Motoryzacja

Fabryka Tesli w Monterrey zapoczątkowuje erę pojazdów elektrycznych w Meksyku

  • 2 marca, 2023
  • 4 min read
Fabryka Tesli w Monterrey zapoczątkowuje erę pojazdów elektrycznych w Meksyku


Dysproporcja płac

Wszyscy członkowie United Auto Workers w USA otrzymali w tym roku czeki na udział w zyskach od Stellantis NV, Ford Motor Co. i General Motors Co., niż pracownicy meksykańscy dostają wynagrodzenie w ciągu 12 miesięcy,

powiedział Harley Shaiken, emerytowany przewodniczący Centrum Studiów Latynoamerykańskich na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.

Dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, przemawiając na konferencji prasowej we wtorek po ogłoszeniu planów zainwestowania 155 milionów dolarów w trzy fabryki w stanie Indiana, powiedział, że producenci samochodów muszą znaleźć sposoby na obniżenie kosztów, ponieważ pojazdy elektryczne są o 40 procent droższe w budowie niż modele konwencjonalne.

„To są duże pieniądze” – powiedział. „Co więc zrobimy z tymi 40 proc.? Nie możemy przekazać tego konsumentowi, wtedy tracimy połowę bazy klientów. Nie możemy uniemożliwić klasie średniej dostępu do nowych samochodów”.

Firma Stellantis NV, która jest właścicielem marek Jeep i Ram, rozważa budowę meksykańskiej fabryki do produkcji pojazdów elektrycznych, poinformował Bloomberg.

Inne zalety Meksyku obejmują ugruntowaną bazę fabryk części samochodowych i źródła litu, które mogłyby potencjalnie zostać wykorzystane do opracowania łańcucha dostaw akumulatorów EV.

Warto przeczytać!  Continental rozważa wydzielenie swojego biznesu motoryzacyjnego

„Ma ugruntowany łańcuch dostaw i ekosystem” – powiedziała Gabriela Soni, szefowa strategii inwestycyjnej w UBS Mexico. „Dodajmy do tego, że jest spore zapotrzebowanie na lit do samochodów elektrycznych, bo jest to niezbędne do produkcji akumulatorów, a okazuje się, że Meksyk jest na 10. miejscu na świecie pod względem litu”.

Umowy handlowe

Dla Tesli i innych producentów samochodów umowy o wolnym handlu w Meksyku mogą umożliwić im rozszerzenie eksportu pojazdów elektrycznych. Kraj ten jest siódmym co do wielkości producentem samochodów osobowych na świecie, produkując około trzech milionów pojazdów rocznie, z czego 90 procent jest eksportowanych, głównie do Stanów Zjednoczonych.

Umowa handlowa sfałszowana podczas administracji Trumpa i mająca na celu aktualizację północnoamerykańskiej umowy o wolnym handlu wymaga, aby 40-45 procent treści motoryzacyjnych było tworzonych przez osoby zarabiające co najmniej 16 USD na godzinę – ruch mający na celu zmniejszenie przewagi Meksyku w zakresie niskich płac w Region. Porozumienie, zwane USMCA, gwarantuje również Meksykanom prawo do wyboru związków zawodowych i umów.

Chociaż miało to pewien wpływ – GM podniósł w zeszłym roku płace pracowników w swojej fabryce w Silao, Guanajuato – meksykańscy pracownicy samochodów nadal zarabiają średnio mniej niż ich amerykańscy odpowiednicy. Ford buduje swojego elektrycznego Mustanga Mach-E w fabryce w Cuautitlan w Meksyku. Firma zwiększa zdolność produkcyjną fabryki do 130 000 samochodów rocznie, z 78 000 w 2022 roku. Sprzedaje pojazd w 37 krajach, z planami wejścia na inne rynki.

Warto przeczytać!  Komercyjne startupy EV pokazują pojazdy na targach CES

Przepisy IRA zmuszą dostawy baterii bliżej domu.

Ford sprowadza akumulatory do Meksyku z Polski do Mach-E dzięki umowie o wolnym handlu z Unią Europejską, ale samochód nie kwalifikuje się do kredytów IRA zgodnie z obowiązującymi przepisami, powiedział Sam Abuelsamid, analityk z Guidehouse Insights. Baterie muszą być wyprodukowane w USA lub u wolnego partnera handlowego. USA nie ma takiej umowy z UE.

„Może nie być taryfy na akumulatory Mach-E, ale nie kwalifikują się one do IRA” – powiedział Abuelsamid.

Aby spełnić określone wymagania dotyczące baterii w IRA, meksykańskie pojazdy elektryczne Tesli kwalifikowałyby się, gdyby firma korzystała z baterii ze swojej Gigafactory w Nevadzie.

GM wydał miliard dolarów na rozpoczęcie produkcji elektrycznych wersji Chevroleta Blazera i SUV-ów Equinox w Meksyku jeszcze w tym roku. Producent samochodów wysyła akumulatory Ultium ze swojego zakładu joint venture LG Energy Solution w Ohio i spełnia wymagania IRA dotyczące dotacji. BMW rozbuduje także istniejącą fabrykę, ogłaszając inwestycję w wysokości 866 milionów dolarów w San Luis Potosi.

Producenci samochodów z Detroit mają co najmniej jeden powód, by postępować ostrożnie: produkcja pojazdów elektrycznych na południe od granicy USA już teraz bulwersuje związek zawodowy United Auto Workers. Trzy duże firmy będą targować się o nową umowę o pracę, która rozpocznie się tego lata. Kiedy GM ogłosiło inwestycję 1 miliarda dolarów w pojazdy elektryczne w Meksyku, były wiceprezes związku Terry Dittes nazwał to „policzek w twarz”.

Warto przeczytać!  Jak amerykański kompaktowy crossover Dodge'a napędza Włochy

Stellantis zastanawia się nad produkcją pojazdów elektrycznych w Meksyku podczas postoju fabryki w Belvedere w stanie Illinois – plan, który może doprowadzić do wściekłości związkowców, jeśli dojdzie do jego realizacji. Prezydent UAW Ray Curry wydał we wtorek oświadczenie, w którym nazwał akcję Belvedere „korporacyjną chciwością”.

— Z pomocą Keitha Naughtona i Keitha Lainga.


Źródło