Motoryzacja

Ford obawia się ceł na eksport części EV z Wielkiej Brytanii do Europy

  • 17 maja, 2023
  • 5 min read
Ford obawia się ceł na eksport części EV z Wielkiej Brytanii do Europy


LONDYN – Ford wezwał do opóźnienia unijnych wymogów handlowych dotyczących zasad pochodzenia pojazdów elektrycznych po Brexicie do 2027 r. od 2024 r., twierdząc, że taryfy spowodują niepotrzebne koszty dla konsumentów i spowolnią przejście na pojazdy elektryczne.

„Ford wzywa do przedłużenia obecnych wymogów handlowych do 2027 r., aby dać czas na rozwój łańcucha dostaw akumulatorów w Europie i zaspokojenie popytu na pojazdy elektryczne” – powiedział amerykański producent samochodów w oświadczeniu.

„Taryfy uderzą zarówno w producentów z Wielkiej Brytanii, jak i UE, dlatego ważne jest, aby Wielka Brytania i UE usiadły do ​​​​stołu, aby uzgodnić rozwiązanie” – powiedziała firma.

Ford inwestuje 380 milionów funtów (480 milionów dolarów) w budowę mocy silników elektrycznych w fabryce silników w Halewood niedaleko Liverpoolu w Anglii, co jest częścią planów elektryfikacji w całej Europie.

Oświadczenie Forda pojawiło się po tym, jak właściciel Vauxhall, Stellantis, który ma dwie fabryki w Wielkiej Brytanii, ostrzegł, że brytyjskie fabryki samochodów zostaną zamknięte z utratą tysięcy miejsc pracy, chyba że umowa Brexit zostanie szybko renegocjowana.

Zgodnie z umową handlową uzgodnioną, gdy Wielka Brytania opuściła blok, 45 procent wartości pojazdu elektrycznego sprzedawanego w Unii Europejskiej musi pochodzić z Wielkiej Brytanii lub UE od 2024 r., aby uniknąć ceł.

Warto przeczytać!  Nowe zasady FTC dotyczące CARS mogą zaoszczędzić kupującym samochody 3,4 miliarda dolarów rocznie

Problem polega na tym, że zestaw akumulatorów może stanowić nawet połowę kosztu nowego pojazdu elektrycznego. Baterie są również ciężkie i drogie, aby przemieszczać się na duże odległości.

Ford ostrzegł, że przemysł samochodowy w Wielkiej Brytanii nie ma wystarczającej ilości akumulatorów i komponentów pochodzących z lokalnych źródeł, aby zaspokoić popyt.

„Zaostrzenie zasad handlu w tym momencie grozi podważeniem przejścia na pojazdy elektryczne z taryfami” – powiedział Ford. „Producenci, którzy dużo zainwestowali na wczesnym etapie transformacji, najbardziej odczują cła, ponieważ pojazdy z silnikami spalinowymi będą nadal poruszać się bezcłowo”.

„Obserwuj tę przestrzeń” na wyjściu baterii

Wielka Brytania poinformowała, że ​​prowadzi rozmowy z Brukselą. „Mamy nadzieję, że uda nam się dojść do porozumienia z UE w tej sprawie” – powiedział w środę dziennikarzom rzecznik premiera Rishi Sunaka.

Producenci samochodów twierdzą, że oprócz renegocjacji taryf, Wielka Brytania musi zwiększyć produkcję akumulatorów, aby zabezpieczyć przyszłość swojego przemysłu samochodowego.

Brytyjski minister finansów Jeremy Hunt zasugerował, że wkrótce nastąpi rozwój sytuacji na tym froncie.

„Obserwuj tę przestrzeń, ponieważ jesteśmy bardzo skoncentrowani na upewnieniu się, że Wielka Brytania uzyska EV i zdolności produkcyjne” – powiedział podczas środowego wydarzenia.

Warto przeczytać!  Kim jest Tom Zhu? Chiński szef Tesli jest nowym numerem 2 Elona Muska

Egzystencjalny kryzys przemysłu brytyjskiego

Eksperci ostrzegają, odkąd Wielka Brytania opuściła UE pod koniec 2020 r., że bez wielu gigafabryk akumulatorów EV kraj może stracić znaczną część przemysłu samochodowego.

Tylko japoński Nissan ma małą fabrykę akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Sunderland, a druga jest w drodze.

Britishvolt, startup, który otrzymał wsparcie rządu Wielkiej Brytanii na budowę fabryki akumulatorów o wartości 3,8 miliarda funtów (4,80 miliarda dolarów) w północnej Anglii, złożył wniosek o administrację w styczniu po trudnościach w pozyskiwaniu funduszy.

Firma została następnie kupiona przez australijską firmę Recharge Industries, która nie ujawniła jeszcze planów dotyczących witryny.

Andy Palmer, były dyrektor operacyjny Nissana, powiedział radiu BBC, że konieczne są pilne działania.

„Koszt awarii jest bardzo jasny. To 800 000 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, czyli w zasadzie te miejsca pracy, które są związane z przemysłem samochodowym” – powiedział Palmer, który jest także prezesem europejskiego producenta akumulatorów InoBat.

„Jeśli nie masz możliwości akumulatorów w Wielkiej Brytanii, ci producenci samochodów przeniosą się do Europy kontynentalnej” – powiedział Palmer.

Warto przeczytać!  Straty Forda w zakresie pojazdów elektrycznych: 2 miliardy dolarów w 2022 r., 3 miliardy dolarów spodziewane w 2023 r

ACEA: Łańcuch dostaw „nie gotowy”

Europejska organizacja handlowa przemysłu samochodowego, ACEA, również wezwała Komisję Europejską do przedłużenia okresu wprowadzania, twierdząc, że łańcuch dostaw po prostu nie jest jeszcze gotowy.

Ostrzeżenia pojawiają się, gdy producenci samochodów na całym świecie wybierają miejsca do budowy nowych gigafabryk akumulatorów.

W zeszłym tygodniu Tata Motors, właściciel Jaguar Land Rover, powiedział, że nie zdecydował się na lokalizację nowej fabryki akumulatorów, ale zaawansowane rozmowy były w toku. Reuters poinformował w lutym, że Tata rozważa budowę fabryki akumulatorów EV w Hiszpanii lub Wielkiej Brytanii.

Stellantis ogłosił inwestycję w EV o wartości 100 milionów funtów (126 milionów dolarów) w swoją witrynę Ellesmere Port w 2021 roku. Powiedział, że wierzył wtedy, że może stworzyć wystarczającą liczbę części w Wielkiej Brytanii lub Europie, aby spełnić zasady post-Brexit, ale teraz nie jest w stanie to zrobić Więc.


Źródło