Filmy

Filmy gatunkowe w końcu znalazły swoją drogę do legalności w 2004 roku

  • 13 sierpnia, 2024
  • 11 min read
Filmy gatunkowe w końcu znalazły swoją drogę do legalności w 2004 roku


„To czyste zwycięstwo” – powiedział Steven Spielberg przed wręczeniem reżyserowi Peterowi Jacksonowi nagrody za najlepszy film podczas Oscarów w 2004 r. Odbierając 11. statuetkę tej nocy Władca Pierścieni: Powrót KrólaJackson podziękował Akademii za to, że spojrzała „ponad trolle, czarodziejów i hobbitów” i uznała fantasy, „słowo na literę F, z którym, miejmy nadzieję, pięciosekundowe opóźnienie nic nie zmieni”.

Wówczas, Władca Pierścieni była anomalią Oscarów. W ciągu dekady od Milczenie owiec stał się pierwszym horrorem, który zdobył Oscara za najlepszy film, ale Oscary go zignorowały Powrót Batmana, Żołnierze KosmosuI Szósty zmysłudowadniając trwałość szklanego sufitu filmów gatunkowych. Ale podczas gdy Lecter nie rozpoczął rewolucji na Oscarach, Frodo Baggins to zrobił. Władca PierścieniTe zwycięstwa zapoczątkowały nową erę dla filmów fantasy, science fiction i o superbohaterach, które zapewniły fanom branżową wiarygodność, o jakiej zawsze marzyli.

Zwycięstwo Jacksona w kategorii Najlepszy film było pistoletem startowym dla rewolucyjnego superbohaterskiego sposobu myślenia z 2004 roku, który przesunął się w stronę komiksów. Guillermo del Toro nie podzielał niepewności, które doprowadziły Wolverine’a do porzucenia żółtego spandexu. Wszedł w materiał z pełną mocą. Wydany około miesiąc po Oscarach, Chłopczyk z piekła rodem okazałby się niezbędnym krokiem w kierunku naszego nowoczesnego krajobrazu kinematograficznego. Względnie nieznany wśród głównego nurtu kinomanów, Chłopczyk z piekła rodem działał jak Strażnicy Galaktykiudowadniając, że nawet najbardziej niezwykły i dziwaczny superbohater może zachowywać się jak OrdynansNiezależnie od tego, jak głupio to wyglądało, del Toro traktował materiał z troską i szczerością.

Podczas gdy del Toro zachował innowacje fabularne dla swojego przełożonego Hellboy II: Złota Armia, Chłopczyk z piekła rodem stanowił znaczący krok w stylu reżysera. Odkorkowując swoją obsesję na punkcie lateksu i protetyki, del Toro zaprojektował film tak, aby wyglądał jak wystawna wersja komiksów Mike’a Mignoli i znalazł swoją muzę w aktorze Dougu Jonesie, Imitować przestoju, który stał się gwiazdą przełomu. Publiczność nagrodzona Chłopczyk z piekła rodem z dochodem w kasie wynoszącym prawie 100 milionów dolarów, podczas gdy krytycy (poza Klub AV) docenił jej oryginalność i szczerość.

Głosujący na Oscara zignorowali film, ale nie del Toro. Postępy del Toro w Chłopczyk z piekła rodem przeniosło się to na jego późniejszą pracę, Labirynt Faunaco wytyczyłoby kurs na całkowitą del Toroifikację Oscarów. Ironicznie jednak, gdy del Toro miał swój moment w słońcu, filmy gatunkowe były nudnym wyborem. Kształt wody zdobył cztery Oscary, w tym za najlepszą reżyserię i najlepszy film… ale prawie 15 lat później Powrót Królafilm o głuchej kobiecie gotującej jajka, kiedy nie uprawia seksu z Potworem z Czarnej Laguny, był uważany za „wybór konsensusu starszych wyborców.” A my myśleliśmy, że to starsi wyborcy wykluczają filmy gatunkowe.

Ale nie tylko Big Red podniósł poziom fantasy. Wydany równocześnie z Władca Pierścieni trylogia, początkowa książka Chrisa Columbusa Harry Potter filmy nie były dokładnie na poziomie Śródziemia. Columbus dał serii solidne podstawy dzięki legendarnym decyzjom obsady i językowi filmowemu, który seria mogła przyjąć. Jednak jego pierwsze dwie części były niezdarnymi wycieczkami po Hogwarcie, bardziej zainteresowanymi tłumaczeniem niż adaptacją. Alfonso Cuarón Harry Potter i więzień Azkabanu położyłoby temu kres.

Warto przeczytać!  Kolekcja kasowa Bade Miyan Chote Miyan na całym świecie Dzień 2: film Akshaya Kumara przekracza 55 funtów | Bollywood

Wydany w czerwcu 2004 roku, Więzień Azkabanu serwuje fanom mroczniejszą, bardziej niepoprawną wersję Pottera. Cuarón nasycił film większą ilością stawek, horroru i czarnej magii, tworząc ekscytujące sekwencje z jednorazowych gagów. Rozpoczynając od przerażających wysokości Dursleyów, nadmuchujących żołądek pana Kreozota w Monty Python i sens życiafilm pędzi piętrowym Knight Busem prowadzonym przez skurczoną głowę i dociera do Hogwartu, gdzie miejsce pobytu Syriusza Blacka faktycznie wywołuje atmosferę przesiąkniętą strachem. Cuarón wszedł do Hollywood dzięki dwóm adaptacjom ukochanych dzieł literackich, Mała księżniczka I Wielkie oczekiwania. Z Więzień Azkabanuudowodnił, że można traktować Harry’ego Pottera poważnie, nie psując zabawy – nic dziwnego, że wielu uważa, Więzień Azkabanu najważniejszy moment serialu.

Podobnie jak del Toro, Cuarón nie docenił swojej zdolności do podnoszenia poziomu kina gatunkowego przez kolejne kilka lat. Dzieci Ludzi ponownie wprowadzi go do filmu oscarowego trzy lata po swoim I Ty też jesteś mamą nominacja za scenariusz. Ale Dzieci LudziInnowacje „s” bledną w porównaniu z Powagapróba reżysera 2001 rozgłos. Ponownie film gatunkowy, tym razem Porzuconythriller w stylu, który oczyściłby pole dla Przyjazd I Wydmauczynił Cuaróna zawodnikiem Oscara.

Podczas gdy te przyszłe gwiazdy Oscara rozpoczynały swoją podróż, inny reżyser w stylu Jacksona miał wyznaczyć standard dla filmów o superbohaterach. Po śladach Jacksona poplamionych syropem Karo, Sam Raimi zyskał popularność w filmach splatter i Zwariowane melodie– inspirowane kaparami. Inspiracja dla Jacksona Niegustowność I Martwy mózgRaimiego Martwe zło I Martwe zło 2 wykazał się nieograniczoną kreatywnością i wirtuozerią pracy kamery. Potrafił też nakręcić film praktycznie za nic.

Podobnie jak Jackson, Raimi miał sposób na osadzanie swoich frenetycznych wizualizacji i krwawych tendencji w emocjach swoich bohaterów. Pierwszy superbohaterski projekt Raimiego, Ciemny człowiekbył produktem swoich czasów, nawiązującym do boomu na pulpowe filmy akcji z lat 40., który nastąpił po sukcesie Tima Burtona Ordynans. Ale podczas gdy Dick Tracy I Cień ożywił kultowe postacie z przeszłości, dzieło Raimiego było całkowicie oryginalne, łącząc gotycki Gotham Burtona z potworami Universal. Nie tylko używając kamery do atmosfery, Raimi mógł jej użyć, aby dotrzeć do psychicznego cierpienia swojego bohatera.

Później, tak jak Jackson zrobił z Niebiańskie stworzeniaRaimi udowodnił, że potrafi trzymać kamerę na statywie w tym pozbawionym zbędnych elementów thrillerze Prosty planOba filmy otrzymały nominacje za scenariusz, co było pierwszym osiągnięciem w karierze obu filmowców, a na początku nowego tysiąclecia oba na nowo zdefiniowały znaczenie sukcesu w Hollywood. Pająk-Man był bezprecedensowym hitem. Pierwszy film, który zarobił 100 milionów dolarów w weekend otwarcia, film Raimiego na zawsze zmienił to, ile pieniędzy mogły zarobić filmy o superbohaterach. Dzięki Spider-Man 2Raimi udowodnił, że jest w stanie osiągnąć to, na co go stać.

Warto przeczytać!  10 horrorów, które najpierw zabiły największe gwiazdy

Roger Ebert nazwał go czwartym najlepszym filmem 2004 roku zwany Raimi’ego Spider-Man 2 „najlepszy film o superbohaterach, jaki kiedykolwiek powstał”. Zauważając „niezwykłą emocjonalną złożoność” transformacyjnej kontynuacji, Ebert napisał: „Spider-Man wydaje się teraz człowiekiem, a nie rysunkiem, gdy huśta się na wieżowcach, a jego osobiste problemy — zawsze mocny punkt komiksów Marvela — mają pełną wagę i znaczenie”.

Ebert doskonale rozumie, co jest najważniejsze Spider-Man 2 o poziom wyżej. Skupiając się na kryzysie pewności siebie zamiast na kryzysie na nieskończonych ziemiach, Raimi stworzył humanistyczny superbohaterski epos z podstawami klasycznego Hollywood. Równoważy kinetyczne sceny akcji z ciasnym, ekspresyjnym blokowaniem, intymnym dialogiem i subtelnym tworzeniem mitów. W porównaniu z resztą superbohaterskich produkcji roku, które obejmowały Kobieta-Kot, PunisherI Ostrze IIIRaimi nakręcił prawdziwy film na podstawie zabawnych książek, film, który rozwinął go artystycznie, ale jednocześnie był nawiązaniem do arcydzieł Stana Lee i Steve’a Ditko.

Ciekawe, że nie znalazł się w rankingu Eberta, Iniemamocni podąża równoległą ścieżką do Spider-Man 2aż do przymusowego zatrzymania pociągu. Reżyserski debiut Brada Birda dla Pixara, podobnie jak jego wczesne arcydzieło Żelazny gigantnawiązując do klasyki superbohaterów. Żelazny gigant wyciągnięty z Komiksy akcji tak samo jak Niesamowici dostosowuje się Strażnicy I Fantastyczna Czwórka w nowy kształt. Ale Bird ulepszył gatunek poprzez styl retro (a Marvel w końcu zabrał się za naśladowanie futurystycznej estetyki połowy wieku) i niepoprawne poczucie humoru narzucone na wiarygodną historię o obowiązkach domowych tłumiących ambicję. Jak w Spider-Man 2, Bird bada rzeczywistość superbohaterów i wpływ zamaskowanych mścicieli na społeczeństwo. Podczas gdy Peter Parker zostaje przytłoczony odpowiedzialnością związaną z jego mocą, Mr. Incredible powstrzymuje się od tego, co czyni go wyjątkowym dla dobra swojej rodziny.

Niesamowici był ogromnym hitem i ulubieńcem krytyków. Na Oscarach w 2005 r. Iniemamocni pokonałby innego giganta fantasy, najbardziej dochodowy film 2004 roku, Shrek 2w kategorii Najlepszy Film Animowany. Jednak, mimo że ma zaszczyt być jedynym filmem o superbohaterach nominowanym w kategorii Najlepszy Scenariusz, przegrał z innym arcydziełem gatunku, Wieczne słońce nieskazitelnego umysłu.

Powrót KrólaZwycięstwo Jacksona w Oscarze miało większy wpływ na widzów niż na głosujących w Akademii. Zwycięstwo Jacksona dało wrażenie, że Akademia będzie bardziej skłonna nagradzać gatunkowe dzieła, które miały znaczący wpływ na kulturę. Ale w 2009 r. Mroczny Rycerz odrzucenie wywołało reakcję, która doprowadziła do rozszerzenia pola Najlepszy Film do 10 filmów na Oscarach. W następnym roku dwa klasyczne horrory sci-fi, Awatara I Dzielnica 9byli gotowi na wielki sukces. Śluzy zostały otwarte, a rosnący Marvel zaczął planować swój kolejny zamach stanu. Wykorzystując postępy del Toro i Cuaróna, Marvel Studios przeszło z zatrudniania reżyserów telewizyjnych na początkujących niezależnych filmowców. Ryan Coogler, Jon Watts, Destin Daniel Cretton, Taika Waititi, Anna Boden i Ryan Fleck przeszli do filmów o superbohaterach, a ryzyko to zadziałało przez jakiś czas. Marvel otrzymał swoją pierwszą nominację do Oscara za najlepszy film za Czarna Pantera, i wydawało się, że w ciągu kilku następnych lat być może uda się nam to osiągnąć.

Warto przeczytać!  Wyjaśnienie szczegółów multiwersum Fantastycznej Czwórki

Jednak do 2021 roku ich gambit nie wypalił WieczniChloé Zhao, laureatka nagrody za najlepszą reżyserię, nastrojowa i wyjątkowo nudna epicka opowieść o superbohaterach. Kilka miesięcy później, kolega z Disneya, Jimmy Kimmel, zabiegał o Spider-Man: Bez drogi do domunie Wieczniw rozmowie o Najlepszym Filmie. „Jak to się stało, [Spider-Man: No Way Home’] nie dostać jednej z 10 nominacji do Oscara za najlepszy film?” Kimmel zapytałem w odcinku z lutego 2023 r. Jimmy Kimmel na żywo! „Zapomnij o tym, że film zarobił 750 milionów dolarów. To był świetny film. Nie znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych filmów roku? Było w nim trzech Spider-Manów. Mówisz mi Nie patrz w górę było lepsze niż Pająk-Man? Z całą pewnością nie. Nie ma drogi do domu był rzeczywiście ogromnym sukcesem kasowym, zwłaszcza po wyjściu z pandemii. Sprzedał się również Spider-Man 2sukces, a kampania reklamowa skupiała się na powrocie Doc Ocka Alfreda Moliny.

Mimo że gospodarz Oscara w tamtym roku błagał wyborców, aby dali szansę Spidey’emu, nominacja nie doszła do skutku. Mimo to kolejna przygoda w multiwersum miała się udać. Uśpiony sukces filmu Michela Gondry’ego Wieczne słońce nieskazitelnego umysłu, Klub AVulubiony film dekady, wytyczyłby kurs, który Wszystko, wszędzie i na raz speedrun. DNA uroku DIY Gondry’ego i łamiącego mózg scenariusza Charliego Kaufmana jest w każdej klatce fenomenu Danielsa, który zdobył Oscara. W świecie, w którym komedia science fiction, taka jak Wieczne słońce to klasyka, epicka opowieść w stylu Marvela o rodzicach imigrantów uczących się wspólnie prania i rozliczania podatków, która może zdobyć siedem Oscarów.

Rok 2004 był rokiem, w którym pękła tama gatunku, a przemysł nauczył się szanować i nagradzać filmy, które podtrzymywały show-biznes przez dziesięciolecia. Częściowo wynikało to z zastrzyku talentów za kamerą, z których niektórzy sami stali się faworytami do Oscara, podczas gdy inni zaginęli w filmach franczyzowych. Dziś trudno sobie wyobrazić ceremonię wręczenia Oscarów bez przynajmniej jednego superbohatera lub kosmity pojawiającego się w głównej kategorii. Chociaż kiedy Deadpool nieuchronnie prowadzi Oscary, Joker 3 wygrywa w kategorii Najlepszy Film, nadal będziemy się zastanawiać, dlaczego filmy gatunkowe nie otrzymują szacunku ani złota, na jakie zasługują. Posiadanie dobrego filmu to za mało, ponieważ wciąż istnieje jedna statuetka, która rządzi nimi wszystkimi i, zgodnie z prawem, wiąże je.


Źródło