Gdzie naprawdę plasuje się Ferrari po zajęciu pierwszego miejsca w treningu Grand Prix Węgier?
Ferrari rozpoczęło Grand Prix Węgier 2024 Formuły 1 z impetem, a Carlos Sainz narzucił tempo podczas pierwszego treningu.
Po ostatnich fatalnych występach, sięgających czerwcowego GP Kanady, Ferrari przywiozło do Budapesztu zmodyfikowaną podłogę, której zadaniem jest złagodzenie problemu podskakiwania przy dużej prędkości i niskim prześwicie.
Niewątpliwie pomocny będzie fakt, że na Hungaroringu prędkość jest niższa niż na torach Silverstone i Barcelona, gdzie podskakiwanie jest najbardziej problematyczne i zmusiło Ferrari do wprowadzenia udoskonaleń aerodynamicznych.
Najlepszy czas okrążenia Sainza w tej sesji, wynoszący 1 minutę i 18,713 sekundy, uzyskany na miękkiej mieszance Pirelli C5, zdaje się być wyrazem właściwego balansu między podsterownością ograniczającą prędkość na początku okrążenia, wykorzystywaną do ochrony tylnych opon przed przegrzaniem w krętym ostatnim sektorze.
Przy temperaturze otoczenia wzrastającej do 32°C i temperaturze toru wynoszącej 60°C opony są poddawane ekstremalnym obciążeniom, co powoduje konieczność znalezienia równowagi podsterowności (i stylu jazdy), który chroni tył pojazdu w jak największym stopniu.
Ten kompromis prawdopodobnie bardziej odpowiada Sainzowi niż Charlesowi Leclercowi, który był o dwie dziesiąte wolniejszy i zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej w FP1.
KLASYFIKACJA OPON MIĘKKICH
1. Sainz 1m18.713s
2. Verstappen 1m18.989s
3. Leclerc 1m19.011s
4. Russell 1m19.137s
5. Zhou 1m19.180s
6. Norris 1m19.211s
7. Piastri 1m19.249s
8. Tsunoda 1m19.260s
9. Spacer 1m19.265s
10. Hamilton 1m19.287s
11. Perez 1m19.440s
12. Ricciardo 1m19.578s
13. Alonso 1m19.686s
14. Albon 1m19.794s
15. Bottas 1m19.804s
16. Sierżant 1m19.885s
17. Gasly 1m19.976s
18. Ocon 1m20.023s
19. Magnussen 1m20.295s
20. Niedźwiedź 1m20.371s
DWA BARDZO RÓŻNE RED BULLE
Samochód Red Bull Maxa Verstappena został wyposażony w mocno zmodyfikowaną specyfikację, z bardziej tradycyjnym układem pokrywy silnika i chłodzenia, pozbawionym wysokich „armatowych” ramion stosowanych pierwotnie w modelu RB20.
Celem jest uzyskanie lepszej wydajności aerodynamicznej przy niskiej prędkości, prawdopodobnie kosztem osiągów przy dużej prędkości. Sergio Perez prowadził swój samochód w nadwoziu o specyfikacji Silverstone, co da zespołowi dwa kolejne dane porównawcze.
Verstappen był o 0,276 s gorszy od Sainza w FP1, ale imponujące jest to, że Verstappen uzyskał ten czas na miękkich oponach, na których wcześniej przejechał już cztery szybkie okrążenia.
Chociaż tor był w podobnym stanie podczas najlepszych przejazdów obu bolidów Ferrari i najszybszego Red Bulla, to Ferrari niewątpliwie miało przewagę w zakresie opon, ponieważ w pierwszej części sesji jeździło na twardej mieszance i osiągało najlepsze czasy, gdy miękkie opony spisywały się najlepiej.
Perez początkowo jeździł z czujnikami aerodynamicznymi w swoim samochodzie, a następnie spędził dużo czasu w garażu. W końcu zaczął stopniowo poprawiać czasy okrążeń, kończąc tuż poniżej pół sekundy za najlepszym wynikiem Verstappena – chociaż każde z ich ostatnich szybkich okrążeń na podobnie wiekowym zestawie miękkich opon zbiegało się nieco bardziej.
Ostatni lot Verstappena trwał 1 minutę i 19,202 sekundy, a Pereza 1 minutę i 19,440 sekundy.
MERCEDES W MIESZKANIE
Mercedes znów wydaje się być w grze. George Russell był szybszy od Lewisa Hamiltona zarówno na średniej, jak i miękkiej mieszance – a obaj Mercedesowie uzyskali swoje najlepsze czasy na miękkiej mieszance nieco wcześniej niż pozostali faworyci.
Fakt, że pięć innych samochodów zdołało zmieścić się w 0,150 s różnicy między dwoma Mercedesami (w tym oba McLareny) pokazuje, jak mała jest różnica w stawce na tym torze.
Szczególnie obiecujący był czas Zhou Guanyu, który zasiadł za kierownicą starszego samochodu Sauber, choć tutaj, w 2023 roku, poradził sobie naprawdę dobrze.
RB wygląda teraz stosunkowo lepiej, ponieważ profil narożników toru jest nastawiony na niską/średnią prędkość, a nie na dużą prędkość.
Obaj kierowcy Aston Martin byli niezadowoleni z balansu samochodu, ale Lance Stroll był znacznie szybszy w samochodzie specyfikacji Silverstone w porównaniu do Fernando Alonso w mocno ulepszonej wersji. Oczekuje się, że obaj wykorzystają najnowsze części w FP2.
Tak gorący tor będzie najprawdopodobniej szczególnie trudny dla Williamsa – Alex Albon był dopiero 14. najszybszy w FP1 – a profile zakrętów toru Hungaroring najprawdopodobniej ujawniają główną słabość Haasa przy średniej prędkości.
Wygląda na to, że Alpy stwarzają tu większe problemy niż w Hiszpanii i Austrii.
Ćwiczenie 1 Wyniki
Pozycja | Nazwa | Samochód | Najlepszy czas | Lider luk |
---|---|---|---|---|
1 | Carlos Sainz | Ferrari | 1 minuta 18,713 sekundy | |
2 | Max Verstappen | Red Bull-Honda RBPT | 1 minuta i 18,989 sekundy | +0,276 sek. |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 1m19.011s | +0,298 sek. |
4 | George Russell | Mercedes | 1 minuta 19,137 sekundy | +0,424 sek. |
5 | Guanyu Zhou | Sauber-Ferrari | 1 minuta 19,180 sek. | +0,467 sek. |
6 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 1m19.211s | +0,498 sek. |
7 | Oskar Piastri | McLaren-Mercedes | 1 minuta i 19,249 sekundy | +0,536 sek. |
8 | Yuki Tsunoda | Red Bull-Honda RBPT | 1 minuta 19,260 sek. | +0,547 sek. |
9 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 1 minuta 19,265 sekundy | +0,552 sek. |
10 | Lewis hamilton | Mercedes | 1 minuta 19,287 sekundy | +0,574 sek. |
11 | Sergio Perez | Red Bull-Honda RBPT | 1 minuta 19,440 sekundy | +0,727 sek. |
12 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 1 minuta i 19,578 sekundy | +0,865 sek. |
13 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 1 minuta 19,686 sekundy | +0,973 sek. |
14 | Alex Albon | Williams-Mercedes | 1 minuta 19,794 sekundy | +1,081 sek. |
15 | Valtteri Bottas | Sauber-Ferrari | 1 minuta i 19,804 sekundy | +1,091 sek. |
16 | Sierżant Logan | Williams-Mercedes | 1 minuta 19,885 sekundy | +1,172 sek. |
17 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 1 minuta 19,976 sekundy | +1,263 sek. |
18 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 1m20,023s | +1,310 sek. |
19 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1m20.295s | +1,582 sek. |
20 | Oliwier Bearman | Haas-Ferrari | 1m20.371s | +1,658 sek. |