Biznes

Firmy ubezpieczeniowe odrzucające roszczenia na bezpodstawnych podstawach, IRDA musi wkroczyć: Forum Konsumenckie w Pendżabie

  • 5 czerwca, 2024
  • 4 min read
Firmy ubezpieczeniowe odrzucające roszczenia na bezpodstawnych podstawach, IRDA musi wkroczyć: Forum Konsumenckie w Pendżabie


Ubezpieczenie ogólne HDFC ERGO, Bank HDFC

Ubezpieczenie ogólne HDFC ERGO, Bank HDFC

Państwowa Komisja Rozstrzygania Sporów Konsumenckich w Pendżabie wyraziła niedawno obawy, że firmy ubezpieczeniowe odrzucają roszczenia klientów na bezpodstawnych podstawach.

Przewodniczący Komisji Sprawiedliwości Daya Chaudhary i członek Simarjot Kaur podkreślił, że Urząd Regulacji i Rozwoju Ubezpieczeń (IRDA) musi ograniczyć „ręce firm ubezpieczeniowych”, które stosowały nieuczciwe środki przy rozpatrywaniu roszczeń i nękaniu klientów.

IRDA powinna wydać zakładom ubezpieczeniowym rygorystyczne instrukcje, aby prawa ubezpieczonych były chronione, a roszczenia ubezpieczonego lub osób przez niego wyznaczonych były badane w przejrzysty sposób, stwierdziła Komisja.

Uważamy za stosowne zauważyć, że większość roszczeń ubezpieczeniowych jest odrzucana przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe z bezpodstawnych powodów. Identyczny czyn postąpił w niniejszej sprawie Towarzystwo, dlatego też uważamy, że istnieje pilna potrzeba wprowadzenia rygorystycznych przepisów, które mogą zabezpieczyć rzeczywiste prawa ubezpieczonego i pełną przejrzystość w procesie rozpatrywania roszczeń”- zauważył.

Skargę konsumencką złożyła jedna osoba, Shubh Lata. Jej mąż zaciągnął w 2019 roku kredyt mieszkaniowy w banku HDFC. Za radą urzędników banku ubezpieczył także swój kredyt, wykupując polisę zabezpieczenia kredytu mieszkaniowego HDFC ERGO General Insurance.

W 2021 roku mąż Lata zmarł z powodu niewydolności nerek i ostrego uszkodzenia nerek. W związku z tym zwróciła się do HDFC ERGO o spłatę kredytu mieszkaniowego, gdyż był on zabezpieczony w ramach polityki gwarancji kredytowej.

Jednakże roszczenie zostało odrzucone na tej podstawie, że stan zdrowia jej męża nie był objęty ubezpieczeniem w ramach „Poważnych chorób” wymienionych w polisie.

Okręgowa komisja konsumencka w 2022 roku stwierdziła, że ​​HDFC ERGO arbitralnie odrzuciła reklamację w porozumieniu z bankiem.

W ten sposób powstrzymał bank od żądania niezapłaconej kwoty od skarżącego i zamiast tego nakazał ubezpieczycielowi wypłatę pozostałej kwoty kredytu. Decyzja została zaskarżona przed Komisją Państwową.

Po wysłuchaniu argumentów Komisja Państwowa rozpatrzyła kwestię, czy przyczyna śmierci męża Lata mieści się w kategorii „poważnej choroby” wymienionej w polisie.

Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzano się definicjom ostrej niewydolności nerek i przewlekłej choroby nerek.

Warto przeczytać!  Aukcje OZE przyniosły mizerny efekt. Jest gorzej niż przed rokiem

W Illustrated Medical Dictionary Dorlanda słowo „ostry” zdefiniowano jako „ma krótki i stosunkowo ciężki przebieg”, a z drugiej strony „przewlekły” zdefiniowano jako „utrzymujący się przez długi okres czasu”. Oznacza to, że ostre choroby są nagłe i nieoczekiwane”- zauważył.

W niniejszej sprawie Komisja Państwowa stwierdziła, że ​​mąż skarżącej cierpiał na przewlekłą chorobę wątroby i zespół wątrobowo-nerkowy (choroba wątroby i nerek).

Choroba pacjentki miała skomplikowany charakter. Dlatego też należało go uwzględnić w kategorii „poważna choroba” – stwierdziła Komisja, analizując inną literaturę medyczną.

Firma ubezpieczeniowa skarżąca nie przedstawiła żadnego przekonującego powodu ani dowodu, który mógłby uzasadnić odrzucenie prawdziwego roszczenia Skarżącego/Pozwanego nr 1. Komisja Okręgowa słusznie stwierdziła, że ​​Towarzystwa Ubezpieczeniowe często odrzucają rzeczywiste roszczenia z błahych powodów”, stwierdziła w ten sposób Komisja Państwowa.

Banku HDFC

W odpowiedzi na odrębne odwołanie banku HDFC od postanowienia komisji okręgowej powstrzymującego go od odzyskania pożyczki Komisja Państwowa stwierdziła, że ​​bank ma pełne prawo dochodzić kredytu, ponieważ funkcje banku i towarzystwa ubezpieczeniowego są całkowicie niezależne.

Wyjaśniła jednak, że skarżącej przysługuje roszczenie złożone przez nią do towarzystwa ubezpieczeniowego, które zdaniem Komisji Państwowej jest zobowiązane do uregulowania kwoty pożyczki.

Warto przeczytać!  10 najlepiej sprzedanych jednośladów w maju 2024 – Splendor, Activa, Pulsar, Apache, Shine - Wiadomości Rowerowe

W związku z tym Pierwsza Apelacja nr 788 z 2022 r. zostaje częściowo uwzględniona, a zalecenia wydane przez Komisję Okręgową ograniczające Apelanta-HDFC Bank zostają zmodyfikowane w zakresie, w jakim wspomniany Bank może dochodzić niespłaconej kwoty kredytu od którejkolwiek ze stron, tj. HDFC ERGO General Insurance Co. Ltd. lub od Shubh Lata-skarżącego. Zobowiązanie z tytułu odszkodowania w wysokości 10 000 rupii i kosztów postępowania sądowego w wysokości 5 000 rupii w przypadku HDFC Bank Ltd. jest wydzielone jako– nakazał.

Adwokat Vishal Aggarwal reprezentował HDFC ERGO General Insurance.

Adwokat Rajesh K Sharma reprezentował skarżącego.

Adwokat Neetu Singh reprezentował Bank HDFC.

Ubezpieczenie ogólne HDFC Ergo.pdf

Zapowiedź


Źródło