Fit for 55: jest decyzja w sprawie zakazu aut spalinowych w UE od 2035 roku
![Fit for 55: jest decyzja w sprawie zakazu aut spalinowych w UE od 2035 roku](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/03/QUJDREVGfjQrJiR2eTxzIWh-cCw_ZX13P2ZoZ3l2Y2V6PGJqMC49MDghIip4ICMgOiUlNXg3PXorNDtqIHZ-MSM3Iik3Pn4wJyY3IXl1Y2Z7djdwN2piZSt9f3FncWB4ciZmI3txZDArfTZxNCFkZy5mLw-770x470.jpeg)
Przepisy te były uzgodnione już jesienią, jednak tuż przed pierwotnie zaplanowanym terminem głosowania, Niemcy zagroziły wetem. Rząd w Berlinie postanowił zawalczyć o wpisanie do rozporządzenia paliw syntetycznych, co umożliwiłoby dalszą sprzedaż nowych aut z silnikami benzynowymi bądź z napędem hybrydowym. Pod warunkiem, że korzystałyby one z ekologicznego paliwa.
Bruksela przystała na ten kompromis.
„Rozporządzenie zawiera odniesienie do e-paliw, zgodnie z którym po konsultacjach z zainteresowanymi stronami Komisja przedstawi wniosek dotyczący rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r.” – czytamy w komunikacie Rady Unii Europejskiej.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Czy zakaz rejestracji aut spalinowych trafi do kosza? „Niemcy powiedzieli to, co branża mówi od dawna”
Zakaz nowych aut spalinowych w UE. Polska jest przeciwko
Przeciwko nowym regulacjom na forum Rady Unii Europejskiej zagłosowały Włochy i Polska. Wstrzymały się Bułgaria i Rumunia. Pozostałe 23 państwa poparły nowe przepisy.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Pojawiły się głosy, że zgoda na wpisanie do rozporządzenia paliw syntetycznych, może niewiele zmienić. Poczdamski Instytut Badań nad Wpływem Klimatu opublikował w ubiegłym tygodniu raport, z którego wynika, że w 2035 r. globalna planowana produkcja paliw syntetycznych wystarczy na zaspokojenie zaledwie 10 proc. niezbędnych potrzeb Niemiec.
Oznacza to, że w praktyce jedyną możliwą opcją od 2035 r. mogą się okazać samochody w pełni elektryczne.
Co to są paliwa syntetyczne?
Niemiecki producent samochodów luksusowych Porsche jest zaangażowany w produkcję paliwa syntetycznego. Na dalekim południu Chile działa już demonstracyjna fabryka, produkująca syntetyczną benzynę z wody, pozyskiwanego z powietrza CO2 i przy wykorzystaniu energii wiatrowej.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Na czym polega „magia” paliwa syntetycznego? W silniku podczas spalania takiego „zielonego” paliwa, nadal emitowany jest dwutlenek węgla. Ale ponieważ w procesie produkcji paliwa został on pobrany z powietrza, a nie wyemitowany ze spalania surowców kopalnych, nie jest liczony jako emisja CO2 do atmosfery.
Decyzja zapadła. To ostatni krok
Przypomnijmy, że z wnioskiem o nowe regulacje wystąpiła Komisja Europejska w ramach opracowania Europejskiego Zielonego Ładu. 8 czerwca 2022 r. Parlament Europejski przyjął szereg poprawek. Potem nastąpiły negocjacje, które zakończyły się październikowym tymczasowym porozumieniem w tej sprawie.
Na forum Parlamentu Europejskiego nowe przepisy przyjęto w pierwszym czytaniu 14 lutego. Ostateczne głosowanie w Radzie UE miało się odbyć 7 marca. Przesunięto je o trzy tygodnie.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Dzisiejsze przyjęcie przez Radę jest ostatnim etapem procedury decyzyjnej. Rozporządzenie zostanie teraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu – czytamy w komunikacie.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.