Rozrywka

Gdy Broadway wraca do łask, „Some Like It Hot” zdobywa 13 nominacji do nagrody Tony

  • 2 maja, 2023
  • 9 min read
Gdy Broadway wraca do łask, „Some Like It Hot” zdobywa 13 nominacji do nagrody Tony


Gdy odbicie Broadwayu po zamknięciu spowodowanym pandemią nabiera tempa, nominowani do Tony’ego zwrócili uwagę na szeroką gamę programów, od oszałamiających spektakli po dziwaczne, pełne przygód potrawy.

„Some Like It Hot”, musical oparty na klasycznym filmie Billy’ego Wildera o dwóch muzykach, którzy są świadkami zabójstwa gangu i przebierają się za kobiety, aby uciec przed tłumem, zdobył najwięcej nominacji: 13. Ale musi stawić czoła ostrej konkurencji w wyścigu o najlepsze nowy musical — kupujący bilety nie sprawili, że żaden z pretendentów nie stał się hitem, a wśród znawców branży, którzy tworzą pulę głosów Tony, nie ma konsensusu.

Trzy inne musicale zdobyły po dziewięć nominacji: „& Juliet”, który łączy popowe piosenki z alternatywną narracją dla zdesperowanych kochanków Szekspira; „New York, New York”, taneczny spektakl o parze młodych muzyków szukających sukcesu i miłości w powojennym mieście; oraz „Shucked”, przepełniona kalamburami komedia wiejska o wiejskiej społeczności borykającej się z kryzysem kukurydzianym. „Kimberly Akimbo”, ulubieniec krytyków o licealistce z zmieniającą życie chorobą genetyczną i dysfunkcyjną rodziną przestępczą, zdobył osiem nominacji.

Nominacje do nagrody Tony zawierają również wiele pogrubionych nazwisk. Wśród gwiazd ze świata muzyki pop, filmu i telewizji, które zdobyły uznanie, są Sara Bareilles, Jessica Chastain, Jodie Comer, Josh Groban, Sean Hayes, Samuel L. Jackson, Wendell Pierce i Ben Platt. Kolejna trafiła do jednej z najbardziej podziwianych gwiazd Broadwayu: Audry McDonald, która z dziewięcioma wcześniejszymi nominacjami i sześcioma zwycięstwami zdobyła najbardziej konkurencyjne nagrody Tony ze wszystkich wykonawców w historii.

Tegoroczne nagrody Tony przyznawane są pod koniec pierwszego pełnometrażowego sezonu, odkąd pandemia koronawirusa wymusiła zamknięcie kin na około półtora roku. Biorąc pod uwagę, że turystyka utrzymuje się poniżej poziomu sprzed pandemii, wielu pracowników nie wróciło do biur w Midtown, a inflacja sprawiła, że ​​produkcja jest znacznie droższa, sezon był zaskakująco intensywny, z szeroką gamą ofert.

„Rozrywka jest jak jedzenie — czasami masz ochotę na organiczny mały talerz, a czasami na burgera z frytkami, a najlepsze w Nowym Jorku jest to, że mamy różnorodność” — powiedziała Victoria Clark, dyrektor ds. nominowana gwiazda „Kimberly Akimbo”.

Przedstawienia na Broadwayu w tym sezonie zarobiły 1,48 miliarda dolarów na dzień 30 kwietnia, wynika z danych opublikowanych we wtorek przez Broadway League. To prawie dwukrotnie więcej niż w tym samym momencie ubiegłego sezonu – 751 milionów dolarów – ale mniej niż 1,72 miliarda dolarów w tym samym momencie w 2019 roku, podczas ostatniego pełnego sezonu przedpandemicznego.

Warto przeczytać!  Super Bowl 2024 na żywo: gwiazdorski występ Ushera w przerwie, reakcje Taylor Swift i nie tylko

Inne kluczowe wskaźniki również są lepsze: 11,5 miliona miejsc zostało wypełnionych na Broadwayu w tym sezonie, w porównaniu z 6 milionami w tym samym momencie w zeszłym sezonie, ale wciąż mniej niż 13,8 miliona, które zostały zajęte do tego momentu w 2019 roku.

Nominacje do nagrody Tony, które zostały wybrane przez panel 40 ekspertów z branży teatralnej, którzy widzieli wszystkie 38 kwalifikujących się spektakli i nie mają żadnego interesu finansowego w żadnym z nich, są szczególnie ważne dla wciąż emitowanych programów, które próbują wykorzystać wotum zaufania do woo potencjalnych nabywców biletów.

„Chodzi o to, co sprawi, że serial będzie trwał dłużej i stworzy więcej miejsc pracy dla większej liczby ludzi” – powiedział Casey Nicholaw, reżyser i choreograf „Some Like It Hot”. „Mamy nadzieję, że sprzedamy więcej biletów, a koncert odniesie większy sukces”.

Nominacje do nagrody Tony mogą również zwiększyć perspektywy zatrudnienia i wynagrodzenia artystów. I, oczywiście, są hołdem dla doskonałości. „To coś znaczy, kiedy twoi koledzy i koleżanki widzą piękno w czymś, co robisz” — powiedział James Ijames, którego sztuka „Gruba szynka” znalazła się wśród nominowanych produkcji.

Broadway to skomplikowane miejsce, zdominowane przez producentów komercyjnych, ale także z sześcioma teatrami prowadzonymi przez organizacje non-profit, a prace w tym sezonie, jak to często bywa, obejmowały wszystko, od eksperymentalnych sztuk poruszających trudne tematy po bardziej mainstreamowe taryfy, które mają na celu przede wszystkim rozrywkę.

Spośród pięciu nominowanych w kategorii najlepsza nowa sztuka, trzech zdobyło już nagrodę Pulitzera w dziedzinie dramatu, w tym „Between Riverside and Crazy”, opowiadanie Stephena Adly’ego Guirgisa o emerytowanym policjantu, który próbuje utrzymać się w swoim mieszkaniu; „Cost of Living”, badanie Martyny Majok na temat opieki i niepełnosprawności; oraz „Fat Ham”, riff Ijamesa z „Hamleta”, którego akcja toczy się na podwórku rodziny prowadzącej restaurację grillową w Karolinie Północnej.

Dwie inne nominowane do nagrody Tony sztuki są znaczące na swój sposób: „Leopoldstadt” to inspirowany autobiografią dramat Toma Stopparda o europejskiej rodzinie żydowskiej przed, w trakcie i po II wojnie światowej, a „Ain’t No Mo” to Jordan E. Dziwaczna komedia Coopera, w której wyobraża sobie, że Stany Zjednoczone oferują swoim czarnoskórym mieszkańcom bilety w jedną stronę do Afryki.

Warto przeczytać!  „Nie chciałem, żeby moja kariera poszła w zapomnienie”

Nominacje dla „Ain’t No Mo” były szczególnie uderzające, biorąc pod uwagę, że program miał problemy ze znalezieniem publiczności i został zamknięty przedwcześnie. „Jestem tak podekscytowany, że ledwo znajduję słowa” — powiedział Cooper, który był nominowany zarówno jako scenarzysta, jak i aktor. „Było dużo turbulencji, ale samolot wylądował”.

Stoppard jest już najbardziej utytułowanym dramatopisarzem w historii Broadwayu, zdobywając nagrody Tony za cztery poprzednie sztuki („Rosencrantz i Guildenstern nie żyją”, „Travesties”, „The Real Thing” i „The Coast of Utopia”). Ma teraz 85 lat, a „Leopoldstadt” to jego 19. produkcja na Broadwayu. Stoppard powiedział, że jest dumny z nominacji, ale żałuje, że sztuka wydała się tak na czasie w momencie rosnącego zaniepokojenia antysemityzmem.

„Nikt nie chce, aby społeczeństwo było podzielone”, powiedział w wywiadzie, „a ja lubię myśleć, że „Leopoldstadt” działa przeciwko poczuciu, że istoty ludzkie dzielą się i konfrontują ze sobą”.

Spośród 38 sztuk i musicali kwalifikujących się do nagrody Tony w tym sezonie 27 zdobyło co najmniej jedną nominację, pozostawiając 11 bez skinienia głową. Wśród musicali zlekceważonych przez nominowanych znalazł się „Bad Cinderella”, krytykowany przez krytyków nowy musical jednego z odnoszących największe sukcesy kompozytorów teatru muzycznego wszechczasów, Andrew Lloyda Webbera, a także progresywne przemyślenie „1776”, o debacie nad Deklaracja Niepodległości, która została wskrzeszona dzięki obsadzie kobiet, niebinarnych i transpłciowych wykonawców.

Jeden z musicali, który nie zdobył żadnych nominacji, odrodzenie „Dancin”, szybko ogłosił plany zamknięcia: nieco ponad dziewięć godzin po ogłoszeniu nominacji do nagrody Tony, producenci rewii powiedzieli, że jej ostatni występ odbędzie się 14 maja.

Wśród siedmiu odrzuconych sztuk znalazła się „The Thanksgiving Play”, która jest uważana za pierwszą sztukę na Broadwayu autorstwa indiańskiej dramatopisarki, Larissy FastHorse.

W tym sezonie pokazywano programy badające różnorodne historie, a nominacje to odzwierciedlają.

W czasach, gdy kwestie tożsamości płciowej stawały się coraz bardziej upolitycznione w kraju, nominacje zdobyło dwóch aktorów niekonformistycznych: J. Harrison Ghee, gwiazda „Some Like It Hot” i Alex Newell, aktor drugoplanowy w „Shucked. ”

Warto przeczytać!  Nominacje do Oscarów 2023: pełna lista kandydatów do Oscara

Helen Park, która jest pierwszą azjatycko-amerykańską kompozytorką na Broadwayu, została nominowana w kategorii najlepsza ścieżka dźwiękowa do musicalu „KPOP”. „Im bardziej jesteśmy autentyczni wobec naszych kultur i historii”, powiedziała, „tym bogatszy będzie pejzaż dźwiękowy Broadwayu i krajobraz Broadwayu”.

Pięć sztuk czarnych pisarzy było nominowanych w kategorii najlepszej sztuki lub najlepszego odrodzenia sztuki, a czterech z pięciu nominowanych do roli głównego aktora w sztuce to Czarni.

„Rozpłakałem się” — powiedział Pierce, kiedy dowiedział się, że znalazł się wśród tych nominowanych za rolę Willy’ego Lomana we wznowieniu „Śmierci komiwojażera”, w którym tradycyjnie biała rodzina Lomanów jest teraz Afroamerykaninem. „Nie wiedziałem, jak głęboko poruszające będzie to. To było zwieńczeniem lat ciężkiej pracy i refleksją nad tym, ile wysiłku i trudu włożono w wyzwanie zagrania tej roli”.

To był intensywny sezon dla muzycznego odrodzenia, a wśród nominowanych programów znalazły się dwa z partyturami Stephena Sondheima — „Into the Woods” i „Sweeney Todd” — a także klasyk Złotego Wieku „Camelot” i „Parade”, który jest pokaż o zlinczu Żyda w Gruzji na początku XX wieku.

„Bardzo się cieszymy, że widzowie to akceptują i mamy nadzieję, że Sondheim również będzie zadowolony dzisiejszego ranka” — powiedział Groban, występując jako tytułowy bohater w „Sweeney Todd”.

Nominowane wznowienia sztuk również są fascynujące: hipnotycznie minimalistyczna wersja „Domu lalki” Ibsena w adaptacji Amy Herzog, z Chastainem w roli norweskiego dłużnika uwięzionego w seksistowskim małżeństwie; porywająca produkcja Suzan Lori-Parks Topdog/Underdog, opowiadająca o dwóch braciach o złowrogich imionach Lincoln i Booth; rzadka inscenizacja „Znaku w oknie Sidneya Brusteina” Lorraine Hansberry z udziałem Oscara Isaaca i Rachel Brosnahan; oraz upiorne przedstawienie „Lekcji fortepianu”, klasycznego dramatu Augusta Wilsona o rodzinie zmagającej się ze znaczeniem i wartością pieniężną pamiątki.

Wyborcy 769 Tony mają teraz czas do początku czerwca, aby nadrobić zaległości w programach, których jeszcze nie widzieli, zanim oddają głosy elektroniczne. Sama ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 11 czerwca w United Palace w Washington Heights na Górnym Manhattanie podczas ceremonii, której gospodarzem będzie Ariana DeBose.

Julia Jakub I Kalia Richardson przyczynił się do zgłoszenia.


Źródło