Biznes

Gautam Adani rozpocznie budowę statków w porcie Mundra w obliczu globalnego wzrostu popytu | Wiadomości firmowe

  • 9 lipca, 2024
  • 4 min read
Gautam Adani rozpocznie budowę statków w porcie Mundra w obliczu globalnego wzrostu popytu | Wiadomości firmowe


Miliarder Gautam Adani planuje rozpocząć działalność stoczniową w głównym porcie grupy w Mundra, największym porcie Indii. Decyzja ta zapadła, gdy stocznie w głównych krajach, takich jak Chiny, Korea Południowa i Japonia, są w pełni zarezerwowane do 2028 r., co skłoniło właścicieli flot do poszukiwania alternatywnych miejsc produkcji, takich jak Indie, dla swoich nowych statków, zgodnie z raportem The Economic Times.

Indie mają zamiar wspiąć się w światowym rankingu budowy statków, dążąc do zajęcia miejsca w pierwszej dziesiątce do 2030 r. oraz w pierwszej piątce do 2047 r. w ramach inicjatyw Maritime India Vision 2030 i Maritime Amrit Kaal Vision 2047.

Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp

Indie zajmują obecnie 20. miejsce na świecie w budownictwie okrętowym, z udziałem w rynku wynoszącym 0,05 procent. Ich statki bandery obsługują około 5 procent ładunków zamorskich kraju. W ramach planu rozbudowy Mundra Port o wartości 45 000 crore rupii, który otrzymał zgodę środowiskową 15 maja, Adani planuje rozpocząć inicjatywę budowy okrętów. Informacje te pochodzą z protokołu Komitetu Oceny Ekspertów Ministerstwa Środowiska, Lasów i Zmian Klimatu.

Warto przeczytać!  Cydr i perry bez akcyzy. Ale nie na zawsze

Inwestycja grupy w budowę statków pokrywa się z globalnym przemysłem żeglugowym, który coraz bardziej koncentruje się na rozwijaniu przyjaznych dla środowiska statków, aby osiągnąć cele dekarbonizacji. Według szacunków w ciągu najbliższych trzech dekad trzeba będzie zbudować ponad 50 000 statków, aby zastąpić istniejące floty, podano w raporcie.

Potencjał rynku stoczniowego w Indiach

Według raportu firmy konsultingowej KPMG, przygotowanego na warsztaty zorganizowane 4 lipca przez indyjskie Ministerstwo Portów, Żeglugi i Dróg Wodnych, potencjalny rynek budowy statków w Indiach do 2047 roku może osiągnąć wartość 62 miliardów dolarów.

KPMG szacuje, że sektor usług pomocniczych, obejmujący dostawców Tier I, II i III, może do 2047 r. zwiększyć wartość firmy o 37 mld USD, potencjalnie tworząc około 12 mln miejsc pracy.

Aby zrealizować cele strategii Maritime India Vision 2030 i Amrit Kaal Vision, indyjskie stocznie muszą zwiększyć swoją roczną produkcję z 0,072 mln ton brutto (GT) do 0,33 mln GT do 2030 r., a następnie do 11,31 mln GT rocznie do 2047 r. — czytamy w raporcie, cytującym firmę KPMG.

Warto przeczytać!  Najpierw atak hakerów, później cios na giełdzie. Znana spółka traci

Ponadto, aby osiągnąć minimalny 5-procentowy udział w przewozie indyjskich ładunków zamorskich do 2047 r., obok wzrostu krajowej pojemności ładunkowej, szacowana dodatkowa pojemność floty wynosząca 59,74 mln GT będzie wymagana w ciągu następnych 23 lat. Obejmuje to wymianę starzejących się statków i zaspokojenie rosnącego popytu na krajową budowę statków.

Indyjskie stocznie i operatorzy

Indyjskie stocznie stają w obliczu poważnych wyzwań w konkurowaniu z zagranicznymi odpowiednikami zarówno na rynku krajowym, jak i globalnym z powodu niekorzystnej sytuacji kosztowej, która może sięgać nawet 35 procent. Pomimo wysiłków rządu, aby zapewnić pomoc państwa w celu zneutralizowania rozbieżności podatkowych i celnych oraz zrównoważyć te różnice kosztów, pozostaje ona niewystarczająca do skutecznej konkurencji z wiodącymi światowymi stoczniami.

W Indiach działa osiem państwowych stoczni i około 20 prywatnych zakładów, w tym zakład Larsen & Toubro w Kattupalli koło Ćennaju, którym zarządza największa krajowa firma inżynieryjno-budowlana.

Z wyjątkiem Cochin Shipyard Ltd, notowanej w Mumbaju pod Ministerstwem Portów, Żeglugi i Dróg Wodnych, inne państwowe stocznie podlegają Ministerstwu Obrony. Stocznie te koncentrują się na budowie finansowanych przez rząd okrętów wojennych.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i akcji, Wiadomości z gospodarki i finansów, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Wiadomości z IPO na żywo

Globalny przemysł stoczniowy

Według raportu The Hindu globalny przemysł stoczniowy szacowany jest na 150 miliardów dolarów w 2024 r., a do 2030 r. ma osiągnąć wartość 191,67 miliardów dolarów, rosnąc ze średnioroczną stopą wzrostu (CAGR) na poziomie 3,6 procent.

Rynek budowy statków odnotował stały wzrost w ostatnich latach, napędzany czynnikami takimi jak rosnący handel morski, rosnące zużycie energii i popyt na przyjazne dla środowiska statki i usługi żeglugowe. Oczekuje się, że rynek będzie nadal rósł, a region Azji i Pacyfiku, w szczególności Chiny, Japonia i Korea Południowa, będą dominować w branży.

Region Azji i Pacyfiku odpowiada za największą część światowego rynku stoczniowego, a Chiny, Japonia i Korea Południowa są wiodącymi krajami stoczniowymi. Kraje te korzystają z tańszej siły roboczej, silnego wsparcia rządowego i dobrze ugruntowanych powiązań przemysłowych.

Do głównych graczy na światowym rynku stoczniowym zaliczają się m.in. China State Shipbuilding Corporation, Mitsubishi Heavy Industries Ltd, Samsung Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co.


Źródło