Filmy

Errol Morris Doc podejmuje temat polityki imigracyjnej Trumpa

  • 29 sierpnia, 2024
  • 6 min read
Errol Morris Doc podejmuje temat polityki imigracyjnej Trumpa


Przyjmując po raz trzeci nominację swojej partii w wyborach prezydenckich, Donald Trump przemówił w lipcu na Krajowej Konwencji Republikanów, powracając do znajomego tematu.

„Mamy… kryzys nielegalnej imigracji, który ma miejsce właśnie teraz, gdy siedzimy tutaj na tej pięknej arenie” – powiedział delegatom. „To ogromna inwazja na naszej południowej granicy, która rozprzestrzeniła nędzę, przestępczość, ubóstwo, choroby i zniszczenie na społeczności w całym naszym kraju. Nikt nigdy nie widział czegoś podobnego”.

POWIĄZANE: Festiwal Filmowy w Wenecji 2024: Wszystkie recenzje filmów Deadline

Nieważne, że weryfikatorzy faktów ABC News nazwali jego twierdzenie fałszywym, pisząc: „Nie ma dowodów na znaczny wzrost przestępczości spowodowany niedawnymi przybyszami, a twierdzenia Trumpa ignorują fakt, że przestępczość spada w całym kraju”. Nieważne też, że Trump odrzucił dwupartyjny projekt ustawy, który dotyczyłby reformy imigracyjnej. Kiedy masz problem, który działa dla ciebie, ciągle go nakręcasz.

Ponieważ demonizowanie migrantów tak bardzo odpowiada zwolennikom MAGA, nie możemy wykluczyć, że Trump, jeśli wygra wybory w listopadzie, nie wprowadzi ponownie haniebnej polityki swojej administracji „rozdzielania rodzin”, która rozrywała dzieci od rodziców i przedstawiała obrazy dzieci — niespodziewanie znajdujących się pod opieką rządu USA — otulonych foliowymi kocami, śpiących na cementowych podłogach w kojcach.

LR Robert Fernandez, Guest, Jacob Soboroff, Errol Morris, Molly O'Brien i Steven Hathaway biorą udział w sesji zdjęciowej do filmu „Separated” na 81. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji 29 sierpnia 2024 r.

Od lewej: Robert Fernandez, Guest, Jacob Soboroff, Errol Morris, Molly O’Brien i Steven Hathaway podczas sesji zdjęciowej do filmu „Separated” na 81. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Vittorio Zunino Celotto/Getty Images

POWIĄZANE: Netflix nabywa prawa do filmu Pabla Larraína „Maria” z Angeliną Jolie w roli głównej w USA

Warto przeczytać!  Film Marvel's Blade staje w obliczu kolejnej porażki, ponieważ ponownie traci reżysera

Dla tych, którzy zapomnieli, jak to wyglądało (a wielu zapomniało), zdobywca Oscara, Errol Morris, przybywa, aby przypomnieć nam o tym swoim filmem dokumentalnym Rozdzielonyktóry właśnie miał swoją światową premierę na Festiwalu Filmowym w Wenecji. To przenikliwy opis tego, jak ta polityka została opracowana i wdrożona, i w jakim celu.

POWIĄZANE: Alfonso Cuarón rozmawia o rzadkiej wyprawie do telewizji z serialem Venice „Disclaimer” z udziałem Cate Blanchett i Kevina Kline’a: „Podchodziliśmy do tego wszystkiego jak do filmu”

„To było po prostu jawne, bezpodstawne okrucieństwo” – mówi w filmie prawnik ACLU Lee Gelernt. To jego argumenty prawne w 2018 r. skłoniły sędziego federalnego do wydania nakazu administracji Trumpa, aby ponownie połączyła rodziny.

Morris mądrze unika wywiadów z ideologami administracji, którzy jedynie wygłaszaliby oklepane tezy – na przykład ze Stephenem Millerem czy Stevem Bannonem (ten drugi był tematem wcześniejszego filmu dokumentalnego Morrisa, Amerykańska Dharma). Zamiast tego reżyser otrzymuje spostrzeżenia od osób, które były w okopach, gdy rozdzielanie rodzin stało się priorytetem administracji, takich jak Scott Lloyd, szef Biura ds. Przesiedleń Uchodźców w administracji Trumpa, i komandor Jonathan White, który służył w Departamencie Zdrowia i Opieki Społecznej i walczył z tą polityką od środka. White staje się sumieniem filmu (można by rzec, rycerzem na białym koniu), który zachował człowieczeństwo, podczas gdy inni wokół niego byli bardziej niż skłonni ignorować oczywistą traumę dzieci odebranych rodzicom.

Jacob Soboroff (z lewej) i Errol Morris biorą udział w sesji zdjęciowej do filmu

Od lewej: Jacob Soboroff i Errol Morris

Vittorio Zunino Celotto/Getty Images

Morris korzysta także z doniesień Jacoba Soboroffa, korespondenta NBC News, który napisał książkę Oddzieleni: Wewnątrz amerykańskiej tragedii. Telegeniczny Soboroff (można by napisać całe eseje o wspaniałościach jego fryzury godnej Harry’ego Stylesa) zna temat od podszewki, ale jak na dziennikarza pracującego dla głównego nurtu mediów, mówi z odświeżającą szczerością. Przypominając sobie, jak po raz pierwszy usłyszał sobowtóra Roya Cohna, Stephena Millera, który w 2016 r. wygłaszał tyradę na temat imigrantów, powiedział, że zapytał: „Kim, kurwa, jest ten facet?”

Warto przeczytać!  Godzilla X Kong osiąga szczyt sprzedaży na całym świecie za 436 mln dolarów, a Kung Fu Panda 4 za 453 mln dolarów

POWIĄZANE: W filmie „Separated” laureat Oscara Errol Morris podejmuje się polityki „zerowej tolerancji” administracji Trumpa, która rozdzieliła rodziny migrantów – Festiwal Filmowy w Wenecji

Morris nigdy nie był nieśmiały w kręceniu inscenizacji do swoich dokumentów. Używał ich z cudownym efektem w przełomowym Cienka niebieska liniailustrując sprzeczne relacje osób, które twierdziły, że były świadkami strzelaniny do policjanta z Dallas. W filmie znajdują się cudownie filmowe rekonstrukcje Tunel dla gołębidokument Morrisa z zeszłego roku, który badał umysł Davida Cornwella, znanego również jako autor John le Carré. W Rozdzielonyreżyser tworzy historię matki z kraju Ameryki Środkowej wyruszającej w długą podróż do granicy USA ze swoim synem, który ma około 10 lat. Po drodze napotykają na wszelkiego rodzaju trudności, a potem sytuacja staje się jeszcze gorsza, gdy przekraczają granicę USA – agenci federalni zatrzymują ich i natychmiast rozdzielają matkę od dziecka. Sceny te pomagają przekazać emocjonalną rzeczywistość tego, przez co przeszli rodzice i dzieci, chociaż pomocne byłoby uzyskanie silniejszego wskazania, dlaczego fikcyjna matka poczuła się zmuszona opuścić swój kraj ojczysty i udać się do USA

Warto przeczytać!  25 lat po „Mrocznym widmie” największa krytyka fanów „Gwiezdnych Wojen” wobec Jedi staje się częścią historii

POWIĄZANE: Kevin Macdonald o nurkowaniu w archiwum Johna Lennona dla filmu dokumentalnego Venice „One To One: John & Yoko” i powiązaniach muzyka z dzisiejszą polityką: „Mówimy o tych samych rzeczach od 50 lat”

Być może najbardziej szokujące ze wszystkich Rozdzielony to dowody odkryte przez Morrisa i Soboroffa, że ​​administracja Trumpa próbowała udaremnić nakaz sądowy o ponownym połączeniu rodzin. Urzędnicy zrobili, co mogli, aby skomplikować proces, celowo nie kontrolując odpowiednio miejsca pobytu dzieci, które przejęli. Skutki tego są odczuwalne do dziś; z około 5500 dzieci odebranych rodzicom, ponad tysiąc nadal nie zostało połączonych z mamą lub tatą. Jednym z powodów jest to, że w niektórych przypadkach rodzice byli szybko deportowani, nawet gdy ich dzieci były przenoszone do innych części Stanów Zjednoczonych przez Biuro ds. Przesiedleń Uchodźców. To nie tak, że rząd zamierza wywiesić ulotki na granicy z napisem: „Hej, przyjedź odebrać swoje dziecko”.

POWIĄZANE: Sigourney Weaver odbiera Złotego Lwa za całokształt twórczości na ceremonii otwarcia Festiwalu Filmowego w Wenecji: „I Want To Roar”

Rozdzielony jest tytułem przejętym od Wenecji. Mamy nadzieję, że zostanie on przejęty do dystrybucji i wprowadzony do kin przed wyborami prezydenckimi, aby wyborcy — jeśli nie są o tym poinformowani — wiedzieli, czego się spodziewać po potencjalnej drugiej administracji Trumpa.

Tytuł: Rozdzielony

Festiwal: Wenecja (poza konkursem)

Firmy produkcyjne: NBC News Studios, Particant, Fourth Floor i Moxie Pictures

Dyrektor: Errol Morris

Rzucać: Gabriela Cartol, Diego Armando Lara Lagunes, Jonathan White, Allyn Sualog, Jacob Soboroff, Scott Lloyd, Elaine Duke, Lee Gelernt

Czas trwania: 93′


Źródło