Świat

Eksperci pracują nad identyfikacją szczątków 62 osób, które zginęły w katastrofie samolotu w Brazylii

  • 11 sierpnia, 2024
  • 8 min read
Eksperci pracują nad identyfikacją szczątków 62 osób, które zginęły w katastrofie samolotu w Brazylii


SAO PAULO (AP) — Ponad 40 rodzin ofiar katastrofy samolotu pasażerskiego w Brazylii zebrało się w niedzielę w kostnicy i hotelach w Sao Paulo, gdy do kraju przybyli trzej śledczy francuskiego rządu. Eksperci medycyny sądowej pracowali nad identyfikacją szczątków 62 zabitych osób.

Władze stanu Sao Paulo poinformowały w oświadczeniu w niedzielny poranek, że poszukiwania zakończyły się o 22:45 w sobotę, 33 godziny po katastrofie, a szczątki wszystkich 34 mężczyzn i 28 kobiet spośród ofiar zostały odzyskane. Dodały, że wrak nadal znajduje się na miejscu, więc śledczy mogą kontynuować swoją pracę.

Dwusilnikowy samolot turbośmigłowy ATR 72 obsługiwany przez brazylijską linię lotniczą Voepass zmierzał w kierunku międzynarodowego lotniska Guarulhos w San Paulo z 58 pasażerami i czterema członkami załogi na pokładzie kiedy to nastąpiło w piątek w Vinhedo, 78 kilometrów (49 mil) na północ od miasta. Voepass powiedział, że trzech pasażerów, którzy mieli brazylijskie dokumenty tożsamości, miało również wenezuelskie dokumenty, a jeden miał portugalską tożsamość.

Brazylijskie władze pracowały w sobotę nad ustaleniem dokładnej przyczyny katastrofy samolotu w stanie Sao Paulo poprzedniego dnia, w której zginęły wszystkie 62 osoby na pokładzie. Samolot lokalnych linii lotniczych Voepass, dwusilnikowy turbośmigłowy ATR 72, zmierzał w kierunku międzynarodowego lotniska w Sao Paulo w Guarulhos z 58 pasażerami i 4 członkami załogi, gdy rozbił się w mieście Vinhedo. (AP Video/Andre Penner i Maycron Abade)

ATR jest francusko-włoską firmą. Międzynarodowe protokoły lotnicze zalecają, aby śledczy z kraju pochodzenia producenta samolotów śledzili dochodzenia na obcej ziemi, gdy dochodzi do katastrofy z udziałem jednego z tych samolotów. Władze lokalne poinformowały, że trzech francuskich śledczych w Brazylii pracuje w BEA, europejskim organie ds. bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Ciała pilota Danilo Santosa Romano i jego drugiego pilota Humberto de Campos Alencar e Silva zostały zidentyfikowane jako pierwsze. Od tego czasu zidentyfikowano kolejnych 10, poinformowały władze lokalne. Jedno ciało jest już przygotowane do pochówku, a kolejnych siedem ma zostać pochowanych w niedzielę, poinformował rząd stanowy Sao Paulo.

Warto przeczytać!  Szefowie obrony USA i Chin prowadzą rzadkie rozmowy na temat Tajwanu i Morza Południowochińskiego | Wiadomości z Morza Południowochińskiego

Linie lotnicze poinformowały w oświadczeniu dla The Associated Press, że Romano właśnie zakończył swój pierwszy pełny rok jako dowódca. Został zatrudniony przez brazylijską firmę w listopadzie 2022 r. jako drugi pilot. Jego doświadczenie w Voepass obejmowało 5202 godziny lotu, wszystkie na samolotach modelu ATR, jedynym będącym własnością firmy.

Obraz

Mapa lokalizacyjna pokazująca miejsca startu, lądowania i katastrofy brazylijskiego samolotu pasażerskiego, który rozbił się w piątek 9 sierpnia 2024 r. (AP Digital Embed)

Na pokładzie było co najmniej ośmiu lekarzy, powiedział gubernator stanu Paraná Ratinho Júnior. Potwierdzono również śmierć czterech profesorów z uniwersytetu Unioeste w zachodniej Paraná.

Liz Ibba dos Santos, 3-letnia dziewczynka podróżująca z ojcem, była jedynym dzieckiem, o którym wiadomo było, że znajduje się na liście pasażerów. W zgliszczach znaleziono również szczątki Luny, suczki podróżującej z wenezuelską rodziną.

Kostnica w Sao Paulo zaczęła przyjmować ciała w piątek wieczorem i poprosiła krewnych ofiar o dostarczenie dokumentacji medycznej, rentgenowskiej i dentystycznej, aby pomóc zidentyfikować ciała. Przeprowadzono również badania krwi, aby pomóc w identyfikacji.

Nieliczni członkowie rodziny, którzy poruszyli tę kwestię, uczynili to za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Obraz

Krewni ofiar katastrofy lotniczej przybywają do siedziby instytutu medycyny sądowej w celu uhonorowania ofiar w Sao Paulo w Brazylii, w sobotę 10 sierpnia 2024 r. (AP Photo/Ettore Chiereguini)

Tânia Azevedo, która straciła w katastrofie syna Tiago, została zakwaterowana w jednym z hoteli w Sao Paulo, ale powiedziała, że ​​czeka na możliwość udania się do kostnicy.

„Wierzę, że Tiago jest gdzieś tam, próbując pomóc innym rannym ludziom, którzy również potrzebują światła i miłości” – powiedziała. „Nie mogłam tam pójść (do kostnicy). Jestem tutaj i czekam. Tutaj jest ciemno, sama potrzebuję trochę światła i miłości”.

Warto przeczytać!  Brytyjski premier Rishi Sunak powiedział, że miejsce Ukrainy jest w NATO

Obrazy nagrane przez świadków pokazał samolot w płaskim korkociągu i spadający pionowo, zanim rozbił się o ziemię w zamkniętym osiedlu, pozostawiając zniszczony kadłub strawiony przez ogień. Mieszkańcy powiedzieli, że nie było żadnych obrażeń na ziemi.

Była to najtragiczniejsza katastrofa lotnicza na świecie od stycznia 2023 r., kiedy w samolocie zginęło 72 osoby. Samolot linii Yeti Airlines w Nepalu który utknął i rozbił się podczas podejścia do lądowania. Ten samolot również był ATR 72, a końcowy raport obwiniał błąd pilota.

Obraz

Pojazdy policyjne używane do przewozu ciał odjeżdżają z zamkniętego osiedla, gdzie rozbił się samolot w Vinhedo, w stanie Sao Paulo, w Brazylii, w sobotę 10 sierpnia 2024 r. (AP Photo/Andre Penner)

Metsul, jedna z najbardziej szanowanych brazylijskich firm meteorologicznych, poinformowała w piątek, że w stanie Sao Paulo w czasie katastrofy pojawiły się doniesienia o silnym oblodzeniu. Lokalne media cytowały ekspertów, którzy wskazywali na oblodzenie jako potencjalną przyczynę katastrofy.

Wideo udostępnione w mediach społecznościowych w sobotę pokazuje pilota Voepassa mówiącego pasażerom lotu z Guarulhos do miasta Cascavel, że ATR 72 lata bezpiecznie po całym świecie od dziesięcioleci. Poprosił również pasażerów o uszanowanie pamięci jego kolegów i firmy oraz o modlitwy.

„Ta tragedia nie dotyka tylko tych, którzy zginęli w tym wypadku. Dotyka nas wszystkich” – powiedział niezidentyfikowany pilot. „Oddajemy całe nasze serce, wszystko, co najlepsze, aby być tutaj i wypełnić naszą misję, aby bezpiecznie i wygodnie zabrać was do celu”.

Policja ograniczyła dostęp do głównego wejścia do kostnicy w Sao Paulo, gdzie identyfikowano ciała ofiar katastrofy. Niektórzy członkowie rodzin ofiar przybyli pieszo, inni przyjechali minivanami. Nikt nie rozmawiał z dziennikarzami, a władze poprosiły, aby nie filmować ich w trakcie przyjazdu.

Obraz

Szczątki samolotu, który rozbił się z 61 osobami na pokładzie, w Vinhedo, w stanie Sao Paulo, w Brazylii, wczesnym rankiem w sobotę 10 sierpnia 2024 r. Brazylijskie władze starają się ustalić, co dokładnie spowodowało katastrofę samolotu w stanie Sao Paulo poprzedniego dnia, w której zginęło wszystkich 61 osób na pokładzie. (AP Photo/Andre Penner)

Samolot z większą liczbą członków rodziny ze stanu Paraná wylądował w sobotę po południu na lotnisku Guarulhos. Zapewniono minivan sponsorowany przez linię lotniczą, aby przetransportować ich do kostnicy.

Warto przeczytać!  Metsola chce, by rozmowy o członkostwie Ukrainy w UE rozpoczęły się jeszcze w tym roku – POLITICO

Władze stanu Sao Paulo poinformowały, że 26 rodzin zgłosiło się już do kostnicy w celu identyfikacji, a w niedzielę spodziewanych jest więcej osób.

American Eagle ATR 72-200 rozbił się 31 października 1994 r., a Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu USA ustaliła, że ​​prawdopodobną przyczyną było nagromadzenie się lodu, gdy samolot krążył w oczekiwaniu. Samolot przechylił się na około 8000 stóp (2500 metrów) i zanurkował w ziemię, zabijając wszystkie 68 osób na pokładzie. Federalna Administracja Lotnictwa USA wydała procedury operacyjne dla ATR i podobnych samolotów, nakazujące pilotom nieużywanie autopilota w warunkach oblodzenia.

Brazylijski ekspert ds. lotnictwa Lito Sousa przestrzegł, że same warunki meteorologiczne mogą nie wystarczyć, aby wyjaśnić, dlaczego samolot z Voepass spadł w taki sposób, w jaki spadł w piątek.

„Analizowanie katastrofy lotniczej wyłącznie na podstawie obrazów może prowadzić do błędnych wniosków na temat przyczyn” – powiedział Sousa agencji AP przez telefon. „Ale widzimy samolot z utratą wsparcia, bez prędkości poziomej. W tych płaskich warunkach korkociągu nie ma możliwości odzyskania kontroli nad samolotem”.

Brazylijskie siły powietrzne poinformowały w niedzielę, że oba rejestratory lotu samolotu zostały przeanalizowane w ich laboratorium w stolicy, Brasilii, a ich zawartość została przepisana. Oczekuje się, że wyniki ich dochodzeń zostaną opublikowane w ciągu 30 dni, jak podano.

Marcelo Moura, dyrektor operacyjny Voepass, powiedział reporterom w piątek wieczorem, że chociaż prognozy przewidują wystąpienie lodu, jego grubość mieści się w dopuszczalnych granicach dla samolotu.

Wcześniej brazylijskie centrum badania i zapobiegania wypadkom lotniczym sił powietrznych poinformowało, że piloci samolotu nie wzywali pomocy ani nie twierdzili, że lecieli w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Obraz

Wojskowy wóz strażacki używany do transportu ciał opuszcza zamknięte osiedle, w którym rozbił się samolot, w miejscowości Vinhedo w stanie Sao Paulo w Brazylii, w sobotę 10 sierpnia 2024 r. (AP Photo/Andre Penner)

ATR 72, który jest budowany przez spółkę joint venture Airbus we Francji i włoskiej Leonardo SpA, jest zazwyczaj używany na krótszych lotach. Katastrofy z udziałem różnych modeli ATR 72 spowodowały 470 zgonów od lat 90., według baza danych Sieci Bezpieczeństwa Lotniczego.

Wcześniej w niedzielę papież Franciszek powiedział, że podczas publicznej mszy w Watykanie należy modlić się za ofiary katastrofy lotniczej.

___

Tatiana Pollastri relacjonowała z Vinhedo.




Źródło