Nauka i technika

Elon Musk „zwyciężył” wyścig kosmiczny miliarderów po awarii rakiety

  • 29 kwietnia, 2023
  • 9 min read
Elon Musk „zwyciężył” wyścig kosmiczny miliarderów po awarii rakiety


Aktualności

29 kwietnia 2023 | 12:00


Nie każdy miliarder może patrzeć, jak jego wymarzony projekt dosłownie spala się – kosztem około 67 milionów dolarów – i uważać go za „ekscytujący” start.

Ale wkrótce po tym, jak rakieta SpaceX Starship eksplodowała 20 kwietnia, po zaledwie czterech minutach na niebie, Elon Musk zwycięsko napisał na Twitterze: „Gratulacje zespołowi @SpaceX ekscytującego startu testowego Starship! Wiele się nauczyłem przed kolejnym uruchomieniem testowym za kilka miesięcy”.

Może to nie nastąpić tak szybko, zwłaszcza w przypadku spodziewanego dochodzenia FAA.

„Powiedziałbym, że trzy miesiące to optymizm” — powiedział Douglas Messier, redaktor naczelny ParabolicArc, strony internetowej zajmującej się przestrzenią komercyjną, w rozmowie z The Post. „Myślę, że to potrwa dłużej.

„Był problem z oczekiwaniami. Pierwotny plan zakładał rozbicie statku kosmicznego u wybrzeży Kauai po 90-minutowym locie” – dodał Messier. „Elon obniżył oczekiwania co do zejścia ze startera i tak się stało, ale nie udało się to tak, jak pierwotnie zamierzano. Elon bardzo dobrze radzi sobie z oczekiwaniami”.

To tylko ostatnie niepowodzenie w wyścigu kosmicznym miliarderów, którzy kiedyś byli wysoko wznoszącymi się lotami.

W Blue Origin, pomyśle założyciela Amazona, Jeffa Bezosa, też nie było idealnie.

We wrześniu 2022 r. wystartowała bezzałogowa rakieta New Shepard — tylko po to, by z dna wystrzeliły płomienie. Uruchomił się system przerywania lotu i kapsuła, która została stworzona dla pasażerów, spadła na ziemię.

Mówi się, że Elon Musk wygrywa wyścig kosmiczny miliarderów pomimo poważnego potknięcia.
REUTERA
Kiedy rakieta wystrzelona przez SpaceX Elona Muska wybuchła po czterech minutach na niebie, był już przygotowany do kolejnego startu testowego.
EPA

Nie było żadnych obrażeń, a problem został zidentyfikowany jako przegrzany silnik rakiety, ale loty są obecnie uziemione. Doniesiono, że Blue Origin „ma nadzieję wkrótce wrócić do lotu”.

Jest też kwestia pieniędzy.

„Każdy program w Blue Origin powinien przynosić tyle, ile wydaje”, powiedział Eric Berger, autor „Liftoff: Elon Musk and the Desperate Early Days that Launched SpaceX”, powiedział The Post. „To się nie dzieje”.

Jeff Bezos został spowolniony w swojej kosmicznej wyprawie po przerwanej misji, która doprowadziła do tymczasowego zatrzymania lotów.
Blue Origin/Okładki/INSTARimages.com

Na początku tego miesiąca firma Richarda Bransona zajmująca się wystrzeliwaniem satelitów, Virgin Orbit – filia jego firmy zajmującej się turystyką kosmiczną, Virgin Galactic – zbankrutowała po tym, jak nie udało jej się zdobyć finansowania.

Warto przeczytać!  Zrozumienie podłoża genetycznego dziedzicznego rozlanego raka żołądka

„Branson jest całkowicie poza tym”, powiedział Berger, odnosząc się do poważnej eksploracji kosmosu. „Szczerze mówiąc, nigdy nie był głównym graczem. Virgin Galactic to firma turystyczna. Firma Virgin Orbit wydała dużo pieniędzy na opracowanie rakiety, która nigdzie nie poleci”.

Na początku XXI wieku Musk, Bezos i Branson wyrazili wielkie ambicje wystrzelenia rakiet w kosmos.

Virgin Orbit Richarda Bransona, firma zajmująca się satelitami, niedawno złożyła wniosek o upadłość.
REUTERA

W 2021 roku Bezos (obecnie 59 lat) i Branson (72 lata) bardzo publicznie spieszyli się, aby zobaczyć, kto pierwszy poleci w kosmos.

„Tu grają wielkie ego” – powiedział wówczas Brad Stone, autor „Amazon Unbound: Jeff Bezos and the Invention of a Global Empire”. „Oni są [some] z najbardziej kultowych przedsiębiorców i wszystkich przyzwyczajonych do wygrywania”.

Branson początkowo wygrał wyścig o dziewięć dni. Przeleciał 53 mile w niebo, przekraczając to, co Stany Zjednoczone uznają za granicę kosmosu, z dwoma pilotami i trzema pracownikami, w swoim Virgin Galactic VSS Unity, 11 lipca 2021 r.

Po czterech minutach lotu statek kosmiczny Elona Muska eksplodował na niebie na początku tego miesiąca.
REUTERA

Bezos – w co najmniej kowbojskim kapeluszu – poszedł w jego ślady 20 lipca, ale wydawało się, że ma przewagę w grze o imię. Oprócz przełamującej bariery lotniczki Wally Funk, która leciała z Bezosem podczas pierwszego lotu, Blue Origin wysłało później celebrytów Williama Shatnera i Michaela Strahana. Pojazd przejechał 62 mile, mijając linię Kármána, którą firma określiła jako „uznaną na całym świecie granicę przestrzeni”.

A-listers podobno czekający na lot z Virgin to Leonardo DiCaprio, Tom Hanks i Katy Perry.

Gwiazda k-popu TOP i DJ Steve Aoki, wraz z japońskim miliarderem Yusaku Maezawą, podobno lecieli na Marsa z Muskiem i SpaceX.

Ale czy któryś z nich kiedykolwiek oderwie się od ziemi?

Statek New Shepherd, należący do floty Blue Origin, pogrążył się w morzu po ognistym i przerwanym starcie.

Marzenie Muska pozostaje najbardziej ambitne. Chce skolonizować Marsa.

Rand Simberg, konsultant ds. technologii kosmicznych i autor książki „Bezpieczeństwo nie jest opcją”, uważa, że ​​pragnienie Muska jest szczególnie wzniosłe. „Dotarcie na Marsa to tylko część problemu. Jak tam mieszkasz? Nikt nie wie – powiedział. „Potrzebujesz wielu technologii, aby nie tylko przetrwać, ale także prosperować na innej planecie”.

Warto przeczytać!  Prawdziwa sztuczna inteligencja będzie potrzebować biologii: komputery zasilane ludzkimi komórkami mózgowymi

Niemniej jednak, znawcy rakietowego świata twierdzą, że Musk wydaje się teraz wygrywać wyścig kosmiczny – nawet po niepowodzeniu startu.

Podobno Virgin Orbit nie była w stanie zapewnić finansowania na kontynuację.
AP

W końcu Bezos jeszcze nie przetestował poważnej rakiety. A częściowo zbankrutowany Branson stał się nieistotnym podmiotem w tej części rywalizacji.

„Elon jest znacznie bardziej zdeterminowany niż Jeff” — powiedział Simberg. „Jeff traktował to jako hobby. Jeffowi się nie spieszyło. Dokonał analogii do żółwia i zająca [about him and Musk]. W tej chwili Elon wygrywa. Zając jest daleko, a ty nie dogonisz”.

Według „Liftoff: Elon Musk and the Desperate Early Days that Launched SpaceX” Erica Bergera, „Bezos inwestuje w swoją firmę 1 miliard dolarów rocznie. Nadal pracują nad New Glenn [a heavy-launch rocket]. Miał wystartować w 2020 roku. Teraz 2025 wydaje się rozsądnym przypuszczeniem. Jednak do tego czasu SpaceX wystrzeli wiele rakiet [all reusable, allowing for multiple launches per day]. Blue Origin jest już w tyle. W tym momencie będą jeszcze bardziej w tyle”.

William Shatner był jednym ze słynnych nazwisk, które awansowały — lub planują — z Blue Origin.
BLUE ORIGIN/HANDOUT/EPA-EFE/Shut

A Musk nie jest sam, widząc jasną stronę niedawnej flopy SpaceX.

„Myślałem, że premiera była udaną porażką” – powiedział Berger The Post. „Otrzymali dobre dane o zjeżdżaniu pojazdu z platformy. Lecieli przez cztery minuty i uzyskali wiele danych. Udało się. NASA nie mogła sobie pozwolić na taką publiczną porażkę i wyciąganie z niej wniosków. Kongres zapytałby, dlaczego im się nie udało.

Podczas gdy Musk marzy o kolonizacji Marsa, Bezos wyraził chęć zbudowania własnych kolonii kosmicznych. W dłuższej perspektywie przewiduje „miliony ludzi żyjących i pracujących w kosmosie”. Branson nadal żywi nadzieje na trwającą turystykę kosmiczną.

Bezos i Blue Origin zamierzają ponownie zabrać pasażerów w kosmos jeszcze w tym roku.
ZUMA24.com

Jeśli chodzi o własną turystykę kosmiczną, Blue Origin miał sześć udanych lotów. Oprócz celebrytów, 29 innych pasażerów podobno zapłaciło aż 28 milionów dolarów (za pośrednictwem biletu kupionego na aukcji) za 10-minutowy lot. Podczas ostatniego przedsięwzięcia z załogą, w sierpniu 2022 r., podobno dwa miejsca kosztowały około 2,5 miliona dolarów.

„Niektórzy będą się denerwować [to take the trip]”- powiedział Messier w świetle przerwanej misji. „Ale myślę, że rozumieją, co poszło nie tak i że jest to dobrze zaprojektowany pojazd”.

Warto przeczytać!  Biegunka dziecięca ma powiązania genetyczne, wynika z badań

Branson, który do tej pory odbył tylko jeden lot turystyczny, miał 26 kwietnia obiecujące wieści.

Marzenie Muska pozostaje najbardziej ambitne, ponieważ chce skolonizować Marsa.
REUTERA

VSS Unity firmy Virgin Galactic, zaprojektowany do operacji suborbitalnych, po raz pierwszy od 2021 roku samodzielnie poleciał, lądując bezpiecznie po dziewięciu minutach lotu.

Według Space News jeszcze w tym roku Virgin Galactic wznowi służbę z członkami włoskich sił powietrznych.

„To umowa, którą zawarli z Włochami, aby przeprowadzić eksperymenty z mikrograwitacją” – powiedział Messier. „To ich pierwszy płatny lot. Włosi płacą”.

Ale, dodał Messier, bardzo ważne jest, aby Branson wkrótce wysłał więcej cywilów w kosmos.

Firma Richarda Bransona zajmująca się turystyką kosmiczną wyśle ​​w tym roku grupę pasażerów włoskich sił powietrznych na skraj kosmosu.
dziewicza Galaktyka

„W takim razie jest 800 osób, które zapłaciły z góry” – powiedział Messier. “[Virgin] zaczął sprzedawać bilety w 2005 roku. W pewnym momencie muszą dostarczyć”.

W międzyczasie Musk najwyraźniej sprawił, że Bezos jest „absolutnie zazdrosny” kontraktami, które zawiera w SpaceX od klientów komercyjnych i rządowych, którzy płacą za wystrzelenie satelitów w kosmos.

„Elon stworzył SpaceX jako firmę żądną przychodów” – powiedział Berger. „Wyrzucają wszystkie dochody na nowe projekty”.

Mimo to Berger powiedział, że Blue Origin nie powinno być jeszcze liczone – po części z powodu prawdziwej miłości Bezosa do kosmosu. „Jest wielkim fanem” – powiedział Berger. „Zapłacił za sprowadzenie silników z rakiety Saturn V znad Oceanu Atlantyckiego. Przestrzeń jest w jego sercu.”

Messier zgadza się, ale wierzy, że prawdziwy wyścig kosmiczny zależy od tego, czy żółw rzeczywiście dogoni zająca, jak w bajce.

„Kiedy Bezos i Blue Origin wreszcie wylądują w kosmosie, będzie rywalizacja” – powiedział Messier. „Na razie jednak SpaceX jest sam. Jego prawdziwą konkurencją są Chiny. Chiny patrzą na Muska i naśladują to, co robi. Włożyli w swój program dużo pieniędzy i prestiżu. W tej chwili Musk tak naprawdę nie konkuruje z pozostałymi dwoma miliarderami. Konkuruje z Chinami”.




Załaduj więcej…





Skopiuj adres URL, aby go udostępnić


Źródło