Motoryzacja

Francja obejmuje fabryki akumulatorów EV

  • 5 czerwca, 2023
  • 4 min read
Francja obejmuje fabryki akumulatorów EV


Ale Francja nadrabia zaległości, częściowo dzięki hojności w finansowaniu projektów z góry.

Aby zdobyć fabrykę akumulatorów półprzewodnikowych ProLogium, która ma wiązać się z inwestycją o łącznej wartości 5,2 miliarda euro i utworzeniem 3000 miejsc pracy, Francja zaoferowała zachęty o wartości ponad 1 miliarda euro (1,1 miliarda dolarów). powiedział Reuterowi.

Francuscy urzędnicy i kierownictwo ProLogium odmówili komentarza na temat poziomu wsparcia, ponieważ wciąż oczekuje on na zatwierdzenie przez Komisję Europejską, a ostateczna kwota może się różnić.

Na wartą 2,3 miliarda euro fabrykę otwartą przez ACC (Automotive Cells Company) – producenta akumulatorów, w skład którego wchodzą Stellantis, Mercedes-Benz i francuski koncern energetyczny TotalEnergies – Francja przekazała około 840 mln euro dotacji, w tym środków na badania i rozwój, wg. ministerstwo finansów.

Według rządów Niemiec i Włoch ACC planuje budowę dwóch podobnych fabryk w Niemczech i we Włoszech, przy pomocy odpowiednio 437 mln euro i 370 mln euro ze środków publicznych.

Ola Kallenius, dyrektor generalny Mercedesa, powiedział, że firma stosuje podejście regionalne, aby upewnić się, że akumulatory EV będą produkowane w pobliżu fabryk samochodów na całym świecie – więc posiadanie gigafabryk w Europie było nieuniknione.

Warto przeczytać!  Jak dealerzy samochodowi mogą poradzić sobie z ciągłym niedoborem technologii samochodowej

„Teraz, gdy masz dodatkowe zachęty ekonomiczne, jest to coś, co musisz wziąć pod uwagę przy kalkulacji uzasadnienia biznesowego, nie ma co do tego wątpliwości” – powiedział Reuterowi.

Aby zwiększyć wsparcie publiczne, z którego Francja korzysta, aby zachęcić producentów akumulatorów, Macron lobbował w Brukseli, aby pozwoliła państwom członkowskim UE dopasować rodzaj subsydiów, jakie Waszyngton zapewnia przemysłowi pojazdów elektrycznych w ramach IRA.

UE zgodziła się w lutym na złagodzenie zasad pomocy państwa, torując Francji drogę do zaprezentowania pakietu zielonych ulg podatkowych, które mogą być warte nawet 40 procent inwestycji kapitałowych firmy w projekty związane z energią wiatrową, energią słoneczną, pompą ciepła i bateriami.

„Zwykły poziom wsparcia dla dużych firm przemysłowych wynosi około 10 do 15 procent. Tutaj jest wyższy niż zwykle” – powiedział Marc Mortureux, szef francuskiego lobby samochodowego PFA. „Jesteśmy teraz na poziomach wsparcia zgodnych z poziomami amerykańskiej IRA”.

„Czarujący facet”

Xavier Bertrand, szef regionu, w którym znajduje się centrum akumulatorów, powiedział Reuterowi, że może przyspieszyć realizację projektów w mniej niż połowę czasu, jaki zajmuje innym francuskim regionom, ponieważ uzyskuje wszystkie niezbędne zezwolenia równolegle, a nie jedno po drugim.

Warto przeczytać!  Fabryka GM otrzymuje wsparcie kanadyjskie w wysokości 220 milionów dolarów

Francja uzależnia również zachętę pieniężną w wysokości do 5000 euro dla nabywców nowych samochodów elektrycznych od spełnienia przez producentów surowych norm niskoemisyjnych, skutecznie odcinając wielu spoza Europy producentów samochodów korzystających z brudniejszej energii.

Mimo to IRA prawie zepchnęła z kursu inwestycję ProLogium we Francji, powiedział Reuterowi jeden z francuskich doradców prezydenckich.

W kwietniu tego roku doradcy Macron i ProLogium zorganizowali w Paryżu spotkanie kryzysowe po tym, jak firma stwierdziła, że ​​potrzebuje „trochę więcej”, aby przekonać zarząd do inwestycji we Francji.

Według doradcy, tym, co przypieczętowało transakcję, była obietnica Macrona, że ​​osobiście weźmie udział w ceremonii podpisania umowy i zapewni ProLogium upragniony rozgłos.

„Macron to czarujący facet” – powiedział agencji Reuters Yang z ProLogium, zapytany o francuską wersję wydarzeń. Dodał jednak, że tania energia elektryczna z pobliskiej elektrowni jądrowej Gravelines jest równie ważna, jeśli nie ważniejsza.

Francuscy urzędnicy twierdzą, że gigafabryki to tylko jeden z przykładów kraju, który zaczyna otwierać fabryki na swojej ziemi po dwóch dekadach przenoszenia produkcji do tańszych miejsc – dzięki rządowym reformom po stronie podaży.

Warto przeczytać!  Gasgoo Daily: Baolong zakłada globalną siedzibę badawczo-rozwojową w zakresie inteligentnej jazdy w Optics Valley w Wuhan

Niektórzy politycy opozycji twierdzą jednak, że Macron po prostu naraża Francję na kaprysy firm, które oszukują rządy, by zdobyć więcej publicznych pieniędzy.

„Dunkierka ma chińskich i tajwańskich inwestorów”, powiedział Reuterowi Fabien Roussel, szef Francuskiej Partii Komunistycznej. „Ci akcjonariusze mogą wycofać się z wielu powodów. Co się stanie, jeśli państwo nie ma gwarancji ani udziału w biznesie?”


Źródło