Biznes

Fit for 55: jest decyzja w sprawie zakazu aut spalinowych w UE od 2035 roku

  • 28 marca, 2023
  • 3 min read
Fit for 55: jest decyzja w sprawie zakazu aut spalinowych w UE od 2035 roku


Przepisy te były uzgodnione już jesienią, jednak tuż przed pierwotnie zaplanowanym terminem głosowania, Niemcy zagroziły wetem. Rząd w Berlinie postanowił zawalczyć o wpisanie do rozporządzenia paliw syntetycznych, co umożliwiłoby dalszą sprzedaż nowych aut z silnikami benzynowymi bądź z napędem hybrydowym. Pod warunkiem, że korzystałyby one z ekologicznego paliwa.

Bruksela przystała na ten kompromis.

„Rozporządzenie zawiera odniesienie do e-paliw, zgodnie z którym po konsultacjach z zainteresowanymi stronami Komisja przedstawi wniosek dotyczący rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r.” – czytamy w komunikacie Rady Unii Europejskiej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czy zakaz rejestracji aut spalinowych trafi do kosza? „Niemcy powiedzieli to, co branża mówi od dawna”

Zakaz nowych aut spalinowych w UE. Polska jest przeciwko

Przeciwko nowym regulacjom na forum Rady Unii Europejskiej zagłosowały Włochy i Polska. Wstrzymały się Bułgaria i Rumunia. Pozostałe 23 państwa poparły nowe przepisy.

Oznacza to, że w praktyce jedyną możliwą opcją od 2035 r. mogą się okazać samochody w pełni elektryczne.

Co to są paliwa syntetyczne?

Niemiecki producent samochodów luksusowych Porsche jest zaangażowany w produkcję paliwa syntetycznego. Na dalekim południu Chile działa już demonstracyjna fabryka, produkująca syntetyczną benzynę z wody, pozyskiwanego z powietrza CO2 i przy wykorzystaniu energii wiatrowej.

Na czym polega „magia” paliwa syntetycznego? W silniku podczas spalania takiego „zielonego” paliwa, nadal emitowany jest dwutlenek węgla. Ale ponieważ w procesie produkcji paliwa został on pobrany z powietrza, a nie wyemitowany ze spalania surowców kopalnych, nie jest liczony jako emisja CO2 do atmosfery.

Decyzja zapadła. To ostatni krok

Przypomnijmy, że z wnioskiem o nowe regulacje wystąpiła Komisja Europejska w ramach opracowania Europejskiego Zielonego Ładu. 8 czerwca 2022 r. Parlament Europejski przyjął szereg poprawek. Potem nastąpiły negocjacje, które zakończyły się październikowym tymczasowym porozumieniem w tej sprawie.

Dzisiejsze przyjęcie przez Radę jest ostatnim etapem procedury decyzyjnej. Rozporządzenie zostanie teraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu – czytamy w komunikacie.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.


Źródło