EKSKLUZYWNIE: Indie lądują bezzałogowym samolotem kosmicznym z najwyższą dokładnością; następnym celem jest kosmos
O godzinie 7:40 w niedzielę rano Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych (ISRO) dokonała wyczynu, który doprowadził do urzeczywistnienia pomysłu narodzonego 20 lat temu — lądowania na pasie startowym bezzałogowego, w pełni autonomicznego, autochtonicznego samolotu kosmicznego.
Znany jako „RLV-TD” (pojazd nośny wielokrotnego użytku-demonstrator technologii), miejsce kosmiczne zostało zrzucone w powietrzu z wysokości 4,5 km przez tandemowy śmigłowiec „Chinook” indyjskich sił powietrznych, skąd samolot kosmiczny zleciał w dół , wykonywał autonomiczne obliczenia nawigacyjne, naprowadzania i sterowania, zręcznie manewrował i precyzyjnie lądował na pasie startowym z dużą prędkością 350 km/h.
Czołowi urzędnicy ISRO powiedzieli WION, że samolot wylądował zgodnie z planem, idealnie wzdłuż linii środkowej pasa startowego, a samolot kosmiczny jest w nienagannym stanie, na płycie lotniska w Chitradurga, Karnataka.
Co za chwila wow, 20-letnie marzenie staje się rzeczywistością #isro #Indie ???????
Oto RLV-TD #indyjski #przestrzeń samolot samodzielnie podchodząc do lądowania i lądując z prędkością blisko 350 km/h… to było bezbłędne lądowanie, a samolot jest w nienagannym stanie @isro pic.twitter.com/kuIDo2GqqP
— Sidharth MP (@sdhrthmp) 2 kwietnia 2023 r
×
„Po raz pierwszy na świecie uskrzydlone ciało zostało przeniesione helikopterem na wysokość 4,5 km i wypuszczone w celu przeprowadzenia autonomicznego lądowania na pasie startowym. RLV jest zasadniczo samolotem kosmicznym o niskim stosunku siły nośnej do oporu, wymagającym podejście przy dużych kątach schodzenia, które wymagało lądowania z dużą prędkością 350 km/h” – poinformowała indyjska agencja kosmiczna ISRO.
Po udanym przyziemieniu i lądowaniu samolotu kosmicznego, przewodniczący ISRO, dr S. Somanath, docenił zespół indyjskich naukowców. To lądowanie samolotu kosmicznego jest wysiłkiem między innymi indyjskiej agencji kosmicznej ISRO, indyjskiego laboratorium badań obronnych DRDO i indyjskich sił powietrznych.
„Pierwszy eksperyment (lądowanie na pasie startowym) zakończył się sukcesem. Jestem pewien, że spełnia prawie wszystkie cele, które zdefiniowaliśmy dawno temu. Będzie to kontynuowane, kilka kolejnych eksperymentów z lądowaniem zostanie wykonanych w różnych warunkach, aby udowodnić wytrzymałość oprogramowania i sprzętu, który zainstalowaliśmy” — powiedział dr S. Somanath. Był obecny wraz ze swoim zespołem, aby być świadkiem historycznej chwili.
„Dzisiejsza udana demonstracja lądowania jest krokiem w kierunku opracowania własnych indyjskich rakiet/statków desantowych wielokrotnego użytku… trwają prace nad wyniesieniem tego pojazdu na orbitę, a następnie pomyślnym lądowaniem w ramach misji „ORV”… gratulacje. Zbliżają się kolejne testy” – mówi dr S. Somanath, przewodniczący @isro ????? pic.twitter.com/IRePhaUJZy
— Sidharth MP (@sdhrthmp) 2 kwietnia 2023 r
×
Dodał, że dla Indii była to świetna okazja do opracowania „ORV” (eksperymentu z lądowaniem na orbicie) i że prace te już postępują. ORV to miejsce, w którym ten sam samolot kosmiczny leci w kosmos na szczycie rakiety, a następnie wraca na ląd, całkowicie autonomicznie.
„Dzisiejszy krok przybliża nas do rakiet/statków desantowych wielokrotnego użytku do bardzo konkretnych celów misji” – powiedział. Do tej pory Indie używały jednorazowych rakiet, które spadają z powrotem do morza po wystrzeleniu, gdy ten samolot kosmiczny stanie się rzeczywistością, Indie staną się jednym z nielicznych krajów, które mają orbitalny pojazd kosmiczny wielokrotnego użytku.
Wyjaśniając postępy w testach RLV, dyrektor VSSC, dr S. Unnikrishnan Nair, powiedział WION o tym, jak ten sam pojazd RLV-TD został wcześniej (w 2016 r.) pomyślnie przeniesiony na wysokość 65 km przez rakietę. Stamtąd pojazd ponownie wkroczył w gęstsze części atmosfery z prędkością hipersoniczną, prawie pięciokrotnie większą niż prędkość dźwięku, i ostatecznie wylądował w Zatoce Bengalskiej (symulowany pas startowy).
Oglądaj | WION Exclusive: Indyjski aktor Dia Mirza rozmawia z WION o roli Geetanjalego w „Bheed”
Dodał jednak, że lądowanie na oceanie było krokiem wstępnym, a precyzyjne lądowanie na pasie startowym jest naprawdę wyrafinowanym i skomplikowanym technologicznie wyczynem, który posuwa naprzód postęp w urzeczywistnianiu samolotu kosmicznego.
Dr Nair powiedział również, że ten pojazd RLV-TD był przeznaczony do celów demonstracyjnych, a rzeczywisty pojazd byłby około 1,6 razy większy. Określając, jak działałby ostateczny samolot kosmiczny RLV, powiedział, że samolot kosmiczny zostanie zamontowany na zmodyfikowanej rakiecie GSLV, a następnie wystrzelony w kosmos, gdzie samolot kosmiczny będzie autonomicznie przeprowadzał eksperymenty na pokładzie i obsługiwał swoje ładunki.
Samolot kosmiczny mógłby funkcjonować na niskiej orbicie okołoziemskiej przez okres do miesiąca, a następnie samodzielnie wykonać deorbitację i ponownie wejść w ziemską atmosferę i wylądować na pasie startowym. Gwarantuje to, że samolot kosmiczny może być w pełni ponownie wykorzystany po przeprowadzeniu kilku remontów.
Rodzi się bohater! rdzenni mieszkańcy Indii #przestrzeń samolot RLV-TD autonomicznie wykonujący nawigację, naprowadzanie, sterowanie, gdy podchodzi do idealnego lądowania, dokładnie na linii środkowej pasa startowego
Takie chwile odzwierciedlają dziesięciolecia planowania, niestrudzonych prac badawczo-rozwojowych ?????? @isro #tech pic.twitter.com/TT1w4Tqpbt
— Sidharth MP (@sdhrthmp) 2 kwietnia 2023 r
×
W najnowszym teście i własnych systemach ISRO powiedział, że LEX wykorzystał kilka rodzimych systemów. Zlokalizowane systemy nawigacji oparte na systemach pseudolitów, oprzyrządowaniu i systemach czujników itp. Zostały opracowane przez ISRO.
Cyfrowy model wysokości (DEM) miejsca lądowania z wysokościomierzem radarowym w paśmie Ka dostarczył dokładnych informacji o wysokości. RLV LEX wymagał kilku najnowocześniejszych technologii, w tym dokładnego sprzętu i oprogramowania nawigacyjnego, systemu Pseudolite, wysokościomierza radarowego w paśmie Ka, odbiornika NavIC, miejscowego podwozia, płetw o strukturze plastra miodu Aerofoil i systemu spadochronu hamulcowego, indyjska agencja kosmiczna dodany.
Możesz teraz pisz dla wionews.com i być częścią społeczności. Podziel się z nami swoimi historiami i opiniami Tutaj.