Świat

Francuskie myśliwce Mirage są dobre, ale nie odrzutowce Best Western dla Ukrainy

  • 8 czerwca, 2024
  • 9 min read
Francuskie myśliwce Mirage są dobre, ale nie odrzutowce Best Western dla Ukrainy


Zdjęcie zrobione 1 lutego 2021 r. przedstawia francuskiego Mirage 2000-5 w przestrzeni powietrznej Dżibuti.
Zdjęcie: DAPHNE BENOIT/AFP za pośrednictwem Getty Images

  • Francja ogłosiła w tym tygodniu, że wyśle ​​Ukrainie myśliwce Mirage 2000-5.
  • To drugi samolot bojowy, jaki NATO obiecało Kijowowi, po amerykańskich F-16.
  • Mirage to dobry samolot, ale może nie być tym, który najlepiej nadaje się dla sił ukraińskich.

Ukraina ma otrzymać w nadchodzących miesiącach od Francji myśliwce Mirage 2000-5, co doda kolejny samolot do nadchodzącego arsenału zachodnich samolotów bojowych Kijowa.

Prezydent Francji Emmanuel Macron ogłosił w czwartek, że Francja dostarczy Kijówowi myśliwce Mirage po przeszkoleniu pilotów w zakresie pilotowania samolotów bojowych w ramach programu, który rozpocznie się latem tego roku. Dodał, że Paryż zbuduje koalicję z innymi krajami w celu dostarczenia samolotów i że Ukraina może nimi latać nawet do końca roku.

Oświadczenie Macrona następuje w czasie, gdy Ukraina z niecierpliwością oczekuje na pozornie rychłe przybycie amerykańskich samolotów F-16, które będą pierwszym zachodnim myśliwcem Kijowa. Cztery kraje NATO obiecały wysłać te myśliwce.

Mirage 2000-5, podobnie jak jego odpowiednik F-16, to dobry myśliwiec czwartej generacji, który wniesie dodatkowe możliwości do ukraińskiej floty starzejących się samolotów bojowych z czasów radzieckich. Jednak żaden z samolotów nie jest koniecznie najlepszym rozwiązaniem dla Kijowa, biorąc pod uwagę obecne warunki na polu bitwy.

Ponieważ systemy nowej generacji nie są nawet przedmiotem dyskusji, samolotem najbardziej odpowiednim dla Ukrainy pozostaje szwedzki JAS 39 Gripen. Ale to też jest poza zasięgiem, przynajmniej na razie.

Ograniczony zasięg powietrze-powietrze

Mirage to wielozadaniowy myśliwiec czwartej generacji ze skrzydłami typu delta, wyprodukowany przez francuską firmę Dassault Aviation. Od czasu zaprojektowania pod koniec lat 70. XX wieku wyprodukowano około 600 takich samolotów, a obecnie są one używane przez niewielką liczbę sił zbrojnych, w tym Grecję i Tajwan.

Myśliwce odrzutowe Mirage 2000-5F przygotowują się do startu z bazy lotniczej Luxeuil-Saint Sauveur 116 w Saint-Sauveur we wschodniej Francji, 13 marca 2022 r.
SEBASTIEN BOZON/AFP za pośrednictwem Getty Images

Podobnie jak F-16, Mirage 2000 to samoloty sprawdzone w walce, które wykonywały loty bojowe podczas konfliktów na Bliskim Wschodzie i na Bałkanach.

Warto przeczytać!  Główne partie prawdopodobnie opuszczą wiec kongresowy w Srinagar z okazji kulminacji Bharat Jodo Yatra 30 stycznia

Wariant 2000-5, czyli ten, który Francja obiecała wysłać Ukrainie, oblatał po raz pierwszy w 1990 roku i w porównaniu z poprzednimi wersjami samolotu posiada ulepszony system radarowy. Odrzutowiec może być wyposażony w rakiety powietrze-ziemia i powietrze-powietrze, a także bomby naprowadzane laserowo.

Macron powiedział w czwartek francuskim nadawcom, że szkolenie pilotażowe rozpocznie się latem tego roku i odbędzie się we Francji. Program trwa zazwyczaj około pięciu do sześciu miesięcy, powiedział, a nieujawniona liczba odrzutowców Mirage zostanie przetransportowana na Ukrainę po zakończeniu tego szkolenia.

W normalnych warunkach francuski Mirage 2000-5 idealnie nadawałby się dla kraju takiego jak Ukraina, ale w tej chwili tak nie jest, powiedział Justin Bronk, ekspert ds. sił powietrznych i technologii w brytyjskim zespole doradców Royal United Services Institute. Znawca biznesu.

Skuteczność Mirage 2000-5 jest ograniczona przede wszystkim przez rakietę powietrze-powietrze poza zasięgiem wzroku MICA, która ma znacznie mniejszy zasięg niż warianty AIM-120 AMRAAM, których Kijów mógłby używać w swoich F-16, Bronk powiedział.

Mirage 2000 greckich sił powietrznych HAF widziany podczas pokazu latania podczas Athens Flying Week Air Show 2019
Zdjęcie: Nicolas Economou/NurPhoto za pośrednictwem Getty Images

A AMRAAM jest już niezadowalającym narzędziem do zwalczania rosyjskich zagrożeń powietrznych w pobliżu linii frontu, ponieważ potężne moskiewskie naziemne systemy rakiet ziemia-powietrze zmuszają ukraińskie myśliwce do latania na stosunkowo małych wysokościach, co ogranicza skuteczność ich rakiet, Bronk powiedział.

Inwestowanie zasobów w celu zdobycia dla Ukrainy kolejnego zachodniego myśliwca o jeszcze krótszym zasięgu powietrze-powietrze niekoniecznie poprawi ten dylemat.

Mirage może przenosić potężne rakiety manewrujące dalekiego zasięgu, takie jak francuski SCALP-EG, ale można je również wystrzelić z istniejącej ukraińskiej floty myśliwskiej i zostały już one wykorzystane z doskonałym skutkiem.

Ponadto, Bronk powiedział, ukraińscy piloci, którzy mogą zostać szybko przeszkoleni w zakresie obsługi i konserwacji systemu tak złożonego jak myśliwiec, również są niezwykle ograniczeni. Wiele z tych osób szkoli się już na F-16 w zakładach w Europie i USA.

Warto przeczytać!  Wojna na Ukrainie: czy użycie zachodniej broni przeciwko Rosji może zmienić wojnę?

Doug Birkey, dyrektor wykonawczy Mitchell Institute for Aerospace Studies, powiedział BI, że Mirage to „starsza zdolność” porównywalna z tym, co Ukraina uzyskuje z F-16. Zamiast dzielić uwagę między samoloty, tworzenie nowych linii zaopatrzenia, procesy konserwacji i przekierowywanie zasobów, niektórzy partnerzy NATO argumentowali, że rozsądniej byłoby po prostu pozostać przy F-16.

Samolot F-16 po pierwszej dostawie starych norweskich myśliwców F-16 do Rumunii w bazie sił powietrznych Rygge w Norwegii, 28 listopada 2023 r.
Zdjęcie: OLE BERG-RUSTEN/NTB/AFP za pośrednictwem Getty Images

Jego zdaniem, podobnie jak F-16, skuteczność francuskiego myśliwca będzie ostatecznie zależeć od sposobu jego wykorzystania i tego, czy Kijów będzie mógł uderzyć na terytorium Rosji. W zeszłym miesiącu Macron powiedział, że Ukrainie należy pozwolić na użycie w tym celu zachodniej broni, a stanowisko to zajmuje więcej krajów NATO.

„Bardzo trudno jest wygrać i odnieść sukces w kampanii, gdy w dużej mierze opieramy się na obronie” – powiedział Birkey.

Myśliwiec zaprojektowany na wojnę na Ukrainie

Eksperci od wojny powietrznej, tacy jak Bronk, przez cały konflikt na Ukrainie argumentowali, że najodpowiedniejszym zachodnim samolotem bojowym dla sił ukraińskich będzie szwedzki JAS 39 Gripen.

Zbudowany przez szwedzką firmę Saab z branży obronnej i lotniczej Gripen to wielozadaniowy samolot myśliwski 4,5 generacji, produkowany od lat 80. XX wieku.

Szwedzki myśliwiec został zaprojektowany z myślą o rozproszonych siłach myśliwskich, które zaatakują Rosję bez korzyści wynikających z bycia w NATO i stawiania czoła bardzo niebezpiecznemu zagrożeniu ze strony rakiet ziemia-powietrze. Zasadniczo został zaprojektowany z myślą o dokładnie takich warunkach, w jakich walczy Ukraina.

Eksperci uważają szwedzkiego Gripena za bardzo zdolny, skuteczny i wydajny myśliwiec. Jest stosunkowo niedrogi w obsłudze, łatwy w utrzymaniu i wymaga mniej miejsca na pasie startowym niż inne statki powietrzne do startu i lądowania.

Odrzutowiec charakteryzuje się także zaawansowanymi możliwościami walki elektronicznej, które zostały specjalnie zaprojektowane do zwalczania radarów znajdujących się na rosyjskich samolotach i naziemnych systemach obrony powietrznej.

Warto przeczytać!  Papież Benedykt: Stan byłego papieża „poważny, ale stabilny”, mówi Watykan
Taksówka Saab JAS 39 Gripens podczas ćwiczeń NATO Loyal Arrow pod Luleą w północnej Szwecji, 10 czerwca 2009 r.
PATRICK TRAGARDH/AFP za pośrednictwem Getty Images

Ponadto Gripen może być wyposażony w różne rakiety i bomby powietrze-ziemia, a także rakiety powietrze-powietrze większego zasięgu. Do tych ostatnich należy rakieta powietrze-powietrze Meteor, która przy zasięgu do 130 km zapewnia znacznie większy zasięg niż francuska MICA, a nawet część rosyjskiej broni.

W porównaniu do F-16 i Mirage Gripen jest znacznie bardziej elastyczny pod względem wymagań operacyjnych – zwłaszcza jeśli chodzi o koszty i konserwację – oraz jest bardziej zasobooszczędny.

Wadą szwedzkiego samolotu jest to, że nie wziął on jeszcze udziału w walce i jego dostępność jest raczej ograniczona, w przeciwieństwie do F-16 i jego systemów wsparcia, które są dostępne w całej Europie.

Szwecja rozważała już wcześniej wysłanie Gripensów na Ukrainę, ale ostatnio rozważania te zostały odroczone, aby Kijów mógł skupić się na F-16. Jednak Francja ogłosiła zamiar wysłania Mirage, pozornie zaprzeczając temu uzasadnieniu.

„Dlaczego w takim razie miałby zostać dostarczony inny myśliwiec inny niż F-16, który jest mniej skuteczny w stosunku do wymagań Ukrainy i mniej dostosowany pod każdym względem niż Gripen, wydaje się nieco dziwny” – powiedział Bronk.

Ukraińscy urzędnicy od dawna namawiali Zachód do dostarczenia samolotów myśliwskich i niezależnie od jakichkolwiek wad, publicznie wyrażali swój zachwyt zarówno w związku z obietnicami dotyczącymi F-16, jak i Mirage.

Szwedzki Saab Gripen w locie.
Oleg V. Belyakov – AirTeamImages

„Francuskie samoloty bojowe — genialne myśliwce, które pod kontrolą ukraińskich pilotów udowodnią, że Europa jest silniejsza” – powiedział prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski podczas piątkowego przemówienia przed Zgromadzeniem Narodowym Francji, odnosząc się do Miraży.

Jednak do czasu przybycia tych samolotów Ukraina będzie musiała w dalszym ciągu zadowalać się flotą z czasów sowieckich. Dla Kijowa wszelkie dostawy z Zachodu mogą okazać się cenne – niezależnie od rodzaju samolotu.

„Najlepszy wojownik, jakiego mogą dostać, to ci, których mogą dostać” – argumentował Birkey. „To nadal pozostaje.”

Oświadczenie Francji o planach wysłania myśliwców Mirage następuje w momencie, gdy partnerzy Kijowa zwiększają swoje wsparcie dla kraju w następstwie nowej ofensywy Rosji w północno-wschodnim obwodzie charkowskim.

Macron ujawnił w czwartek także plany wyszkolenia i wyposażenia brygady składającej się z 4500 ukraińskich żołnierzy, co będzie znaczącym postępem i zauważalną odskocznią od niektórych wcześniejszych programów szkoleniowych.

„Jednym z największych problemów, przed którymi stoi obecnie Ukraina, jest brak potencjału szkoleniowego, zwłaszcza możliwości szkolenia na poziomie większych jednostek, a więc batalionów i brygad, a nie kompanii i mniejszych” – powiedział Bronk.

Prezydent Francji Emmanuel Macron spotyka się z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim w Pałacu Elizejskim w Paryżu, 7 czerwca 2024 r.
REUTERS/Hannah McKay

Zamiast oferować wiele krótkich kursów dla mniejszej liczby żołnierzy – strategia, która pokazała swoje ograniczenia podczas nieudanej kontrofensywy Kijowa zeszłego lata, ponieważ nie generowała oficerów – francuski plan oferuje ukraińskim żołnierzom możliwość szkolenia w ramach zjednoczonej formacji ze standardowymi sprzętu” – powiedział Bronk.

Dodał, że „jest to niezwykle przydatny i niezwykle przemyślany sposób na zwiększenie i stabilizację długoterminowego wsparcia. To naprawdę ma potencjalnie wpływ”.


Źródło