Elmo zapytał, jak wszyscy sobie radzą na X. Elmo nie był przygotowany na odpowiedzi.
W poniedziałek konto X Elmo, puszystego czerwonego potwora z „Ulicy Sezamkowej”, zadało 457 000 obserwującym pytanie o softball: „Elmo właśnie się melduje! Jak się wszyscy mają?”
W tysiącach odpowiedzi użytkownicy mediów społecznościowych dawali Elmo znać, że tak naprawdę nie jest im za gorąco.
„Elmo, jestem przygnębiony i spłukany” – napisał jeden z nich. Inni powiedzieli Elmo, że zostali zwolnieni, że niepokoili się wyborami w 2024 r. lub że ich pies tarzał się w gęsich odchodach.
„Elmo każdego dnia otchłań, w którą się wpatrujemy, staje się wyjątkową grozą” – czytamy w odpowiedzi opublikowanej przez Hanifa Abdurraqiba, poetę, eseistę i współpracownika „The New York Times”. „Takiego, którego natura wcześniej była niezgłębiona. Nasza nieunikniona zagłada, która kiedyś przyspieszała w ciągu lat lub miesięcy, teraz przyspiesza w ciągu godzin, a nawet minut.
W odpowiedzi kontynuowano: „Jednak wcześniej jadłem dobrego grejpfruta, dziękuję, że pytasz”.
Według wskaźników X pytanie Elmo wyświetlono ponad 140 milionów razy. Samantha Maltin, wiceprezes wykonawczy, dyrektor ds. marketingu i marki w Sesame Workshop, organizacji non-profit stojącej za „Ulicą Sezamkową”, powiedziała, że Elmo mógł nie być przygotowany na całe zmęczenie emocjonalne, jakie towarzyszyło mu w odpowiedzi.
„Nie sądzę, żeby ktokolwiek spodziewał się, jak głęboko rezonuje to konkretne pytanie” – powiedziała w wywiadzie. „Ale jesteśmy tak podekscytowani, że o to zapytaliśmy”.
Pani Maltin uważa, że przytłaczające zainteresowanie postem Elmo wskazuje na pilną potrzebę bezpłatnych i łatwo dostępnych zasobów w zakresie zdrowia psychicznego – dodała.
Konta w mediach społecznościowych Elmo, Wielkiego Ptaka, Grovera i innych bohaterów „Ulicy Sezamkowej” prowadzone są przez czteroosobowy zespół w Sesame Workshop. (Na koncie Big Bird doszło do internetowej sprzeczki z senatorem Tedem Cruzem z Teksasu w 2021 r. po opublikowaniu postu na temat szczepionki na Covid-19).
Konta te mają na celu rozszerzenie głosów i zainteresowań bohaterów oraz promowanie treści edukacyjnych, które Sesame Workshop udostępnia dzieciom i rodzicom. Zadawanie pytań otwartych to strategiczny sposób na zwiększenie zaangażowania w księgowość, stwierdziła pani Maltin.
Nie było to pierwsze starcie Elmo z internetowymi psami: w 2022 r. jego tyrada na temat ulubionego kamienia o imieniu Rocco również stała się popularna w mediach społecznościowych, co skłoniło wielu użytkowników do reakcji, dającej upust własnemu uczuciu frustracji.
Dlaczego Elmo wciąż jest wciągany w otchłań rozpaczy? Być może dzieje się tak dlatego, że potwór wywołuje u wielu ludzi silne poczucie nostalgii, powiedziała Jess Maddox, adiunkt mediów cyfrowych na Uniwersytecie w Alabamie.
Elmo to „ukochana postać z dzieciństwa, którą kojarzymy z prostszym okresem w naszym życiu” – powiedziała. Kiedy Elmo ponownie pojawi się w mediach społecznościowych, na których widać dorosłych borykających się z wypaleniem zawodowym, inflacją i złożoną sytuacją geopolityczną, wielu osobom może być trudno nie dać upustu temu, jak zmieniło się ich życie.
Ponadto w porównaniu z większością internetowych ataków typu pil-on, których celem są ludzie, „fikcyjna marionetka jest celem o stosunkowo niskiej stawce” – dodała.
We wtorek, po tym jak na sprawdzenie statusu Elmo wpłynęło ponad 9 000 odpowiedzi, na koncie zamieścino kolejną wiadomość w charakterystycznym dla bohatera stylu trzeciej osoby: „Wow! Elmo jest zadowolony, że zapytał!” to czyta. „Elmo nauczył się, że ważne jest, aby zapytać przyjaciela, jak się czuje”.
W odpowiedzi jeden z użytkowników napisał: „W jakiś sposób to naprawdę uzasadnione sprawia, że czuję się lepiej”.