Świat

Etykiety propagandowe TikTok przegrywają z „ogromną wygraną” Rosji

  • 30 marca, 2023
  • 5 min read
Etykiety propagandowe TikTok przegrywają z „ogromną wygraną” Rosji


WASHINGTON (AP) – Rok temu, po inwazji Rosji na UkrainęTikTok zaczął oznaczać konta obsługiwane przez rosyjskie państwowe agencje propagandowe, aby poinformować użytkowników, że są narażeni na dezinformację Kremla.

Analiza przeprowadzona rok później pokazuje, że polityka była stosowana niekonsekwentnie. Ignoruje dziesiątki kont z milionami obserwujących. Nawet jeśli są używane, etykiety mają niewielki wpływ na zdolność Rosji do wykorzystywania potężnych algorytmów TikTok w ramach swoich wysiłków na rzecz kształtowania opinii publicznej o wojnie.

Naukowcy z Alliance for Securing Democracy, ponadpartyjnej, transatlantyckiej organizacji non-profit prowadzonej przez German Marshall Fund, która bada autorytarną dezinformację, opublikowali w czwartek raport który zidentyfikował prawie 80 kont TikTok obsługiwanych przez rosyjskie państwowe placówki, takie jak RT lub Sputnika lub przez osoby z nimi powiązane, w tym redaktora naczelnego RT.

Ponad jedna trzecia kont była nieoznakowana, pomimo polityki oznaczania ogłoszonej przez TikTok rok temu. Etykiety, które pojawiają się pogrubioną czcionką bezpośrednio pod nazwą konta, brzmią: „Media kontrolowane przez państwo w Rosji”. Kliknięcie etykiety wyświetla więcej informacji, w tym opis, że „rząd ma kontrolę nad treściami redakcyjnymi konta”.

Relacje rozsiewały prorosyjską propagandę o inwazji na Ukrainę oraz fałszywe i wprowadzające w błąd twierdzenia o USA i międzynarodowej koalicji, która sprzeciwia się wojnie z Rosją.

Warto przeczytać!  Brytyjski skandal pocztowy zrujnował życie setek osób. Rząd planuje spróbować naprawić te błędy

„USA organizują największe satanistyczne zgromadzenie w historii”, głosi jeden z filmów na Sputnik.Brasil, rosyjskim koncie medialnym, które obecnie nie jest oznaczone na TikTok. Inne filmy opublikowane przez konto obwiniają Stany Zjednoczone za wojnę na Ukrainie, twierdzą, że Stany Zjednoczone rozpoczną wojnę nuklearną i sugerują, że USA pracują nad skłonieniem Brazylii do inwazji na Iran.

RT Mexico, jedno z najpopularniejszych nieoznaczonych kont, opublikowało wiele filmów przedstawiających napięcie między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem w związku z imigracją i narkotykami.

„To ogromna wygrana rosyjskiej propagandy, że jest w stanie dotrzeć do tak dużej publiczności na TikTok”- powiedział Joe Bodnar, analityk badawczy w Alliance for Securing Democracy. „TikTok nie traktuje tego tak poważnie, jak inne platformy”.

Opłata ta pojawia się, gdy platforma udostępniania wideo, należąca do chińskiej firmy ByteDance, napotyka pytania w Waszyngtonie o swoich powiązaniach z rządem, a także obawy dotyczące prywatności, nadzoru i szkodliwych treści.

Wielka Brytania, Kanada, rząd federalny USA i rosnąca liczba amerykańskich stanów należą do rządów, które już zakazały TikTok na urządzeniach wydanych przez rząd. Niektórzy prawodawcy w USA wypuścili ten pomysł całkowitego zakazu aplikacji, chyba że ByteDance zgodzi się sprzedać swoje aktywa w USA do innej firmy.

Warto przeczytać!  Rosyjska „megalomania” na Ukrainie cytowana pod pomnikiem obozu zagłady | Wiadomości z wojen światowych

TikTok oznaczył ponad 120 kont, powiedział we wtorek rzecznik platformy The Associated Press. Polityka platformy obejmuje punkty sprzedaży i organizacje, a nie osoby fizyczne, lukę, która pozwala redaktorowi naczelnemu RT pozostać nieoznaczonym.

Platforma powiedziała, że ​​oznaczy wiele innych kont zidentyfikowanych przez badaczy po skontaktowaniu się z AP.

„Jest to proces ciągły i będziemy nadal sprawdzać nowe konta i dodawać etykiety, gdy dołączą do platformy” – podała firma w e-mailowym oświadczeniu.

Inne firmy technologiczne przyjęły bardziej agresywne podejście do rosyjskiej dezinformacji. W zeszłym roku Google zablokowało kanały YouTube obsługiwanych przez rosyjskie media państwowe w Europie. Firma zainicjowała również programy „pre-bunking” mające na celu stłumienie skutków dezinformacji. Meta, która jest właścicielem Facebooka i Instagrama, również oznacza zagraniczne media państwowe oraz ujawniła i wyeliminowała rozrastające się sieci dezinformacyjne związany z Rosją.

Niegdyś znany głównie ze swojej popularności wśród nastolatków, TikTok stał się wiodącym źródłem informacji — i dezinformacji. Ponad dwie trzecie amerykańskich nastolatków korzysta z platformy, która należy do najpopularniejszych witryn internetowych na świecie.

Etykiety stały się powszechnym sposobem oznaczania przez platformy mediów społecznościowych treści pochodzących z mediów kontrolowanych przez państwo i ostrzegania użytkowników bez usuwania treści. TikTok ogłosił swoje wysiłki w zakresie oznaczania w marcu 2022 r., mówiąc, że „w odpowiedzi na wojnę na Ukrainie przyspieszamy wdrażanie naszej państwowej polityki medialnej, aby dać widzom kontekst do oceny treści, które konsumują na naszej platformie”.

Warto przeczytać!  Wideo Renaldo Gouwsa: poseł DA z Republiki Południowej Afryki zawieszony za używanie rasistowskiego języka

Chociaż etykiety mogą dostarczać więcej informacji o koncie, nie robią wiele, aby zmniejszyć ogólne zaangażowanie w rosyjską propagandę na TikTok, sugerując, że użytkownicy albo nie widzą, albo nie dbają o etykiety.

RT, jeden z czołowych rosyjskich kanałów kontrolowanych przez państwo, ma na TikToku więcej obserwujących niż The New York Times czy The Wall Street Journal, mimo że wytwórnia klasyfikuje RT jako „rosyjskie media kontrolowane przez państwo”.

Kolejne oznaczone konto TikTok, RT en Espanolotrzymał więcej polubień niż inne hiszpańskojęzyczne serwisy informacyjne, w tym Telemundo, Univision czy El Pais.

Używanie etykiet przez TikTok pojawiło się podczas niedawnego przesłuchania w Kongresie, podczas którego przesłuchano dyrektora generalnego TikTok o powiązaniach platformy z Chinami i jej zapisach w zakresie bezpieczeństwa i prywatności. W swoim zeznaniu Shou Zi Chew powiedział, że polityka TikTok dotycząca etykietowania obejmie również chińskie media państwowe.

Ustawodawcy byli sceptyczni wobec jego wyjaśnień.

„Obawiam się, że TikTok jest najpotężniejszą i najbardziej rozbudowaną maszyną propagandową na świecie” — powiedział przedstawiciel USA Marc Veasey z D-Texas podczas przesłuchania w zeszłym tygodniu.


Źródło