przewidują możliwość szerokiego rozpowszechniania podobnej edukacji GXE w ramach kampanii zdrowia publicznego. Co więcej, lepsze zrozumienie tych koncepcji może pomóc w poprawie interakcji pacjent-świadczeniodawca w zakresie zdrowego odżywiania i wagi.
„Skupienie się na przyczynach jedzenia związanych z GXE może pomóc w walce z zakorzenioną stygmatyzacją wagi wśród ogółu społeczeństwa i pracowników służby zdrowia”, sugeruje główna autorka badania, dr Alison Jane Martingano, z National Human Genome Research Institute, National Institutes of Health. „Badania te dostarczają wstępnych dowodów na to, że przyszłe interwencje edukacyjne mogą odnieść korzyści ze skupienia się na zachowaniach związanych z jedzeniem, w szczególności podczas próby poprawy nastawienia do osób o większej masie ciała”.
Źródło:
Odniesienie do czasopisma:
Martingano, AJ, i in. (2023) Wykorzystanie filmów edukacyjnych i przyjmowanie perspektywy w celu komunikowania koncepcji interakcji genów ze środowiskiem dotyczących zachowań żywieniowych: wpływ na empatię i piętno wagi. Journal of Nutrition Education and Behavior. doi.org/10.1016/j.jneb.2022.09.005.