Rozrywka

Festiwal Filmowy w Sundance otwiera licytację na znalezienie nowego domu i opuszczenie Park City

  • 17 kwietnia, 2024
  • 9 min read
Festiwal Filmowy w Sundance otwiera licytację na znalezienie nowego domu i opuszczenie Park City


Po prawie 40 latach w Park City Festiwal Filmowy w Sundance może podnosić stawkę.

Ponieważ obecna umowa wygasa po festiwalu w 2026 r., organizatorzy kultowego, założonego przez Roberta Redforda pokazu filmów niezależnych w górskim miasteczku w stanie Utah ogłosili w środę, że rozpoczęli procedurę przetargową na ewentualną przeprowadzkę do nowego miasta. Jak donosił wyłącznie Deadline zeszłego lata, Sundance od jakiegoś czasu po cichu rozważa zmianę.

Jednocześnie, ponieważ w Park City nadal zaplanowano festiwale na lata 2025 i 2026, słyszymy, że bieżąca lokalizacja pozostaje niepewna. W tym celu Sundance rozważa również odnowienie swojej najnowszej 13-letniej umowy z drogim kurortem, jeśli przedstawiona zostanie wystarczająco silna oferta lokalna.

Słyszymy, że werdykt o rozpoczęciu procesu teraz, na ponad sześć miesięcy przed podjęciem decyzji o przedłużeniu umowy z Park City, został podpisany przez samego założyciela i prezesa zarządu Redforda.

POWIĄZANE: Sundance ustala daty festiwalu w 2025 roku

Począwszy od dzisiaj i kończąc na 1 maja, Sundance wystosowuje prośbę o informacje do zainteresowanych amerykańskich osad i obiektów, które chcą, że tak powiem, zanurzyć palce w śniegu. Gdy kandydaci zostaną zawężeni do najbardziej opłacalnych, po złożonym zapytaniu ofertowym w dniach 7 maja–21 czerwca odbędzie się procedura zapytania ofertowego mająca na celu ocenę innych lokalizacji przyjmujących, z naciskiem na włączenie i zrównoważony rozwój.

Następnie grupa zadaniowa SFF RFI/RFP przedstawi swoje zalecenia zarządowi Instytutu Sundance pod przewodnictwem Ebs Burnough w celu podjęcia ostatecznej decyzji.

„Nie możemy się doczekać przeglądu każdej propozycji i współpracy ze wszystkimi naszymi potencjalnymi współpracownikami, aby ustalić, w jaki sposób możemy wspólnie zaspokoić potrzeby niezależnego ekosystemu filmowego i szerszej społeczności twórców” – powiedział dzisiaj Burnough. „Znajdujemy się w wyjątkowym momencie dla naszego Festiwalu i naszej globalnej społeczności filmowej, a wraz z przedłużeniem umowy ta eksploracja pozwala nam odpowiedzialnie rozważyć, w jaki sposób najlepiej w dalszym ciągu w sposób zrównoważony służyć naszej społeczności, zachowując jednocześnie istotę doświadczenia festiwalowego” – dodał Eugene Hernandez, dyrektor programowy Sundance.

POWIĄZANE: Festiwal Filmowy w Sundance 2024 Zdjęcia: Ceremonia wręczenia nagród, Galeria premier filmowych i przyjęć

Jeśli chodzi o drugą połowę roku, prawdopodobnie nowa lokalizacja lub odnowienie umowy z Park City zostaną ujawnione pod koniec Festiwalu Filmowego w Sundance w 2025 r., jak nam powiedziano – jeśli uda im się utrzymać to w tajemnicy tak długo .

Podczas gdy większość fanów kina zna Park City jedynie jako siedzibę Sundance, festiwal odbywał się w różnych lokalizacjach, w tym w Sundance Resort i Salt Lake City we wczesnych wcieleniach. Mimo to w obliczu dużej liczby odejść i nowych członków kierownictwa Sundance w ciągu ostatnich pięciu lat, wyniszczającego wpływu pandemii na frekwencję osobistą i szybko zmieniającej się branży medialnej, koncepcja nowej lokalizacji festiwalu poza Park City została odrzucona. w pracy od miesięcy.

Warto przeczytać!  Singletoni się cieszą! Pięć najważniejszych wskazówek, dzięki którym będziesz mieć szczęście w miłości w aplikacjach randkowych

W pewnym momencie na początku tego roku, gdy Sundance otwierało więcej laboratoriów w większej liczbie miast, wyglądało na to, że konsensus był taki, że napięty festiwal zmienił scenariusz i uczynił Salt Lake City swoją główną lokalizacją, z Park City jako satelitą.

Jednakże ze względu na problemy finansowe, a także spadki liczby kupujących i filmowców oraz coraz większą rzeczywistość festiwalu na dużych wysokościach, członkowie zarządu i inne zainteresowane strony uznali wygaśnięcie obecnego kontraktu w Park City za „rzadką okazję” do „przedefiniowania tego, co Sundance żyjemy w epoce cyfrowej”, jak to ujęło jedno z dobrze umiejscowionych źródeł.

„Coś musiało się zmienić, festiwal przerósł Park City, widać rozstępy” – mówi nam znawca Sundance. „Status quo wymagało kopa i ponownego rozpoczęcia, a to jest najlepszy sposób, aby to zrobić, nawet jeśli niektórym osobom wytrąci to z równowagi nosy”.

Amy Redford, która w ciągu ostatniej dekady przyjęła na siebie coraz większą rolę w Sundance, w miarę jak jej 87-letni ojciec stopniowo wycofywał się z pracy, będzie częścią grupy zadaniowej zajmującej się ofertami i podaniami. Razem z ojcem zasiada także w zarządzie Instytutu Sundance, a także Jason Blum, Tessa Thompson, Lulu Wang i były dyrektor wykonawczy Disneya Sean Bailey.

Jednak mimo ciągłego narzekania mieszkańców na zatłoczenie i obcokrajowców, wygląda na to, że Park City nie zamierza poddać festiwalu bez walki.

„Doceniamy naszą współpracę z Sundance i chcemy, aby festiwal pozostał tutaj przez kolejne 40 lat” – powiedziała w środę burmistrz Park City Nann Worel. „Nie będziemy osamotnieni w wysiłkach, aby Utah pozostało gospodarzem różnorodnych, nowych głosów z całego świata. Dziękując tysiącom wolontariuszy, naszej oddanej sile roboczej, mieszkańcom oraz pasji naszych gości i miłośników filmów, będziemy współpracować ze wszystkimi naszymi partnerami na szczeblu stanowym i lokalnym nad kolejnymi krokami”.

Warto przeczytać!  Dlaczego wszyscy mówią o dziewczynie Hawk Tuah?

Źródła podają, że kolejne kroki obejmują kompleksowy pakiet zachęt, budowę infrastruktury i nie tylko.

Faktem jest, że chęć zatrzymania Sundance na zaśnieżonych stokach Park City i Salt Lake City, gdzie w ostatnich latach festiwal zyskuje na popularności, opiera się w dużej mierze na zimnej, twardej gotówce.

Mimo że SFF w 2023 r. odnotował niewielki spadek w porównaniu z latami przed pandemią, według najnowszych danych festiwal przyniósł nieco ponad 118 mln dolarów do PNB Utah. Analizując liczby, Sundance przekazało do kasy stanu 12,3 miliona dolarów wpływów z podatków, 96 milionów dolarów wydatków gości spoza stanu i 63 miliony dolarów wynagrodzeń.

To dość mocne powody, dla których stan zamierza mocno licytować, aby utrzymać festiwal, czy to w Park City, czy w Salt Lake City.

„Postrzegamy to jako okazję do ponownego wyobrażenia sobie przyszłości festiwalu w Utah” – powiedziała dziś w Deadline dyrektor Utah Film Commission Virginia Pearce. „Dzięki ponad 40-letniemu doświadczeniu jako gospodarz Festiwalu Filmowego w Sundance jesteśmy dobrze przygotowani do kontynuowania tej współpracy”.

W czasach swojej świetności Sundance było najbardziej znane jako miejsce startu dla takich autorów, jak Quentin Tarantino, Ava DuVernay, David O. Russell, Nicole Holofcener, Kevin Smith, Ryan Coogler, Steven Soderbergh i Darren Aronofsky i wielu innych. Spotkanie na stoku wiązało się także z dużymi i kosztownymi przejęciami przez największe studia teatralne (czytaj: 10 milionów dolarów za spektakle z 1996 r. Grill Spitfire’a przez Castle Rock i pickup Searchlight z 2016 roku Narodziny Narodu za 17,5 mln dolarów).

POWIĄZANE: Festiwal Filmowy w Sundance, zdobywcy amerykańskiej nagrody głównej jury na przestrzeni lat – galeria zdjęć

Jednak w ciągu ostatniej dekady streamerzy tacy jak Netflix wkroczyli na rynek z dużymi mięśniami. Firmy z branży technologicznej wykupiły miejsca na premierowe filmy z udziałem gwiazd (takie jak film dokumentalny Taylor Swift z 2020 r. w serwisie Netflix Pani Amerykanka). Zdemontowali także wiele festiwalowych filmów z rąk dystrybutorów na dużym ekranie w ramach sezonów nagród, czego niedawnym przykładem jest zakup przez Apple najlepszego zdobywcy Oscara za najlepszy film CODA za 25 milionów dolarów, a Netflix kupuje dramat Careya Mulligana z epoki południowej Błoto za 12,5 mln dolarów w 2017 r.

Recenzje Festiwalu Filmowego w Sundance 2024

Dominic Patten/termin

Konkurs piękności w Sundance na nową lokalizację odbywa się w czasie, gdy całe połacie Park City są raczej cyniczne wobec festiwalu filmowego, a duża część tej złej krwi wypływa z pandemii.

Warto przeczytać!  Kampania Trumpa nazywa premierę „Ucznia” w Cannes „rażąco fałszywą”

Kilka lokalnych firm, z którymi rozmawiał portal Deadline, wyraziło swoją ciągłą frustrację i złość w związku z odwołaniem przez Sundance festiwalu w 2022 r. w grudniu 2021 r. o jedenastej godzinie z powodu obaw związanych z pasmem Omicron. W przypadku restauracji, które polegają na dziesiątkach tysięcy gości, którzy co roku odwiedzają festiwal i zarabiają jedną trzecią lub więcej swoich rocznych przychodów, są to stracone pieniądze, których nigdy nie odzyskają. Ponadto mieszkańcy Park City mają inne skargi na temat festiwalu, w tym okropne warunki na drogach i przyjazd zarozumiałych ludzi z branży z Nowego Jorku i Los Angeles, których wyśmiewają jako „PIB” („Ludzie w czerni”).

Instytucjonalnie niektórzy twierdzą, że prace nad projektem leżą w śniegu od czerwca 2022 r., kiedy odeszła dyrektor programowa Tabitha Jackson. Zastępując Johna Coopera w 2020 r., Jackson starała się utrzymać festiwal w dużej mierze wirtualną edycją w 2021 i 2022 r. Jako była szefowa działu filmów dokumentalnych SFF programowała także filmy festiwalowe w niezależnych kinach i w dyskotekach w obszarach bezpiecznych dla Covid-19. NAS

W środku cierpiącego Festiwalu Filmowego w Toronto i Sundance złapana została szefowa festiwalu i była producentka filmów niezależnych Joana Vicente, która w czasach pandemii kłóciła się z obydwoma festiwalami. Vicente pracowała w TIFF krótko, w latach 2019–2021, zanim została dyrektorem generalnym Sundance Institute. Przybyła na Sundance według raportów, z których wynika, że ​​przychody festiwalu spadły z 56 mln dolarów w 2020 r. przed Covidem do 34 mln dolarów za wirtualną sesję w 2021 r. Pomimo zmniejszenia zobowiązań o wartości 2 milionów dolarów w krótkim okresie, umiejętności Vicente w zakresie pozyskiwania funduszy zostały według doniesień zakwestionowane przez radę nadzorczą Instytutu Sundance, co doprowadziło do jej odejścia pod koniec ubiegłego miesiąca.

Członek zarządu Amanda Kelso została mianowana pełniącym obowiązki dyrektora generalnego po nagłym odejściu Vicente i trwają poszukiwania nowego szefa.

Teraz festiwal szuka zarówno nowego szefa, jak i być może nowego domu.


Źródło