Nauka i technika

Geny wpływają na sukces dzieci, bezpośrednio i pośrednio

  • 13 czerwca, 2024
  • 4 min read
Geny wpływają na sukces dzieci, bezpośrednio i pośrednio


dr Jean-Baptiste Pingault i Marii Tennant

Sukces edukacyjny dziecka zależy od genów, które odziedziczyło od rodziców, a także od genów, które niejak wynika z naszego nowego badania, opublikowanego obecnie w czasopiśmie „ Amerykański dziennik genetyki człowieka.

Nasze badanie, finansowane przez Fundację Nuffield – przegląd systematyczny i metaanaliza wcześniejszych dowodów na wpływ czynników genetycznych na wyniki w nauce – potwierdza, że ​​geny, które dana osoba dziedziczy bezpośrednio, najprawdopodobniej przyczyniają się do jej osiągnięć w edukacji. Ale rodzice to geny nie są bezpośrednio odziedziczone, ale które ukształtowały poziom wykształcenia rodziców, a następnie wpłynęły na styl życia i środowisko rodzinne, jakie zapewniają swoim dzieciom, są również ważne i mogą mieć wpływ na to, jak dana osoba radzi sobie w szkole i poza nią.

Dzieci przypominają swoich rodziców ze względu na naturę (geny, które dziedziczą) i wychowanie (środowisko, w którym dorastają). Ale natura i efekty wychowania są ze sobą powiązane. Zarówno matki, jak i ojcowie przekazują swoim dzieciom połowę swoich genów i choć druga połowa nie jest przekazywana, w dalszym ciągu wpływają na cechy rodziców i ostatecznie wpływają na cechy ich dzieci. Na przykład rodzice z wyższą genetyczną skłonnością do uczenia się mogą być bardziej zainteresowani zajęciami takimi jak czytanie, co z kolei sprzyja uczeniu się ich potomstwa.

Warto przeczytać!  Natural State Laboratories wybiera SOPHiA GENETICS do pomocy w uruchomieniu własnych testów na raka dziedzicznego

Koncepcja ta – mówiąca, że ​​geny rodziców wpływają na życie ich potomstwa poprzez kształtowanie środowiska, które im zapewniają – nazywa się wychowanie genetyczne. Opisuje, w jaki sposób geny rodziców pośrednio kształtują cechy dzieci.

W tym artykule dokonaliśmy przeglądu i analizy 12 badań przeprowadzonych w kilku krajach i wykorzystaliśmy metodę zwaną punktacją wielogenową do zbadania wpływu milionów wariantów genetycznych na osiągnięcia edukacyjne prawie 40 000 par rodziców i dzieci.

Odkryliśmy, że wychowanie genetyczne miało około połowę mniejszego wpływu na sukces w edukacji niż dziedziczenie genetyczne.

Efekty wychowania genetycznego uchwycone w badaniach za pomocą wyników poligenicznych wyjaśniały co najmniej 1,28% wariancji w wynikach edukacyjnych, podczas gdy bezpośrednie efekty genetyczne wyjaśniały co najmniej 2,89% wariancji w wynikach edukacyjnych. Z badania wynika, że ​​wyniki są zaniżone, biorąc pod uwagę, że wyniki wielogenowe uwzględniają jedynie ułamek odziedziczalności wyników edukacyjnych; rzeczywiste skutki genetyczne mogłyby być wielokrotnie wyższe, ale bezpośrednie skutki genetyczne nadal byłyby prawdopodobnie w przybliżeniu dwukrotnie większe niż w przypadku efektów wychowania genetycznego.

Odkryliśmy, że wychowanie genetyczne ma znaczący wpływ na osiągnięcia edukacyjne dziecka. Efekty wynikały głównie z wykształcenia ich rodziców i jego wpływu na środowisko, które rodzice następnie zapewniają. Odkryliśmy również, że ojcowie i matki wywierali podobny wpływ na wychowanie genetyczne, co sugeruje, że oboje rodzice są równie ważni w kształtowaniu i wspieraniu środowiska sprzyjającego nauce dziecka.

Warto przeczytać!  Badania pokazują, jak zmienione zwijanie białek napędza ewolucję wielokomórkową

Badanie to pokazuje, jak złożona jest relacja między genami a środowiskiem. Chociaż w naszym badaniu wykorzystano metody genetyczne, dostarcza ono mocnych dowodów na to, że gdy mówimy o edukacji, oprócz genetyki, środowisko naprawdę ma znaczenie.

Dwa aspekty się tu uzupełniają: Po pierwsze, część zależy od loterii genetycznej, więc rodzice nie mają pełnej kontroli i nie wszystko sprowadza się do tego, co robią. To powiedziawszy, to, co robią rodzice i dokonywane przez nich wybory, wydaje się mieć znaczenie. Nasze ustalenia pokazują, że prawdopodobnie kluczowy jest status społeczno-ekonomiczny i wykształcenie rodziców. Ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób osiągnięcia edukacyjne (lata nauki, najwyższy stopień naukowy) i osiągnięcia (osiągnięte wyniki i stopnie) są przekazywane w rodzinach oraz w jaki sposób wiedza ta może pomóc nam przełamać cykle niekorzystnej sytuacji między pokoleniami.

Jest zbyt wcześnie, aby określić, co jest najważniejsze — co dzieje się w rodzinie (np. rodzice czytają dzieciom) czy poza nią (np. rodzice wybierają najlepszą szkołę i zajęcia). Mamy nadzieję ustalić, jakimi ścieżkami przebiega wychowanie genetyczne i czy zmienia się ono na różnych etapach rozwoju. Naszym celem jest także określenie, które aspekty środowiska są najważniejsze. Będzie to kluczem do opracowania nowych interwencji, które zachęcają i wspierają sukces wszystkich dzieci.

Warto przeczytać!  Biogen (BIIB) zakończy jedno z dwóch badań dotyczących choroby Parkinsona nad BIIB122

Badanie przeprowadzili naukowcy z UCL, King’s College London oraz uniwersytetów w Leicester, Bristolu i Oslo.


Źródło