Świat

Film o Barbie „mógł pobudzić zainteresowanie ginekologią”, wynika z badania

  • 26 lipca, 2024
  • 4 min read
Film o Barbie „mógł pobudzić zainteresowanie ginekologią”, wynika z badania


Cyfrowa tablica reklamowa wyświetlająca plakat filmu Barbie widoczna w Nowym Jorku, 24 lipca 2023 r.
Powiększać / Cyfrowa tablica reklamowa wyświetlająca plakat filmu Barbie widoczna w Nowym Jorku, 24 lipca 2023 r.

W tym wpisie znajdują się spoilery dotyczące filmu i opieki zdrowotnej dla kobiet.

Nie ma nic lepszego niż strzemiona i wziernik, aby powitać kobiecość, ale dla niektórych ostatnie lalka Barbie film najwyraźniej oferował własny, otwierający oczy wstęp.

Przebojowy film kończy się, gdy tytułowa bohaterka podejmuje odważną decyzję o opuszczeniu Barbielandu i wejściu do prawdziwego świata jako prawdziwa kobieta. Ostatnia scena filmu pokazuje ją, gdy w pełni odsłania swoją nową rzeczywistość, uczestnicząc w swojej pierwszej wizycie u lekarza. „Przyszłam, żeby zobaczyć się z moim ginekologiem” — mówi z entuzjazmem do recepcjonistki. U wielu ta kwestia wywołała ironiczny chichot, biorąc pod uwagę jej nieświadomą gorliwość i zagadkową anatomię. Ale u innych najwyraźniej wywołała pewne fundamentalne pytania.

Szacuje się, że w tygodniu następującym po tym wydarzeniu liczba wyszukiwań online w USA słowa „ginekolog” lub jego alternatywnej pisowni, np. „ginekolog”, wzrosła o 51 procent w stosunku do wartości bazowej lalka Barbie21 lipca 2023 r., zgodnie z badaniem opublikowanym w czwartek w JAMA Network Open. Ponadto wyszukiwania związane z definicją ginekologii wzrosły o 154 procent. Te wyszukiwane hasła obejmowały „znaczenie ginekologa”, „co to jest ginekolog”, „co robi ginekolog”, „dlaczego warto iść do ginekologa” i najważniejsze pytanie: „czy potrzebuję ginekologa”.

Warto przeczytać!  Palestyńczycy obwiniają USA za to, że wojna między Izraelem a Hamasem zbiera ogromne żniwo wśród ludności cywilnej w Strefie Gazy

lalka Barbie efekt”

Autorzy badania, kierowani przez naukowców z Harvard Medical School, ocenili 34 terminy wyszukiwania, które pasowały do ​​sześciu kategorii wyszukiwań, w tym „ginekolog”, „definicja ginekologa”, „wizyta u ginekologa”, „lekarze”, „wizyta u lekarza” i „zdrowie kobiet”. Ostatnie trzy służyły jako kontrole dla bardziej ogólnego zainteresowania informacjami medycznymi. Jak ujęli to autorzy, trzy wyszukiwania kontrolne pomogły ustalić, „czy nieobserwowane współczesne czynniki wpływające na zachowania związane ze zdrowiem w szerszym zakresie mogły przyczynić się do wolumenu wyszukiwań związanych z ginekologią”.

Chociaż badacze zauważyli wyraźne wzrosty wyszukiwań „ginekolog” i „definicja ginekologa”, nie zaobserwowali żadnych zmian w trendach wyszukiwania dla trzech kategorii kontrolnych w tygodniu po premierze filmu: „lekarze”, „wizyta u lekarza” i „zdrowie kobiet”. Sugeruje to, że wzrost wyszukiwań związanych z ginekologią może być w rzeczywistości powiązany z filmem, a nie ze wzrostem zainteresowania opieką zdrowotną w ogóle.

Naukowcy nie zauważyli również odpowiadającego temu wzrostu liczby wyszukiwań związanych z wizytami u ginekologa, co sugeruje, że przejściowe zainteresowanie ginekologią w Internecie nie przełożyło się na wyszukiwania online dotyczące faktycznej opieki ginekologicznej, z zapytaniami takimi jak „ginekolog w pobliżu”. Naukowcy spekulują, że mogą to wyjaśniać dwa czynniki. Po pierwsze, istnieje możliwość, że dane nie mogły uchwycić decyzji o poszukiwaniu opieki. Może być tak, że istnieje dłuższa, zmienna luka czasowa między nowo odkrytą świadomością ginekologii a decyzją o szukaniu opieki. Drugą możliwością jest to, że osoby szukające podstawowych informacji o ginekologii mogą same nie potrzebować opieki ginekologicznej.

Warto przeczytać!  Ministerstwo zdrowia twierdzi, że co najmniej 35 osób zginęło w izraelskim nalocie na obóz dla przesiedleńców w Rafah, kilka godzin po wystrzeleniu rakiet przez Hamas w stronę Izraela

Ogólnie rzecz biorąc, autorzy dochodzą do wniosku, że „lalka Barbiekońcowe zdanie mogło pobudzić zainteresowanie ginekologią”. Odkrycie to jest poparte wcześniejszymi pracami, które również sugerują, że kultura popularna może mieć mierzalny wpływ na wiedzę i świadomość zdrowotną wśród ogółu społeczeństwa, podsumowują autorzy. Na przykład, gdy dziennikarka Katie Couric transmitowała na żywo swoją kolonoskopię, nastąpił przejściowy 21-procentowy wzrost liczby kolonoskopii, a gdy aktorka Angelina Jolie napisała artykuł redakcyjny o swoich doświadczeniach z rakiem piersi, nastąpił przejściowy 64-procentowy wzrost liczby badań genetycznych w kierunku ryzyka raka piersi (badanie BRCA). Ale podczas gdy „lalka Barbie „Efekt” wydaje się zwiększać świadomość dotyczącą ginekologii, jednak nie jest jasne, czy doprowadzi on do mierzalnej poprawy wyników zdrowotnych.


Źródło