Biznes

Ekskluzywne | Ashok Leyland wprowadzi na rynek pojazd na każdy rodzaj paliwa za 2 lata, ale prym wiodą pojazdy elektryczne: przewodniczący Dheeraj Hinduja

  • 27 maja, 2024
  • 7 min read
Ekskluzywne |  Ashok Leyland wprowadzi na rynek pojazd na każdy rodzaj paliwa za 2 lata, ale prym wiodą pojazdy elektryczne: przewodniczący Dheeraj Hinduja


Szef pojazdów użytkowych Ashok Leyland ma „wewnętrzny cel” polegający na wprowadzeniu na rynek produktu na każdym rodzaju paliwa w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy, nawet jeśli nie ma gwarancji powszechnego wdrożenia, powiedział przewodniczący Dheeraj Hinduja.

W ekskluzywnym czacie dla CNBC-TV18 Hinduja stwierdziła, że ​​wyzwania takie jak dostępność obiektów do produkcji pojazdów napędzanych wodorem mogą spowolnić tempo ich wdrażania.

„Mamy wewnętrzny cel, jakim jest wprowadzenie na rynek pojazdów zasilanych wszystkimi paliwami alternatywnymi w ciągu 18–24 miesięcy, ale nie mogę powiedzieć, ile pojazdów na paliwa alternatywne wdrożymy” – powiedziała Hinduja, dodając, że kilku klientów wykazało duże zainteresowanie pojazdami na całym świecie rodzaje paliwa.

„Wdrożenie na dużą skalę pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi może zająć więcej czasu niż zakładane 24 miesiące” – przestrzegł. „Koszty i brak obiektów do produkcji pojazdów napędzanych wodorem mogą opóźnić ich wdrożenie; w obecnej sytuacji pojazdy elektryczne są rozwiązaniem na krótkie dystanse, podczas gdy wodór ma sens na długich dystansach, ale w dłuższej perspektywie”.

Przeczytaj także: Range Rover JLR będzie produkowany w Indiach; Spółka zależna Tata zamierza podwoić swoją działalność w ciągu trzech lat

Komentarze Hinduji pojawiają się w momencie, gdy Leyland podwaja swoje inwestycje w swoją spółkę zależną zajmującą się pojazdami elektrycznymi, Switch Mobility. W grudniu 2023 r. firma zainwestowała w Switch kwotę 662 crore rupii, a na początku tego roku dodatkowe 537 crore rupii. Spółka będzie nadal inwestować w swój dział EV i nie spieszy się ze znalezieniem inwestora zewnętrznego.

Kontrastuje to wyraźnie z podejściem Leylanda z 2021 r., kiedy producent CV polował na inwestorów w szczytowym okresie boomu na pojazdy elektryczne. Jednak pomimo znacznych ofert składanych za pośrednictwem SPAC (Special Purpose Acquisition Company), Leyland zaskoczył zarówno rynek, jak i obserwatorów, odrzucając je. „Nie widzieliśmy odpowiedniej okazji” – mówi dziś Hinduja. „Switch wyceniono na miliardy dolarów, ale nie sądziliśmy, że jest to uzasadnione”.

Warto przeczytać!  W sklepie PGG podwyżka cen węgla o 100 zł. Pojawił się za to ekogroszek!

Obecnie Ashok Leyland angażuje się w inwestycje w firmę zajmującą się pojazdami elektrycznymi ze względu na jej dobrą kondycję finansową: „Nasz bilans jest mocny, pozostajemy w dużej mierze bez długów, a finansowanie Switch Mobility nie stanowi wyzwania”. Hinduja dodał: „Jesteśmy otwarci na zewnętrzne finansowanie Switcha w dłuższej perspektywie, przy zapewnieniu odpowiednich możliwości, ale obecnie nie planujemy pozyskania inwestora zewnętrznego”.

Obiektywnie rzecz biorąc, Switch Mobility pozostaje solidnym atutem. Leyland zoptymalizował koszty w swojej spółce zależnej, produkując pojazdy elektryczne w swoich zakładach. Wszystkie inwestycje w Switch Mobility zostały wdrożone wyłącznie w celu rozwoju produktu, a dzięki takim środkom powstał solidny rurociąg produktów.

„Zainwestowaliśmy dużo w niedawny 12-metrowy autobus elektryczny Switch i wprowadzenie na rynek elektrycznych pojazdów użytkowych” – powiedział Hinduja. „Wprowadzimy na rynek niskopodłogowy autobus elektryczny o długości 12 metrów i 9-metrowy autobus elektryczny, a latem tego roku wprowadzimy na rynek hiszpański nasz pierwszy europejski autobus elektryczny, e1”.

Przeczytaj także: Kia przedstawia najmniejszego SUV-a EV3 na platformie E-GMP, który pojawi się w Indiach do 2025 roku

Aby jeszcze bardziej przyspieszyć optymalizację kosztów, zarząd nie planuje w najbliższym czasie otwierania dedykowanej fabryki Switch Mobility: „Kiedy wolumen wzrośnie i będzie konieczne utworzenie oddzielnego obiektu, zbudujemy taki, ale możemy nadal wytwarzać produkty Switch Mobility z obiektów Ashok Leyland dla następne 12 do 18 miesięcy.”

Plany te wskazują, że Leyland nie rozważa podziału biznesu pojazdów elektrycznych: „Zatrzymanie firm razem ma sens” – stwierdziła Hinduja. „Transformacja energetyczna przebiega wolniej, niż szacowano, i mamy czas na przemyślenie pomysłów i strategii dla branży pojazdów elektrycznych”. Hinduja wykluczyła również możliwość przejęcia przez Leyland firm zajmujących się pojazdami elektrycznymi w najbliższej przyszłości: „Priorytetem jest dalsze budowanie naszej bazy produktów; obecnie nie prowadzi się rozmów w sprawie przejęcia żadnej firmy”.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i akcji, Wiadomości z gospodarki i finansów, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Wiadomości z IPO na żywo

Oczekuje się, że zgodnie z planem budowy rurociągów produktów bliźniacze inwestycje w Tamil Nadu i Uttar Pradesh utrzymają Leyland w dobrej kondycji. W styczniu firma ogłosiła zobowiązanie inwestycyjne na kwotę 1200 crore rupii podczas spotkania inwestorów światowych w Tamil Nadu. Miesiąc później ujawnił plany budowy fabryki w Lucknow.

„Zakład UP będzie skupiał się głównie na budowie autobusów elektrycznych” – powiedział Hinduja. „Rozpoczęcie działalności z produkcją 2500 autobusów elektrycznych z możliwością zwiększenia liczby autobusów elektrycznych do 5000 zajmie nam od 12 do 13 miesięcy”. Dodał: „W Tamil Nadu inwestujemy w optymalizację wydajności i nasze produkty na paliwa alternatywne”.

Przeczytaj także: Mercedes-Benz wprowadza na rynek indyjski Maybach GLS 600 i AMG S63 E Performance 2024

Jeśli chodzi o silniki spalinowe (ICE), Ashok Leyland niedawno wyparł firmę Tata Motors i zajął drugie miejsce w segmencie pick-upów, z udziałem w rynku wynoszącym 20%. W tym czasie ogólna sprzedaż lekkich samochodów dostawczych przełamała tendencje rynkowe zmierzające do zdrowego wzrostu. „Segment lekkich pojazdów dostawczych wciąż ma dużo miejsca na rozwój — pokrywamy jego zaledwie 50%” – stwierdziła Hinduja. „W tym roku finansowym wprowadzimy na rynek sześć nowych modeli samochodów dostawczych i będziemy nadal inwestować w ten segment”.

Pomimo obaw związanych ze spadkiem produkcji przemysłowej i wydobyciem na najniższym poziomie od 19 miesięcy Hinduja stwierdziła, że ​​ogólny rozwój infrastruktury i ogólna prężność utrzymają rynki przy życiu. Choć obserwatorzy twierdzą, że trwające wybory powszechne mogą mieć wpływ na rynki, prezes Ashok Leyland uważa, że ​​„przedsiębiorstwa dostosują się do niezależnie od wyniku wyborów”.

Warto przeczytać!  Toyota Land Cruiser wjeżdża do Polski. Wyjątkowa seria 120 sztuk

Hinduja stwierdziła, że ​​zachęty w ramach programu FAME III muszą zachęcać do zakupu elektrycznych ciężarówek w celu przyspieszenia transformacji energetycznej, dodając, że Indie dobrze zrobią, jeśli wyciągną wnioski z historii Chin przed podjęciem decyzji o wycofaniu zachęt do pojazdów elektrycznych. „Musimy zauważyć, jak sprzedaż chińskich pojazdów elektrycznych spadła po wycofaniu zachęt; uważam, że rząd Indii musi w dalszym ciągu zachęcać zarówno do produkcji, jak i zakupu pojazdów elektrycznych”.

Kilka miesięcy temu Ashok Leyland świętował zakończenie 75. rocznicy swojej działalności. Firma przedstawiła plany znalezienia się wśród 10 największych światowych producentów CV. „Mamy jasny plan, jak chcemy to osiągnąć” – powiedział Hinduja. „75-letnia firma, taka jak nasza, będzie musiała odkryć się na nowo, aby konkurować z najlepszymi na świecie. Wypracowaliśmy nowy cel, kulturę, innowacje i zaufanie, aby znaleźć się w pierwszej dziesiątce na świecie”.

Dodał, że sieć firmy w krajach GCC, Afryce i Indonezji pomoże jej wkrótce osiągnąć swoje cele. Jeśli chodzi o zyski, zyski netto spółki w roku finansowym 24 wzrosły o 90%, z 1380 crore rupii na koniec roku 2023 do 2618 crore rupii w zeszłym roku finansowym. Przychody operacyjne również wzrosły o 6%, a firma zgłosiła, że ​​wszystkie jej piony biznesowe osiągnęły lepsze wyniki.

„Ostatnie kwartały pokazały, że potrafimy dotrzymać obietnic złożonych inwestorom” – powiedział. „Będziemy nadal zwiększać nasz udział w rynku i stale poprawiać wyniki finansowe”.

Przeczytaj także: Mercedes-AMG przedstawia ekskluzywny koncept Mythos PureSpeed


Źródło