Świat

Fujian: Najnowszy chiński lotniskowiec po raz pierwszy wypływa w morze

  • 1 maja, 2024
  • 5 min read
Fujian: Najnowszy chiński lotniskowiec po raz pierwszy wypływa w morze


Li Yun/Xinhua

Trzeci chiński lotniskowiec, Fujian, wyrusza na pierwsze próby morskie ze stoczni Shanghai Jiangnan w Szanghaju we wschodnich Chinach, 1 maja 2024 r.


Seul, Korea Południowa
CNN

Najnowszy, największy i najbardziej zaawansowany lotniskowiec Chin, Fujian, wykonał w środę duży krok, aby dołączyć do największej floty morskiej świata, wypływając z Szanghaju na pierwsze próby morskie.

Oczekuje się, że ocena morska odbędzie się na Morzu Wschodniochińskim, około 130 kilometrów (80 mil) od stoczni Jiangnan, gdzie lotniskowiec jest budowany od ponad sześciu lat, według Szanghajskiej Administracji Bezpieczeństwa Morskiego.

„Próby morskie sprawdzą przede wszystkim niezawodność i stabilność układu napędowego i elektrycznego lotniskowca” – czytamy w środowym oświadczeniu państwowej agencji informacyjnej Xinhua.

Jak podała Xinhua, okręt wojenny został zwodowany w 2022 roku i „zakończył próby cumowania, prace wyposażeniowe i regulacje sprzętu”, przygotowując się do najnowszych prób morskich.

Dzięki wyporności 80 000 ton Fujian przewyższa dwa aktywne lotniskowce Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN), 66 000 ton Shandong i 60 000 ton Liaoning. Tylko Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych obsługuje większe lotniskowce niż Fujian.

Li Tang/Xinhua

Holownik holuje trzeci chiński lotniskowiec „Fujian” z doku w Szanghaju we wschodnich Chinach, 1 maja 2024 r.

„Próby morskie Fujiana stanowią ważny kamień milowy dla PLANU, oznaczający jego wejście do małego klubu najwyższej klasy flot wyposażonych w lotniskowce” – powiedział John Bradford, członek Rady ds. Stosunków Międzynarodowych w Council on Foreign Relations.

Warto przeczytać!  Sir John Curtice: Czy możemy ufać sondażom przewidującym „unicestwienie” torysów?

Kluczową cechą Fujiana jest elektromagnetyczny system katapult, który umożliwi mu wystrzeliwanie większych i cięższych samolotów niż Shandong i Liaoning, które wykorzystują metodę startu przypominającą skocznię narciarską.

Analitycy twierdzą, że zdolność Fujiana do wystrzeliwania większych samolotów bojowych przewożących większy ładunek amunicji na dalsze odległości zapewni lotniskowcowi większy zasięg bojowy niż jego poprzednicy we flocie chińskiej, zapewniając PLANowi tak zwane możliwości „błękitnej wody”.

„Te próby morskie stanowią pierwszy ważny krok w rozwijaniu przez Chiny zdolności do wyrzucania sił powietrznych z morza na głębokie obszary oceaniczne” – powiedział Carl Schuster, były kapitan Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych i były dyrektor operacyjny Wspólnego Centrum Wywiadowczego Dowództwa Pacyfiku Stanów Zjednoczonych.

Elektromagnetyczny system katapult stawia Fujian na równi z najnowszym lotniskowcem Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, USS Gerald R Ford, jedynym aktywnym lotniskowcem na świecie wyposażonym w elektromagnetyczny system katapult. Dziesięć starszych lotniskowców Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, klasa Nimitz, do wystrzeliwania samolotów wykorzystuje katapulty parowe.

Wszyscy amerykańscy przewoźnicy zachowają jednak dwie kluczowe zalety w stosunku do Fujiana: moc i rozmiar.

Warto przeczytać!  Kryzys rządowy Rishi Sunaka: sprzeciw wobec planu Rwandy

Amerykańskie przewoźnicy są napędzani energią jądrową, co pozwala im pozostać na morzu do wyczerpania zapasów załogi, podczas gdy Fujian napędzany jest paliwem konwencjonalnym, co oznacza, że ​​musi albo zawinąć do portu, albo spotkać się z tankowcem na morzu w celu uzupełnienia paliwa .

Jeśli chodzi o przewagę wielkości Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych nad Fujianem, Ford wyporność wynosi 100 000 ton, a 10 statków klasy Nimitz – 87 000 ton. Według szacunków Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS) większe amerykańskie statki mogą zabrać na pokład więcej samolotów, około 75 w porównaniu z oczekiwaną liczbą 60 samolotów na statku Fujian.

Analitycy zauważyli również, że amerykańscy przewoźnicy mają więcej katapult, większe drogi powietrzne i więcej wind, aby umożliwić szybsze rozmieszczanie samolotów z pokładu hangaru poniżej.

Amerykańscy przewoźnicy „pozostają odrębną grupą” – powiedział Bradford.

Andrej Tarfila/SOPA Images/LightRocket/Getty Images

Amerykański lotniskowiec USS Gerald R. Ford widziany z powietrza zakotwiczony we Włoszech w Zatoce Triesteńskiej 18 września 2023 r.

Schuster powiedział, że obecna runda prób morskich dla Fujianu ma potrwać od trzech do sześciu dni i nie będzie obejmować operacji lotniczych.

„Radary i sprzęt komunikacyjny zostaną poddane pewnym testom, ale pierwsze próby morskie zawsze koncentrują się na integralności kadłuba, napędzie i konstrukcji, ponieważ problemy tam występujące uniemożliwiają prawidłowe działanie wszystkiego innego” – powiedział Schuster.

Warto przeczytać!  Pięcioro jej dzieci zostało uprowadzonych z nigeryjskiej szkoły. Jedyne, co jej pozostało, to nadzieja i modlitwa

W sumie analitycy spodziewają się, że próby morskie Fujiana potrwają co najmniej rok, a jego oddanie do służby prawdopodobnie nastąpi w przyszłym roku lub w 2026 r. Ze stycznia na stronie internetowej chińskiego Ministerstwa Obrony wynika, że ​​Liaoning przeszedł 10 prób morskich, a Shandong dziewięć przed wejściem do służby.

Kiedy dołączy do floty PLANU, Fujian stanie się ikoną największej obecnie siły morskiej na świecie, liczącej ponad 340 okrętów wojennych, a chińskie stocznie będą produkować nowe okręty w szaleńczym tempie.

„Będzie to najbardziej widoczny symbol rosnącej potęgi morskiej Chin” – powiedział Brian Hart, pracownik China Power Project w CSIS.

Tymczasem ogłoszenie czwartego przewoźnika dla chińskiej floty może wkrótce nastąpić, powiedział w marcu komisarz polityczny PLAN Yuan Huazhi, jak wynika z raportu państwowego Global Times.

Jak stwierdzono w raporcie, kiedy to oświadczenie zostanie ogłoszone, odpowiedź na pytanie, czy Chiny będą dysponować lotniskowcem o napędzie atomowym, zostanie udzielona.

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych ma już w budowie trzy nowe lotniskowce klasy Ford, przyszłe Johny F. Kennedy, Enterprise i Doris Miller.


Źródło