Fotografia

Fotograficzna wycieczka przyrodnicza po Madagaskarze część 5: Isalo i Ranomafana: przegląd fotografii cyfrowej

  • 29 czerwca, 2024
  • 7 min read
Fotograficzna wycieczka przyrodnicza po Madagaskarze część 5: Isalo i Ranomafana: przegląd fotografii cyfrowej


Wcześniej w tej serii opowiadałem o moich wizytach w Andasibe NP, gdzie fotografowałem lemury i kameleony, oraz w Tsingy Rouge NP, gdzie fotografowałem piękne formacje powstałe w wyniku erozji. Opowiadałem również o fotografowaniu lemurów sifaka i baobabów w rezerwacie Kirindy Forest oraz o odwiedzaniu kilku odosobnionych przystanków w drodze do południowej części Madagaskaru. Tym razem opowiem o dwóch krótkich, ale owocnych wizytach: jednej w Parku Narodowym Isalo, a drugiej w Parku Narodowym Ranomafana.

Isalo to park narodowy w regionie Ihorombe na Madagaskarze. Jest to krajobraz z piaskowca podzielony przez erozję wiatrową i wodną na skaliste wychodnie, płaskowyże, rozległe równiny i kaniony o głębokości do 200 m (660 stóp). Park powstał w 1962 r., a od 1997 r. jest zarządzany przez władze Parków Narodowych Madagaskaru. Obejmuje krajobrazy uważane za część ekoregionu lasów półwilgotnych. Ten ekoregion jest domem dla wielu gatunków endemicznych i nadano mu status krytycznego/zagrożonego, ponieważ pozostały tylko niewielkie obszary rodzimych siedlisk, a większość z nich jest bardzo rozdrobniona.

Jak widzieliście w poprzednich artykułach, fragmentacja ekosystemów, a co za tym idzie zagrożenie i szybki zanik gatunków endemicznych, jest niestety bardzo typowa dla Madagaskaru. Ekoturystyka jest zatem najpotężniejszym i najważniejszym narzędziem pozwalającym zachować to, co pozostało z delikatnych siedlisk i pięknych gatunków tego biednego kraju.

Isalo może nie ma nieskończonych atrakcji związanych z fotografią krajobrazową, ale ma kilka ładnych lokalizacji z fantastycznymi formacjami skalnymi, z których głównym jest słynny łuk skalny. Podobnie jak w przypadku wielu miejsc na Madagaskarze, łuk ten jest bardzo zatłoczony o zachodzie słońca przez grupy turystów i mieszkańców, ale zaskakująco pusty o wschodzie słońca.

Łuk można fotografować z obu stron. Łatwiejsza wschodnia strona jest zasadniczo połączona z drogą, więc trudniej ją fotografować, gdy jest zatłoczona, ale dotarcie do miejsca fotografowania po zachodniej stronie wymaga pewnej zręczności i trochę wspinaczki, a przez to jest o wiele bardziej pusta, nawet podczas zachodu słońca. Dlatego zdecydowałem się fotografować łuk od zachodu podczas zachodu słońca i od wschodu podczas wschodu.

Warto przeczytać!  Nie uwierzysz, co Mylar może zrobić dla Twojej fotografii

Wschodnia strona łuku skalnego podczas pochmurnego wschodu słońca.

Obiektyw Canon 5D4, Canon 11-24mm F4
11mm | F13 | 4 sekundy | ISO 200

Zachodnia strona kilka minut po zachodzie słońca, pod silnym blaskiem po zachodzie słońca. Zjawisko to występuje, gdy zachodni horyzont jest wolny od chmur. Blask jest zaskakująco czerwony i pięknie odbija się od jaśniejszych powierzchni, takich jak łuk skalny.

Obiektyw Canon 5D4, Canon 11-24mm F4
13mm | F13 | 8 sekund | ISO 200

Oprócz łuku w pobliżu znajdują się zerodowane formacje skalne, otoczone polami, na których termity budują ogromne kopce, które mogą służyć jako ładne przedpole.

Kopiec termitów w blasku po zachodzie słońca. Zrobiłem to zdjęcie zaraz po strzale z łuku, ponieważ znajdował się on zaledwie dwie minuty stąd.

Obiektyw Canon 5D4, Canon 11-24mm F4
13 mm | F13 | 4 sek. | ISO 200

Jeśli chodzi o dziką przyrodę, Isalo ma jej niewielką różnorodność, w tym lemura sportowego i lemura czerwonoczelnego, którego już widziałem i sfotografowałem. Ma też przyzwoitej wielkości populację lemura katta, prawdopodobnie najsłynniejszego przedstawiciela tej rodziny naczelnych.

Dotarcie do lemurów katta było nie lada wyzwaniem, a dotarcie do miejsca, w którym spędzały czas, wymagało pewnej wspinaczki po skałach. Jednak nic ekstremalnego. Po dotarciu do grupy lemurów otrzymałem wiele ciekawych póz, które były bardzo urocze i przyjemne do fotografowania.

„No cześć!” Wygląda na to, że ten lemur był topowym modelem w poprzednim życiu!

Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3
238mm | F8 | 1/1600 sek | ISO400

Celowo pozostawiłem trochę negatywnej przestrzeni na górze ramki, ponieważ to tam patrzy lemur.

Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3
150mm | F5 | 1/1600 sek | ISO 200

Warto przeczytać!  Fujifilm przedstawia teleobiektyw 500 mm F5.6 R LM OIS WR do średniego formatu: przegląd fotografii cyfrowej

O lemurach katta opowiem znacznie szerzej w następnym artykule, ale na razie powiem, że nie tylko ich uroda, ale także wspaniałe zachowanie sprawia, że ​​strzelanie na nie to czysta przyjemność. Jednym z takich zachowań jest lizanie gałęzi w celu posmakowania feromonów. Zarówno samce, jak i samice lemurów katta mają gruczoły zapachowe wydzielające ostre substancje, którym niektóre lemury nie mogą się oprzeć!

Podobnie jak inne lemury, gatunek ten w dużym stopniu polega na węchu i znakowaniu terytorialnym za pomocą gruczołów zapachowych, zapewniających sygnały komunikacyjne na całym obszarze występowania grupy. W zajęciach wezmą udział mężczyźni smród walki poprzez polewanie ogonów feromonami i „machanie” nimi w kierunku przeciwników. Ponadto lemury obu płci będą oznaczać zapachem drzewa, skały lub inne obiekty, po prostu pocierając o nie twarzą i ciałem. Myślę, że oczy mówią wszystko.

Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3
421mm | F6.3 | 1/640 sek | ISO800

O czym opowiem później, nie był to kolejny przystanek w mojej podróży po Isalo. Ten przystanek zasługuje na osobny artykuł, więc na razie pominę go i opowiem o ostatnim przystanku – Ranomafana NP. Park chroni ponad 41 600 hektarów (161 mil kwadratowych) tropikalnego lasu deszczowego na wysokościach od 800 do 1200 m (2645 do 3937 stóp) i jest domem dla kilku rzadkich gatunków roślin i zwierząt. Spośród tych gatunków świetnie bawiłem się, fotografując złotego lemura bambusowego, średniej wielkości lemura endemicznego dla tego obszaru.

Złoty bambusowy lemur. Ci goście są superszybcy i ciągle skaczą, ale raz na jakiś czas zatrzymują się i oddają strzał lub dwa. Uważam, że są absolutnie piękne!

Obiektyw Canon 5D4
300mm | F5.6 | 1/160 sek | ISO800

Warto przeczytać!  Regionalni zwycięzcy World Press Photo 2024 ujawniają zmagania i triumfy ludzkości

To był drugi lemur bambusowy, którego sfotografowałem (pierwszym był szary lemur bambusowy w Andasibe (zobacz pierwszy artykuł z serii), ale był najbardziej fotogeniczny i zdecydowanie trudniejszy do sfotografowania. Musiałem biec wąskimi ścieżkami przez gęstą roślinność, czasami tylko po to, by odkryć, że lemur już odszedł. Ale byłem bardzo zadowolony z tego ostatniego ujęcia: złoty lemur bambusowy w sercowatej, liściastej ramce.

Trudno pobić słodkość w kadrze w kształcie serca. To było trudne zdjęcie technicznie, ponieważ było bardzo ciemno w gęstej roślinności, a mój aparat miał trudności z ustawieniem ostrości. Tylko kilka zdjęć wyszło dobrze, a to jest moje ulubione. Możesz pamiętać kadrowanie jako jedną z metod, które omawiałem w mojej serii kompozycji krajobrazu — powiedziałbym, że jest jeszcze bardziej przydatne w fotografii przyrodniczej!

Canon 5D4, Canon 70-300mm F4-5.6
300 mm | F5.6 | 1/250 sek. | ISO 2000

W kolejnym, ostatnim artykule z tej serii, opowiem o klejnocie koronnym mojej wizyty na Madagaskarze: rezerwacie Anja.


Erez Marom to profesjonalny fotograf przyrody, przewodnik fotograficzny i podróżnik mieszkający w Izraelu. Możesz śledzić pracę Ereza na Instagramie i Facebooku, a także subskrybować jego listę mailingową, aby otrzymywać aktualizacje, oraz jego kanał YouTube.

Jeśli chcesz zobaczyć i uwiecznić na zdjęciach najbardziej fascynujące krajobrazy i dziką przyrodę świata pod okiem Ereza, odwiedź jego wyjątkowe warsztaty fotograficzne na Madagaskarze, Grenlandii, Lofotach, w Namibii i Wietnamie.

Erez udostępnia także samouczki wideo, w których omawia swoje zdjęcia i wyjaśnia, jak je osiągnął.

Więcej w tej serii:

Wybrane artykuły Ereza Maroma:




Źródło