Rozrywka

Faith Ringgold: Autorka „Tar Beach” i artystka zajmująca się czarnymi kołdrami umiera w wieku 93 lat

  • 14 kwietnia, 2024
  • 6 min read
Faith Ringgold: Autorka „Tar Beach” i artystka zajmująca się czarnymi kołdrami umiera w wieku 93 lat


Anthony’ego Barbozy/Getty Images

Faith Ringgold na zdjęciu w swoim studiu w Nowym Jorku w 1999 r.

(CNN) — Faith Ringgold, pionierska artystka i autorka najbardziej znana ze swoich narracyjnych pikowania, które przeplatają sztukę z aktywizmem, zmarła w wieku 93 lat. O śmierci Ringgold w jej domu w New Jersey po raz pierwszy poinformował „New York Times”.

„Wiara pozostawia po sobie wpływowe dziedzictwo aktywizmu i propagowania różnorodności i włączenia, które pozostawiło trwały ślad w świecie sztuki, inspirując niezliczone inne osoby do wykorzystania swojego głosu jako narzędzia zmiany społecznej” – powiedział Dorian Bergen, prezes ACA Galleries, w oświadczeniu przekazanym CNN, która reprezentowała Ringgold przez prawie trzydzieści lat. „Będziemy za nią bardzo tęsknić i nadal będziemy zaangażowani w kontynuowanie tego dziedzictwa, dzieląc się ze światem jej pracą, filozofią i życiem”.

Ringgold, urodzona w 1930 roku w Harlemie w okresie renesansu harlemskiego, czerpała inspirację z burzliwej rzeczywistości społecznej, w której żyła. Jako studentka jej formalna inicjacja artystyczna została niemal ograniczona przez ówczesne przepisy City College w Nowym Jorku, które ograniczały kobiety do określonych kierunków – sztuka nie była jedną z nich. Jednak nieustępliwość Ringgold doprowadziła ją do zawarcia układu z administratorem szkoły: jej studia artystyczne były uzależnione przede wszystkim od zapisania się do szkoły pedagogicznej, do której kobiety miały wstęp.

Po uzyskaniu tytułu licencjata w dziedzinie sztuk pięknych i edukacji w 1955 roku Ringgold zaczęła uczyć plastyki w szkołach publicznych, jednocześnie rozwijając własną sztukę. Później uzyskała tytuł magistra sztuki w City College w 1959 roku. Na jej wczesną twórczość wpływały niepokoje społeczne i rasowe, a także miała ona wyraźny i głęboki wydźwięk polityczny i społeczny.

Warto przeczytać!  David Foster nazywa swoją żonę Katharine McPhee „grubą” w popularnym nagraniu wideo

W latach 1963–1967 Ringgold przedstawiał napięte stosunki rasowe w Ameryce w serii obrazów zatytułowanych „The American People Series”. Ostatni obraz serii, „American People Series #20: Die”, stanowi żywą krytykę brutalnych zamieszek w epoce praw obywatelskich. Obraz, prawdopodobnie najsłynniejszy z serii, brutalnie przedstawia grupę mężczyzn, kobiet i dzieci brutalnie atakujących się nawzajem. Obecnie stanowi część stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

„Zafascynowała mnie zdolność sztuki do dokumentowania czasu, miejsca i tożsamości kulturowej artysty” – powiedziała Muzeum Sztuki Nowoczesnej. „Jak mogłabym, jako afroamerykańska artystka, udokumentować to, co działo się wokół mnie?”

Jacquelyn Martin/AP

Faith Ringgold została sfotografowana podczas zapowiedzi wystawy w Narodowym Muzeum Kobiet w Sztuce w Waszyngtonie w 2013 r., a jej obraz z 1967 r. „American People Series #20: Die” jest częściowo widoczny w tle. „Nie chciałem, żeby ludzie mogli patrzeć i odwracać wzrok” – powiedział Ringgold na podglądzie. „Chcę, żeby patrzyli i widzieli. Chcę złapać ich oczy i przytrzymać, bo to jest Ameryka”.

Wczesne prace Ringgold nie odniosły wówczas dużego sukcesu, co skłoniło matkę dwójki dzieci do wyniesienia swojego aktywizmu na ulice w takich celach, jak reprezentacja kobiet – zwłaszcza kobiet czarnoskórych – na wystawach i kolekcjach sztuki głównego nurtu. W 1970 roku Ringgold został aresztowany i oskarżony o profanację amerykańskiej flagi za współorganizację „People’s Flag Show”wystawa protestująca przeciwko wojnie w Wietnamie i prawo artystów do używania flagi jako materiału w ramach Pierwszej Poprawki.

„Nie trzymali mnie w areszcie długo, bo media to obserwowały” – powiedziała dziennikowi New York Times o swoim wyroku.

Warto przeczytać!  Liam Lands jako Hope i Ridge martwią się o prasę

Malarz zanurzający widza w hiperrealistyczny wodny świat

Mniej więcej w tym samym czasie Ringgold zaczęła włączać do swojej sztuki nowe materiały. Eksperymentowała z rzeźbą w drewnie i glinie, ale kurz wywołał u niej astmę i zmusił ją do przejścia na bardziej wyrozumiałe materiały, zwłaszcza tkaniny. Po zapoznaniu się z globalnymi mediami artystycznymi, takimi jak afrykańskie tkaniny i tybetańskie gobeliny znane jako thangka, ta ostatnia zainspirowała medium, którego stała się synonimem: kołdry.

W 1980 roku Ringgold współpracowała ze swoją matką, Madame Willi Posey, projektantką mody i krawcową, aby stworzyć swoją pierwszą kołdrę zatytułowaną „Echoes of Harlem”. Ringgold wplatała w swoje kołdry życie Afroamerykanów i Czarnych kobiet, które nazywała obrazami wykonanymi „w technice pikowania”. Jej kołdra z historią utraty wagi ponad 100 funtów z 1986 r. była satyrą na sprzeczne oczekiwania społeczne kobiet. W latach 1990–1997 stworzyła składającą się z 12 pikowania serię zatytułowaną „The French Collection”, eksplorującą tematykę czarnego feminizmu poprzez historię młodej czarnej kobiety w latach dwudziestych XX wieku, która opuszcza Harlem i udaje się do Paryża, aby zostać artystką.

W ostatnich latach wiele instytucji artystycznych zorganizowało retrospektywy poświęcone pionierskiej wizji Ringgold i jej dorobkowi. „Jestem w pełni świadomy uwagi, jaką przyciągam teraz w świecie sztuki, i jestem wdzięczny” – Ringgold powiedział New York Times w 2019 r. „Ale mam też świadomość, że zajęło to bardzo dużo czasu”.

Warto przeczytać!  Jonathan Knight mówi, że powiedziano mu, że NKOTB skończy się, jeśli ujawni się jako wesoły

W 2019 r. w Serpentine w Londynie wystawiono przegląd prac Ringgolda, a w 2022 r. New Museum w Nowym Jorku zorganizowało retrospektywę zatytułowaną „Wiara Ringgold: American People”. Wystawa miała kolejne przystanki w Muzeum de Young w San Francisco i Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago, kończąc się w lutym tego roku.

Leila Macor/AFP/Getty Images

Praca Ringgolda z 1997 r. „The Flag is Bleeding #2” wystawiona podczas pokazu w Art Basel 4 grudnia 2019 r. w Miami Beach na Florydzie.

Oprócz swoich dzieł sztuki Ringgold była znaną autorką książek dla dzieci. Kilka jej książek dla dzieci, takich jak wielokrotnie nagradzana „Tar Beach” i „Kolacja u cioci Connie”, powstało w oparciu o jej narracyjne kołdry i żywo ilustrowało złożoność życia i historii Afroamerykanów, które miały podnieść dzieci na duchu.

„Tar Beach”, będący kroniką historii młodej czarnej dziewczyny w Harlemie podczas Wielkiego Kryzysu, był krytykowany za surowe przedstawienie życia Afroamerykanów i spotykał się z próbami usunięcia go z bibliotek szkół podstawowych.

„Mam nadzieję, że ludzie zainspirują się moją sztuką i znajdą w sobie odwagę tak jak ja, aby zrobić wszystko, do czego czują się pobudzeni” – Ringgold powiedział magazynowi Wallpaper w 2022 roku. „Bycie wolnym i wyrażanie własnej wizji wymaga odwagi. Każdy jest ważny i ma wyjątkową historię do opowiedzenia.”


Źródło