Firmy ubezpieczeniowe odrzucające roszczenia na bezpodstawnych podstawach, IRDA musi wkroczyć: Forum Konsumenckie w Pendżabie
Ubezpieczenie ogólne HDFC ERGO, Bank HDFC
Państwowa Komisja Rozstrzygania Sporów Konsumenckich w Pendżabie wyraziła niedawno obawy, że firmy ubezpieczeniowe odrzucają roszczenia klientów na bezpodstawnych podstawach.
Przewodniczący Komisji Sprawiedliwości Daya Chaudhary i członek Simarjot Kaur podkreślił, że Urząd Regulacji i Rozwoju Ubezpieczeń (IRDA) musi ograniczyć „ręce firm ubezpieczeniowych”, które stosowały nieuczciwe środki przy rozpatrywaniu roszczeń i nękaniu klientów.
IRDA powinna wydać zakładom ubezpieczeniowym rygorystyczne instrukcje, aby prawa ubezpieczonych były chronione, a roszczenia ubezpieczonego lub osób przez niego wyznaczonych były badane w przejrzysty sposób, stwierdziła Komisja.
„Uważamy za stosowne zauważyć, że większość roszczeń ubezpieczeniowych jest odrzucana przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe z bezpodstawnych powodów. Identyczny czyn postąpił w niniejszej sprawie Towarzystwo, dlatego też uważamy, że istnieje pilna potrzeba wprowadzenia rygorystycznych przepisów, które mogą zabezpieczyć rzeczywiste prawa ubezpieczonego i pełną przejrzystość w procesie rozpatrywania roszczeń”- zauważył.
Uwagi Państwowej Komisji ds. Konsumentów poczyniła podczas rozpatrywania dwóch odwołań wniesionych przez HDFC ERGO General Insurance Company Limited i HDFC Bank Limited od postanowienia wydanego na podstawie skargi konsumenta przez okręgową komisję konsumencką.
Skargę konsumencką złożyła jedna osoba, Shubh Lata. Jej mąż zaciągnął w 2019 roku kredyt mieszkaniowy w banku HDFC. Za radą urzędników banku ubezpieczył także swój kredyt, wykupując polisę zabezpieczenia kredytu mieszkaniowego HDFC ERGO General Insurance.
W 2021 roku mąż Lata zmarł z powodu niewydolności nerek i ostrego uszkodzenia nerek. W związku z tym zwróciła się do HDFC ERGO o spłatę kredytu mieszkaniowego, gdyż był on zabezpieczony w ramach polityki gwarancji kredytowej.
Jednakże roszczenie zostało odrzucone na tej podstawie, że stan zdrowia jej męża nie był objęty ubezpieczeniem w ramach „Poważnych chorób” wymienionych w polisie.
Okręgowa komisja konsumencka w 2022 roku stwierdziła, że HDFC ERGO arbitralnie odrzuciła reklamację w porozumieniu z bankiem.
W ten sposób powstrzymał bank od żądania niezapłaconej kwoty od skarżącego i zamiast tego nakazał ubezpieczycielowi wypłatę pozostałej kwoty kredytu. Decyzja została zaskarżona przed Komisją Państwową.
Po wysłuchaniu argumentów Komisja Państwowa rozpatrzyła kwestię, czy przyczyna śmierci męża Lata mieści się w kategorii „poważnej choroby” wymienionej w polisie.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzano się definicjom ostrej niewydolności nerek i przewlekłej choroby nerek.
„W Illustrated Medical Dictionary Dorlanda słowo „ostry” zdefiniowano jako „ma krótki i stosunkowo ciężki przebieg”, a z drugiej strony „przewlekły” zdefiniowano jako „utrzymujący się przez długi okres czasu”. Oznacza to, że ostre choroby są nagłe i nieoczekiwane”- zauważył.
W niniejszej sprawie Komisja Państwowa stwierdziła, że mąż skarżącej cierpiał na przewlekłą chorobę wątroby i zespół wątrobowo-nerkowy (choroba wątroby i nerek).
Choroba pacjentki miała skomplikowany charakter. Dlatego też należało go uwzględnić w kategorii „poważna choroba” – stwierdziła Komisja, analizując inną literaturę medyczną.
„Firma ubezpieczeniowa skarżąca nie przedstawiła żadnego przekonującego powodu ani dowodu, który mógłby uzasadnić odrzucenie prawdziwego roszczenia Skarżącego/Pozwanego nr 1. Komisja Okręgowa słusznie stwierdziła, że Towarzystwa Ubezpieczeniowe często odrzucają rzeczywiste roszczenia z błahych powodów”, stwierdziła w ten sposób Komisja Państwowa.
W odpowiedzi na odrębne odwołanie banku HDFC od postanowienia komisji okręgowej powstrzymującego go od odzyskania pożyczki Komisja Państwowa stwierdziła, że bank ma pełne prawo dochodzić kredytu, ponieważ funkcje banku i towarzystwa ubezpieczeniowego są całkowicie niezależne.
Wyjaśniła jednak, że skarżącej przysługuje roszczenie złożone przez nią do towarzystwa ubezpieczeniowego, które zdaniem Komisji Państwowej jest zobowiązane do uregulowania kwoty pożyczki.
„W związku z tym Pierwsza Apelacja nr 788 z 2022 r. zostaje częściowo uwzględniona, a zalecenia wydane przez Komisję Okręgową ograniczające Apelanta-HDFC Bank zostają zmodyfikowane w zakresie, w jakim wspomniany Bank może dochodzić niespłaconej kwoty kredytu od którejkolwiek ze stron, tj. HDFC ERGO General Insurance Co. Ltd. lub od Shubh Lata-skarżącego. Zobowiązanie z tytułu odszkodowania w wysokości 10 000 rupii i kosztów postępowania sądowego w wysokości 5 000 rupii w przypadku HDFC Bank Ltd. jest wydzielone jako– nakazał.
Adwokat Vishal Aggarwal reprezentował HDFC ERGO General Insurance.
Adwokat Rajesh K Sharma reprezentował skarżącego.
Adwokat Neetu Singh reprezentował Bank HDFC.