Fundusz Innova połączy Bielendę z Tołpą. Wielkie przejęcie na polskim rynku kosmetycznym – Puls Biznesu
![Fundusz Innova połączy Bielendę z Tołpą. Wielkie przejęcie na polskim rynku kosmetycznym – Puls Biznesu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/11/0c6f1419-4e75-50e3-b9cd-5aa246a540c6_og_1200_630-770x470.jpg)
Na polskim rynku kosmetycznym brakuje spektakularnych transakcji — może to zmienić Miya, która zapowiedziała konsolidację ze wsparciem TDJ. Jednym z największych w ostatnich latach ruchem był zakup w 2020 r. Bielendy — wraz z Sorayą i Dermiką — przez fundusz private equity (PE) Innova Capital. Bohaterem kolejnego dużego wydarzenia w branży jest ta sama firma, bo przejęła 100 proc. udziałów właściciela Tołpy. Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Tołpa i Bielenda razem mogą więcej
Resource Partners przejął w styczniu 2017 r. 70 proc. akcji Torf Corporation, zostawiając 30 proc. w rękach zarządzających spółką Wojciecha Piaseckiego i Ryszarda Gumińskiego. Sześć lat wpisuje się w standardowy okres inwestycji funduszy PE. Przez ten czas marka Tołpa m.in. przebiła się spoza pierwszej dziesiątki do grona kilku najważniejszych brandów w polskich drogeriach oraz zaczęła rozwijać sprzedaż w Wielkiej Brytanii. Firma rozwinęła ponadto komplementarną markę past do zębów ON.
Grupa Bielenda kontroluje kilkanaście marek. Podkreśla, że dzięki transakcji wspieranej przez Innovę nie tylko zwiększy konkurencyjność wobec innych producentów kosmetyków, ale wejdzie też w atrakcyjny i perspektywiczny segment preparatów do higieny jamy ustnej.
— Tołpa to marka o ugruntowanej pozycji i rozpoznawalności. Cenię jej naukowy, długoletni rodowód oraz podejście do tworzenia kosmetyków wykorzystujące właściwości polskiego torfu i borowiny. Przejęcie podniesie komplementarność, różnorodność i rozpiętość cenową naszej oferty. Jestem przekonany o potencjale rozwoju marek Tołpa i ON pod naszymi skrzydłami, który przyczyni się do wzrostu wartości grupy oraz jej konkurencyjności w kraju i za granicą — mówi Marek Bielenda, prezes firmy Bielenda Kosmetyki Naturalne.
— Stawiamy na spółki o solidnych fundamentach, a taką jest Torf Corporation. Wierzymy, że przekazanie jej pod skrzydła inwestora branżowego zapewni jej kolejny impuls do wzrostu. Wysokiej jakości produkty i szeroka baza klientów są doskonałą podstawą dla jej przyszłego rozwoju — dodaje Małgorzata Bobrowska, współzałożycielka i partner zarządzająca Resource Partners.
Fundusz ma w portfelu jeszcze jedną firmę kosmetyczną. W 2021 r. przejął Nespertę, właściciela rodzimej marki lakierów hybrydowych Semilac.
Długa historia i duży biznes kosmetyczny
Torf Corporation powstał w 1989 r. W 2018 r., czyli tuż po przejściu w ręce funduszu, miał 7,2 mln zł straty operacyjnej i 13,9 mln zł netto przy 102,5 mln zł przychodów. W ubiegłym roku natomiast sprzedaż wyniosła 142,1 mln zł (+4,3 proc. r/r), wynik operacyjny 9,3 mln zł (-3,6 mln zł rok wcześniej), a netto 1,5 mln zł (-9,4 mln zł).
Bielenda ma równie długą historię — została założona w 1990 r. — i również jest na ścieżce wzrostu. W 2022 r. zwiększyła przychody z 231,3 do 264,2 mln zł, zysk operacyjny z 36,6 do 39,3 mln zł, a znormalizowana EBITDA urosła z 46,2 do 52,3 mln zł (marża wyniosła 20 proc.). Skurczył się tylko wynik netto — z 23,3 do 18,7 mln zł.
Oba podmioty znajdują się w gronie największych polskich firm kosmetycznych. Są w nim jeszcze m.in. również liczący przychody w setkach milionów złotych: Ziaja, Oceanic, Inglot, Eveline Cosmetics i Dr Irena Eris.
Okiem konkurenta
Ważne wydarzenie w branży
Leszek Kłosiński
prezes Kanani Europe, właściciela marki Miya
![Ważne wydarzenie w branży Ważne wydarzenie w branży](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/11/Fundusz-Innova-polaczy-Bielende-z-Tolpa-Wielkie-przejecie-na-polskim.jpg)
Przejęcie Torf Corporation przez Bielendę to ciekawy i bardzo znaczący ruch w kierunku konsolidacji polskiego rynku kosmetycznego. Grupa Bielenda ma już w portfelu kilka marek o istotnej pozycji i długiej historii, a poszerzenie go o Tołpę oraz ON to duże wzmocnienie, dzięki któremu powstanie największa grupa rodzimych brandów kosmetycznych.
Rynek jest bardzo rozdrobniony i będzie podlegał dalszej konsolidacji. Doświadczenia płynące z innych rynków europejskich pozwalają postawić tezę, że taki poziom fragmentacji długoterminowo się nie utrzyma i możemy spodziewać się kolejnych transakcji w branży.