Globalny przemysł telewizyjny przygotowuje się na zakłócenia w MIPCOM – The Hollywood Reporter
![Globalny przemysł telewizyjny przygotowuje się na zakłócenia w MIPCOM – The Hollywood Reporter](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/10/Globalny-przemysl-telewizyjny-przygotowuje-sie-na-zaklocenia-w-MIPCOM-–-770x470.jpg)
![MIPCOM 2023](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/10/Globalny-przemysl-telewizyjny-przygotowuje-sie-na-zaklocenia-w-MIPCOM-–.jpg)
MIPCOM 2023
Dzięki uprzejmości VALERY HACHE/AFP za pośrednictwem Getty Images
Zakrojone na szeroką skalę prace budowlane wzdłuż słynnego bulwaru Croisette w Cannes zamieniły to najbardziej efektowne z francuskich miast nadmorskich w chaotyczny plac budowy. Dyrektorzy telewizji obecni w mieście na międzynarodowej konferencji telewizyjnej MIPCOM w Cannes, która potrwa do czwartku 19 października, byli zmuszeni zmierzyć się z wieloma betonowymi płytami i odgrodzonymi linami strefami niebezpiecznymi.
To trafna metafora nastroju na tegorocznych targach MIPCOM. Splot czynników – strajk aktorów, rosnąca inflacja, załamanie na rynku reklamowym i wycofywanie inwestycji przez globalnych streamerów – łącznie osłabiły fundamenty międzynarodowego biznesu telewizyjnego. Kierownictwo stąpa ostrożnie, jakby w obawie, że cała konstrukcja może się zawalić pod ich stopami.
„Istnieje wiele strachu, wiele firm martwi się, że mogą nie istnieć za sześć, 12, 18 miesięcy” – powiedział jeden z weteranów MIPCOM, dyrektor generalny średniej wielkości europejskiej firmy zajmującej się produkcją i dystrybucją. „Netflix i Amazon przeszły od kupowania prawie wszystkiego do kupowania od jednego do dwóch seriali na większości rynków. Jeśli nie jesteś jednym z tych dwóch, zostaniesz z niczym.”
Najbardziej ucierpiała branża z najwyższej półki, produkująca wysokobudżetowe seriale dramatyczne. Ponieważ większość sieci i streamerów nie chce obecnie fikcji premium związanej z przepływami pieniężnymi, mali i średni producenci znajdują się w trudnej sytuacji, a inflacja pochłania ich marże i wzrasta ryzyko niewypłacalności.
„Zanim to się skończy, poleje się krew w wodzie” – zauważa Danny Fisher, dyrektor generalny i współzałożyciel grupy AVOD FilmRise.
Jeśli wysokiej klasy dramat stał się ryzykowną propozycją, rozrywka bez scenariusza i reality TV przeżywają renesans w MIPCOM. Ma to mniej wspólnego z trwającym strajkiem aktorów w USA, a bardziej z analizą kosztów i korzyści poszczególnych kanałów i platform. Zwłaszcza streamerzy preferują tańsze programy rozrywkowe. Prime Video na targach MIPCOM ogłosiło, że podpisało umowę na adaptację brytyjskiego teleturnieju Klub 1%.oraz program quizowy ITV wyprodukowany przez BBC Studios do celów świadczenia usług w Ameryce Północnej. Wiadomość ta następuje po uruchomieniu popularnego formatu konkursowego Fremantle Mieć talent na Disney+ we Włoszech i restart kultowego australijskiego mydła Sąsiedzi na Amazon Freevee w Wielkiej Brytanii i USA
„Prowadzę rozmowy ze streamerami w sprawie programów rozrywkowych i reality show, a nawet seriali mydlanych” – powiedziała Sascha Schwingel, nowy dyrektor generalny niemieckiego giganta produkcyjnego UFA, będącego częścią Fremantle. „Jeśli chodzi o scenariusz, wszyscy chcą mniej „nerwowych” programów, a bardziej mainstreamowych, proceduralnych i tym podobnych”.
Tym, co sprawia, że umowy nieskryptowane są szczególnie zauważalne, jest nowa chęć globalnych streamerów do dzielenia się prawami do formatów z producentami i innymi kanałami — Sąsiedzi premiery w australijskiej sieci 10, będącej częścią Paramount Global, na przykład – zamiast nalegać na zablokowanie wyłącznych praw na całym świecie.
„Zmiany na rynku oznaczają, że wiele osób będzie musiało zmienić sposób prowadzenia działalności” – powiedziała Andrea Scrosati, dyrektor operacyjna grupy i dyrektor generalny na Europę kontynentalną w Fremantle, która zauważyła, że „okienkowanie” – różni nadawcy i platformy dzielą prawa do tego samego pokazy w ograniczonych okresach czasu — powróciło do mody, gdy kupujący zaczęli przedkładać efektywność kosztową nad ekskluzywność.
Bob Bakish, prezes i dyrektor generalny Paramount Global, wypowiedział podobną tezę w swoim przemówieniu programowym na MIPCOM w tym tygodniu, argumentując, że rozwiązaniem jest powrót do starego, dobrego biznesu licencyjnego. Zamiast „wycofywać treści i budować ogrody otoczone murem”, jak argumentował Bakish, konkurenci studia Paramount, próbując zbudować swoje raczkujące platformy do transmisji strumieniowej, sprzedawali lokalne prawa do programów partnerom międzynarodowym była „dochodowym, wielomiliardowym biznesem ” i „kluczowy czynnik” globalnej ekspansji.
„Nadal jestem bardzo pewny przyszłości branży przesyłania strumieniowego” – powiedział Guy Bisson dyrektor wykonawczy w cyfrowej grupie badawczej Ampere Analysis. „Obecne pogorszenie koniunktury ma więcej wspólnego z czynnikami makroekonomicznymi, inflacją itp. W miarę jak platformy i studia wracają do licencjonowania i okienkowania oraz skupiają się mniej na wzroście liczby abonentów niż na ROI (zwrot z inwestycji), powinniśmy zaobserwować powrót do wzrostu. ”
Targi MIPCOM Cannes 2024 odbędą się w dniach 21-24 października 2024 r. Targi partnerskie MIPTV odbędą się w Cannes w dniach 8-10 kwietnia 2024 r.