Film „What The Punk” przedstawia historię kultowego NFT CryptoPunks Ethereum
Historia najbardziej kultowego projektu w krypto-sztuce zaczyna się w ponurej dzielnicy Brooklynu. „Najbardziej zanieczyszczony szlak wodny w całym kraju” – mówi Matt Hall o otoczeniu, które zainspirowało jego pracę z współzałożycielem Larva Labs, Johnem Watkinsonem, w nowym dokumencie „What the Punk”.
Ta 80-minutowa opowieść o kontrkulturze opowiada historię dwóch skromnych kanadyjskich programistów, którzy w 2005 r. zaczęli eksperymentować z technologią i sztuką, a obecnie ich prace można oglądać w paryskim Centre Pompidou, gdzie od 2023 r. wystawiany jest CryptoPunk #110 — podarowany przez obecnego właściciela praw własności intelektualnej, Yuga Labs.
Pod koniec lat 2000., rozwijając aplikacje mobilne, Hall i Watkinson rozpoczęli pracę nad Pixel Character Generator, ciekawą funkcją umożliwiającą tworzenie wyjątkowych zdjęć profilowych z nakładkami składającymi się z podstawowych pikselowych elementów.
Potem nastąpił wzrost EthereumJako wieloletni kolekcjonerzy kart sportowych, wyczuli, że blockchain oferuje ogromny potencjał rozwojowy, który może pomóc im stworzyć cyfrowy odpowiednik ich dziecięcej pasji: nowy rodzaj przedmiotu kolekcjonerskiego.
Składa się z 10 000 algorytmicznie generowanych obrazów pikselowych z 87 unikalnymi atrybutami, KryptoPunksy zainspirował standard ERC-721 i dał początek zdjęciu profilowemu (PFP) ruch, który później rozprzestrzenił się w Yuga Klub jachtowy Bored Ape i niezliczona ilość innych duchowych następców.
Matt Hall i John Watkinson uruchomili CryptoPunks w czerwcu 2017 r. W pierwszym tygodniu wydanie przeszło niemal niezauważone w społeczności proto art-tech. Ale Mashable artykuł zwrócił uwagę na darmowe roszczenie. W ciągu kilku dni cała podaż została wybita.
Sprzedaż wtórna stopniowo zyskiwała na sile, ostatecznie przynosząc sprzedaż ETH o wartości ponad 10 milionów dolarów. Szum medialny i napływ pieniędzy pomogłyby napędzać powstającą scenę NFT-y.
„What The Punk” gromadzi niektóre z najbardziej znanych osobowości, które pomogły w zwiększeniu dynamiki blockchain w historii sztuki: byłego dyrektora sztuki cyfrowej Christie’s Noah Davis (który później stanął na czele CryptoPunks pod wodzą Yugi), ekspert w dziedzinie sztuki Jehudit Mam z Dadakolekcjoner Dan Polkoi wieloletni moderator Discorda Punk Tschuuuly.
Erick „Snowfro” Calderon przyznaje również, że jego doświadczenie jako kolekcjonera punka i aktywnego członka społeczności pomogło mu zwizualizować Bloki artystyczneudanej platformy sztuki generatywnej Ethereum.
W kontrapunkcie „What The Punk” podkreśla praktykę Robnesswczesny krypto-artysta. Robness nie pochwalał szumu wokół CryptoPunks, który odwracał uwagę od artystycznego aspektu projektu, aby podsycić spekulacyjne inwestycje. Więc w 2021 roku kupił Punk #2317 i natychmiast go spalił jako gest artystyczny.
Nadal zakochany w artystycznej istocie projektu, Robness nazwał Punks „Warholem krypto-sztuki”, dodając, że reprezentował on „ruch – jesteśmy dopiero na jego początku”.
Za filmem
Zafascynowani historią CryptoPunks, reżyser Hervé Martin-Delpierre — który wcześniej stał za „Daft Punk Unchained” — i producent Marc Lustigman spędzili trzy lata na odkrywaniu sekretów stojących za Punks i przeprowadzaniu wywiadów z wielkimi nazwiskami w kryptosztuce. Od artystów po właścicieli galerii, kolekcjonerów po aukcjonerów, uchwycili bogaty wachlarz głosów, które ujawniają, w jaki sposób ta kolekcja zrewolucjonizowała świat sztuki.
Lustigman powiedział Odszyfrować że pomysł na film dokumentalny zrodził się w 2020 r., w trakcie pandemii Covid-19, przed szaleństwem NFT w 2021 r., superdoładowane ceny Punków.
„Pewien przyjaciel powiedział mi: 'To przyszłość sztuki; powinieneś kupić trochę’. Na początku myślałem, że żartuje” – wspomina Lustigman. „Skupiałem się tylko na wizualizacjach. Stopniowo coś zaczęło mnie wciągać, a nawet mnie obsesyjnie dręczyć! Sześć miesięcy później zrozumiałem geniusz, który za tym stoi, a historia, którą odkryłem, była tak szalona, że chciałem nakręcić o tym film”.
„To Punks wprowadzili nas do kryptosztuki” – dodał Martin-Delpierre, zauważając, że ich wykorzystanie inteligentnych kontraktów do umożliwienia projektów sztuki on-chain „umożliwiło rozkwit sztuki cyfrowej. Stoją za genezą tego, co nastąpiło później: rozwojem całego ekosystemu artystycznego”.
Twórcy filmu celowo unikali zagłębiania się w szczegóły techniczne blockchaina, zamiast tego skupiając się na wpływie CryptoPunks, zarówno na głosach poparcia, jak i sprzeciwu, oraz rosnącym zasięgu kolekcji w tradycyjnym świecie sztuki. Mimo to było kilka dziwacznych elementów do wyjaśnienia, takich jak zakłócony „V1 Punks” które zostały porzucone i zastąpione, a mimo to nadal istnieją w blockchainie.
„Wyzwaniem było wyjaśnienie niezwykle skomplikowanych rzeczy – takich jak V1 Punks – osobom niezaznajomionym z nimi [the crypto] świata”, powiedział Martin-Delpierre. „Szukaliśmy odpowiedniej formy narracji, aby to zrobić, ponieważ te kluczowe momenty pomagają [people] lepiej zrozumieć, jak sztuka funkcjonuje na blockchainie. To nie jest film o Punksach; to jest o podróży trzech współczesnych artystów”.
„Od samego początku chcieliśmy wyjść poza prostą historię sukcesu, zagłębić się w rozwój sztuki na blockchainie” – dodał Lustigman. „Robness dołączył w połowie drogi i powtórzył trajektorię Matta i Johna: artyści walczący o to, aby ich sztuka była widoczna i rozpoznawana. Działa jak katalizator”.
CryptoPunks wystartował zanim większość ludzi dowiedziała się, czym są NFT, a następnie rozkwitł i wygenerował miliardy dolarów w wolumenie obrotu, ale w ciągu ostatnich kilku lat odnotował spadek dynamiki obrotu, pomimo okazjonalne duże wyprzedaże który nadal przyciąga wzrok i trafia na pierwsze strony gazet. Dokument obejmuje wzloty i upadki pośród tej kolejki górskiej.
Jako twórcy filmu, mieli również za zadanie opowiedzieć historię stosunkowo niszowego projektu, mając na celu zarówno uhonorowanie i zadowolenie społeczności fanów, jak i poszerzenie jego zasięgu i przybliżenie tej historii znacznie szerszej publiczności.
„Jako dokumentaliści, patrzymy szeroko i zadajemy pytania” – powiedzieli we wspólnej odpowiedzi. „Nie jesteśmy ani za, ani przeciw NFT. Chcemy po prostu udostępnić ten materiał szerokiej publiczności – aby mogła wyrobić sobie własne opinie bez uprzedzeń kulturowych. Ten film to migawka naszych czasów: kreatywnych, nieco naiwnych ludzi, którzy są albo pochłonięci, albo walczą z przytłaczającymi siłami”.
„What the Punk” został wydany na arenie międzynarodowej 11 czerwca na VIMEO OTT na ograniczony okres 3 miesięcy oraz na ARTE we Francji i Niemczech. Europejska premiera odbyła się 11 czerwca podczas Art Basel 2024, w ramach Digital Art Mile, nowego formatu targów sztuki cyfrowej w Bazylei.
Edytowane przez Andrew Hayward