Biznes

FSO zaskoczyła. Firma wydała oświadczenie w sprawie nowej benzyny E10

  • 18 stycznia, 2024
  • 3 min read


To może zaskakiwać, jednak FSO nadal istnieje. W 2004 r. spółka wróciła do tradycyjnej nazwy Fabryka Samochodów Osobowych (wcześniej Daewoo-FSO i FSO Motor). Oczywiście firma nie produkcje już samochodów (dziś zajmuje się głównie wynajmem i dzierżawą powierzchni pod biura lub magazyny), ale nie zapomniała o ich użytkownikach.

Dawna brama FSO na warszawskim Żeraniu

Foto: Auto Świat


Dawna brama FSO na warszawskim Żeraniu

Czy auta produkowane/sprzedawane przez FSO tolerują benzynę E10?


  • FSO Fiat 125p produkowany w latach 1973-1991 – silniki nie są przystosowane.

  • FSO (Daewoo-FSO) Polonez (w tym Polonez Truck) produkowany w latach 1978-2002 – silniki nie są przystosowane.

Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up

Foto: Adam Mikuła / Auto Świat


Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up


  • FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1997-2008 – silniki nie są przystosowane.

  • FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1998-2007 – silniki nie są przystosowane.

  • Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira produkowana i montowana w systemie SKD w latach 1997-2002 – silniki nie są przystosowane.

  • Chevrolet Aveo produkowany w latach 2007-2011, homologowany i sprzedawany przez GM DAT – brak informacji.

  • Daewoo Tico montowany w systemie SKD w latach 1996-2001 – silniki nie są przystosowane.

  • Daewoo Espero montowany w systemie SKD w latach 1996-1999 – silniki nie są przystosowane.

  • Daewoo Tacuma montowana w systemie SKD w latach 2000-2001 – silniki nie są przystosowane.

  • Daewoo Leganza montowana w systemie SKD w latach 1997-2000 – silniki nie są przystosowane.
Warto przeczytać!  PiS ma w ręku granat, który może za chwilę wybuchnąć. "Cena paliwa pójdzie w górę"

FSO Polonez Caro Plus

Foto: Auto Świat


FSO Polonez Caro Plus

Nie są to pozytywne informacje dla właścicieli wymienionych pojazdów, ale raczej nie powinny być zaskoczeniem, ponieważ to już starsze konstrukcje. Układy paliwowe aut sprzed kilkudziesięciu lat mogą mieć wiele elementów wykonanych z materiałów, które źle znoszą kontakt z paliwem z dużą ilością biododatków.

Co zrobić w takiej sytuacji? Można tankować droższą 98-oktanową benzynę premium, która nadal ma maksymalnie pięcioprocentową zawartość bioetanolu (E5). Można też liczyć na szczęście, nie przejmować się zaleceniami i tankować nowe paliwo, ale warto wtedy monitorować stan układu zasilania, zwracając uwagę przede wszystkim na pojawiające się wycieki i nieszczelności. Warto też pamiętać, że np. w czasach PRL-u jednym ze sposobów na poprawę zimowych właściwości benzyny i usunięcie z niej wody było dolewanie do baku denaturatu, czyli skażonego alkoholu etylowego.

Warto przeczytać!  Blisko 700 mln EUR na inwestycje w start-upy. Uaktywniają się nowe fundusze - Puls Biznesu

Warto też przypomnieć, że dla wielu starszych samochodów – m.in. wszystkich Dużych Fiatów i starszych Polonezów dużym wyzwaniem było już wycofanie w 2005 r. ze sprzedaży w Polsce benzyny ołowiowej (etyliny), bo silniki tych aut nie były fabrycznie dostosowane do spalania benzyny bezołowiowej.


Źródło