Forvia planuje znaczny wzrost produkcji wodoru w Ameryce Północnej
„Widzimy, że rynek w USA zaczyna się podnosić, zwłaszcza jeśli chodzi o pojazdy użytkowe” – powiedział Shappell. „Widzieliśmy, jak wiele firm zdało sobie sprawę, że wodór jest tak naprawdę jedyną prawdziwie zerową emisją, jaką mają, więc wzbudziło to duże zainteresowanie i dużą aktywność w wodorowych ogniwach paliwowych dla ciężkich samochodów ciężarowych i średnich- samochody ciężarowe”.
Forvia prowadzi rozmowy w sprawie sprzedaży swojej działalności związanej z układami wydechowymi do pojazdów użytkowych w USA i Europie firmie Cummins, ogłosiła w zeszłym tygodniu, co stanowi potencjalny kamień milowy w planie zbycia ICE i rozwoju produkcji wodoru.
Firma, która rok temu sfinalizowała przejęcie giganta oświetleniowego Hella, do 2030 r. planuje sprzedaż wodoru na poziomie 3,7 mld USD. Jej łączne przychody w 2022 r. wyniosły 25,5 mld USD. Forvia odmówiła podania, jaki procent tego gazu był związany z wodorem.
Chcąc rozpocząć działalność związaną z wodorem poza Europą i Azją, Forvia uruchomi linię pilotażową w Ameryce Północnej, obejmującą prototypy i przedseryjne konstrukcje zbiorników i systemów magazynowania wodoru, a także testy walidacyjne, powiedział Shappell.
Rzeczniczka Misty Matthews odmówiła podania szczegółowych informacji na temat inwestycji lub miejsca, w którym miałaby przebiegać linia pilotażowa, ale powiedziała, że spodziewa się ogłoszenia.
Prawdopodobnym miejscem lądowania w południowo-wschodnim Michigan może być American Center for Mobility w Ypsilanti Township, 36 mil na zachód od Detroit, gdzie ma zostać otwarty pierwszy w swoim rodzaju hub wodorowy. Reuben Sarkar, dyrektor generalny centrum, pracuje nad dywersyfikacją wspieranego przez państwo centrum testowania i walidacji z technologii wyłącznie autonomicznych na te, które szybciej wchodzą do głównego nurtu, takie jak wodór.
Sarkar odmówił komentarza na temat „wszelkich potencjalnych transakcji”.
Technologia paliw wodorowych firmy Forvia jest już dostępna w Europie dzięki komercyjnemu vanowi firmy Stellantis oraz Hyundaiowi Xcient, reklamowanemu jako „pierwsza na świecie ciężka ciężarówka zasilana ogniwami paliwowymi”.
Jej produkty wodorowe nie są produkowane w USA Głównym powodem jest brak infrastruktury i pilna potrzeba ze strony producentów OEM, powiedział Tarek Abdel-Baset, główny inżynier Forvii ds. systemów magazynowania wodoru w Ameryce Północnej.
Według amerykańskiego Departamentu Energii obecnie w Stanach Zjednoczonych jest mniej niż 50 stacji tankowania wodoru, a prawie każda z nich znajduje się w Kalifornii. Dla porównania, w Europie jest ich kilkaset, a liczba ta szybko rośnie.
Abdel-Baset powiedział, że IRA, która wzywa do wprowadzenia zachęty w wysokości 3 USD/kg na wodór o zerowej emisji dwutlenku węgla, napędza producentów w USA do nadrabiania zaległości.
„Po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych widzieliśmy tego rodzaju zaangażowanie” – powiedział. „Zaobserwowaliśmy duży wzrost aktywności związanej z cytowaniem”.
Forvia prowadzi rozmowy z producentami OEM z siedzibą w USA w sprawie systemów paliwowych napędzanych wodorem w samochodach dostawczych i półciężarówkach. Podczas gdy producenci samochodów koncentrują się głównie na elektrycznych wtyczkach do samochodów osobowych, akumulatory mają swoje ograniczenia, powiedział Abdel-Baset. Są ciężkie i nieporęczne, zwłaszcza te, które mają wystarczającą ilość energii, aby zasilić dużą ciężarówkę. To ogranicza przestrzeń magazynową, co jest główną wadą pojazdów dostawczych. Dodatkowo — przynajmniej przy obecnej technologii — ładowanie trwa dłużej i brakuje im zasięgu oferowanego przez zbiorniki paliwa wodorowego, które można napełnić w ciągu kilku minut, aby uzyskać zasięg 400-500 mil.
Oczekuje się, że pierwszymi odbiorcami tej technologii w Stanach Zjednoczonych będą pojazdy flotowe, takie jak te używane przez Amazon, Walmart i FedEx, a także ciężarówki użytkowe i wszelkie firmy działające z centralnego węzła, w którym można zainstalować zbiorniki wodoru.
„Pierwsze seryjnie produkowane pojazdy zaczynają pojawiać się na drogach już w 2026 roku i szybko przyspieszają do 2030 roku” – powiedział Shappell. „Jak szybko się okaże”.