Estoński pawilon przejmuje wynajmowane mieszkanie, aby stawić czoła kryzysowi mieszkaniowemu
Estoński pawilon na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji to wynajmowane mieszkanie z aktorem, który wykonuje codzienne rytuały, aby zbadać wyzwania związane z posiadaniem domu.
Wystawa zatytułowana Home Stage podważa sprzeczność, w której dom jest zarówno przestrzenią życiową, jak i częścią nieruchomości.
Przez dziewięć miesięcy różni aktorzy spędzą miesiąc mieszkając w mieszkaniu, wykonując zarówno wyreżyserowane, jak i nieskryptowane przedstawienia, które badają napięcia między tymi dwiema funkcjami.
Pierwszą mieszkanką jest Arolin Raudva, która całe dnie spędza na robieniu replik kluczy dla gości, medytacji, graniu w gry planszowe z gośćmi, sprzątaniu i czytaniu.
W mieszkaniu znajduje się również seria instalacji, które zadają różne pytania dotyczące rynku mieszkaniowego, od pustego pokoju po fontannę łazienkową.
Dla kuratorów Aet Adera, Arviego Andersona i Mari Möldre, wszystkich architektów z pracowni B210 z Tallinna, tłem projektu jest brak polityki mieszkaniowej w Estonii i wysokie wskaźniki własności domów.
„W Estonii około 80 procent ludzi posiada swoje domy” — wyjaśnił Ader podczas zwiedzania wystawy.
„Oznacza to, że my, młodsze pokolenie, stoimy przed wieloma pytaniami” – powiedziała Dezeen. „Przy bardzo małym rynku wynajmu i ogromnej ilości domów, co robimy?”
Zlokalizowana na Salizada Street, ulicy mieszkalnej w pobliżu siedziby biennale Arsenale, wystawa podzielona jest na sześć różnych stref.
W korytarzu seria pudełek jest pomalowana na czerwono i zielono i jest ułożona jak wykres słupkowy. Nawiązują do idei przeprowadzki, ale także sugerują jednostki wartości.
W salonie znajduje się półka zaprojektowana tak, aby wyglądała jak arkusz kalkulacyjny, wypełniona przedmiotami, które zawierają zarówno prawdziwe, jak i sztuczne rośliny, oraz teczki z etykietami, takimi jak „rachunki”, „marzenia” i „ideały”. W sąsiedniej jadalni znajduje się okno, które zostało zamienione w zegar wahadłowy.
„Kiedy mówimy o nieruchomościach, czas jest bardzo ważnym elementem” — wyjaśnił Ader.
W kuchni każdy przedmiot jest oznaczony jednostkami miary, dzięki czemu można śledzić wszystkie objętości. Pomysł polegał na tym, aby pomieszczenie przypominało magazyn danych.
Na suficie w sypialni zamontowano lustro, dzięki czemu osoby leżące w łóżku mogą zobaczyć widok na kanał bez odwracania głowy. To ukłon w stronę wartości, jaką widok dodaje do właściwości.
Na pościeli wyhaftowano listę nazwisk, ułożonych w zgrabną siatkę, która również przypomina arkusz kalkulacyjny, a szafka nocna to sejf, który ma budzić obawy o prywatność.
Jedno pomieszczenie jest puste, na podłodze unoszą się tumany kurzu, w odniesieniu do nieruchomości, które są kupowane jako inwestycje, a nie wynajmowane, aby zachować ich wartość.
W łazience woda figlarnie tryska przez pokój, jakby to był wyciek, ale ląduje w wannie. To podkreśla pytania dotyczące konserwacji i systemów inteligentnego domu.
Kuratorzy mają nadzieję, że odwiedzający uznają, że temat rezonuje z problemami mieszkaniowymi na całym świecie.
„Kontrast między domem a nieruchomościami ucieleśnia różnorodne relacje międzyludzkie i sprzeczne sytuacje: w zależności od naszej roli zmienia się również stosunek do przestrzeni i ludzi wokół nas” – powiedzieli.
„Wynikający z tego twórczy bałagan w weneckim mieszkaniu nie daje skończonych odpowiedzi, ale pobudza wyobraźnię i prowokuje do krytycznego myślenia”.
Inne godne uwagi pawilony narodowe na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji to brazylijski, który jest wypełniony ziemią, oraz fiński, który ogłasza śmierć spłukiwanej toalety.
Dezeen to relacja na żywo z Biennale Architektury w Wenecji, które odbywa się od 20 maja do 26 listopada 2023 r. Zobacz przewodnik po wydarzeniach Dezeen, aby uzyskać wszystkie najnowsze informacje, które musisz znać, aby wziąć udział w wydarzeniu, a także listę innych wydarzeń związanych z architekturą i projektowaniem odbywa się na całym świecie.