Francja odkrywa dużą rosyjską kampanię dezinformacyjną – DW – 13.06.2023
![Francja odkrywa dużą rosyjską kampanię dezinformacyjną – DW – 13.06.2023](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/65905810_6-770x470.jpg)
Francuska minister spraw zagranicznych Catherine Colonna powiedziała we wtorek, że Francja zapobiegła hybrydowemu atakowi cyfrowemu na stronę internetową jej ministerstwa, prawdopodobnie przeprowadzonemu przez rosyjskie podmioty państwowe, a także atakom na inne rządowe strony internetowe i francuskie media.
Colonna powiedział również, że Francja uważa, że rosyjscy protagoniści prowadzą szerszą kampanię mającą na celu szerzenie dezinformacji we Francji.
„Ta kampania opiera się w szczególności na tworzeniu fałszywych stron internetowych w celu włamania się do tożsamości krajowych mediów i stron rządowych, a także na tworzeniu fałszywych kont w sieciach społecznościowych” – powiedziała w oświadczeniu.
Państwa zachodnie są poważnie zaniepokojone intensyfikacją prowadzonych przez Rosję kampanii dezinformacyjnych, ponieważ Moskwa stara się wpłynąć na opinię publiczną na całym świecie w związku z inwazją na Ukrainę.
„Kampania jest nową ilustracją hybrydowej strategii, którą Rosja wdraża, aby podważyć warunki pokojowej debaty demokratycznej, a tym samym podważyć nasze instytucje demokratyczne” – powiedział Colonna.
Colonna zapewnił jednak, że „żadna próba manipulacji nie powstrzyma Francji od wspierania Ukrainy w obliczu rosyjskiej wojny napastniczej”.
Kto prowadził kampanię dezinformacyjną?
Francja od kilku lat bije na alarm w związku z rzekomymi rosyjskimi kampaniami dezinformacyjnymi na obszarach Afryki frankofońskiej, zwłaszcza tam, gdzie działała rosyjska grupa najemników Wagner.
Kampania była prowadzona przez „rosyjskich aktorów” z „podmiotami państwowymi lub podmiotami powiązanymi z państwem rosyjskim”, takimi jak rosyjskie ambasady i ośrodki kultury, a następnie „aktywnie” uczestniczyli we wzmacnianiu jej wpływu, według Colonny.
„Ta kampania opiera się w szczególności na tworzeniu fałszywych stron internetowych podszywających się pod media narodowe i strony rządowe, a także na tworzeniu fałszywych kont w sieciach społecznościowych” – powiedziała.
Uważa się, że kampania obejmuje techniki, w tym tworzenie fałszywych artykułów na stronie identycznej pod każdym względem ze stronami legalnych witryn organizacji medialnych, ale z innymi nazwami domen — na przykład .ltd zamiast .fr.
Kogo dotknęła kampania?
Co najmniej cztery francuskie dzienniki — Le Parisien, Le Figaro, Le Monde i 20 Minutes — padły ofiarą operacji. Celem ataków były także inne główne zachodnie media, zwłaszcza niemieckie, w tym Frankfurter Allgemeine Zeitung, Der Spiegel i Bild.
Francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych samo udaremniło próbę stworzenia fałszywej reprodukcji własnej strony internetowej, powiedział Colonna.
Operacja odkryta przez rząd francuski jest „drugą fazą” kampanii, która wyszła na jaw już w 2022 r., „ale z bardziej wyrafinowanymi sposobami działania mającymi na celu obejście środków zaradczych i bycie mniej widocznym”. nazwany powiedział.
Ta tak zwana operacja „Doppelgaenger” została udokumentowana w 2022 roku przez organizację EU Disinfolab i Meta, firmę macierzystą Facebooka.
„Meta miała nadzieję, że jej raport położy kres operacji. Tak się nie stało” – powiedziało źródło bezpieczeństwa.
dh/jcg (AFP, Reuters)