Technologia

Globalny spadek sprzedaży smartfonów dziewiąty kwartał z rzędu: raport

  • 17 października, 2023
  • 3 min read
Globalny spadek sprzedaży smartfonów dziewiąty kwartał z rzędu: raport


Globalna sprzedaż smartfonów spadła dziewiąty kwartał z rzędu w związku ze słabym popytem konsumenckim, jak wynika z najnowszego badania Counterpoint Research.

W trzecim kwartale 2023 r. dostawy spadły o 8%. Jednak rynkowi udało się wypracować 2% wzrost w ujęciu kwartalnym (kwartalnym).

Jak wynika z badania, Samsung utrzymał silną pozycję na rynku światowym, mając w III kwartale znaczący 20% udział w całkowitej sprzedaży. „Nowa generacja urządzeń składanych spotkała się z mieszanym przyjęciem, a Galaxy Z Flip 5 sprzedał się prawie dwukrotnie lepiej niż jego odpowiednik. Jednak modele Samsunga z serii A pozostały liderami rynku w średnich przedziałach cenowych” – stwierdził Counterpoint Research.


Apple zapewnił sobie drugą pozycję z 16% udziałem w rynku, pomimo ograniczonej dostępności serii iPhone 15, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem konsumentów.

Xiaomi, OPPO i vivo zamknęły piątkę największych producentów smartfonów, z których wszyscy odnotowali spadki rok do roku. W III kwartale spółki te strategicznie skupiły się na konsolidacji swojej obecności na kluczowych rynkach, takich jak Chiny i Indie, przy jednoczesnym spowolnieniu wysiłków ekspansji na rynkach zagranicznych.

Warto zauważyć, że do wyjątków od tej tendencji zaliczały się HONOR, Huawei i grupa Transsion, którym w III kwartale udało się zwiększyć udział w rynku i odnotować wzrost r/r. Według Counterpoint rozwój Huawei przypisano wprowadzeniu na rynek serii Mate 60 w Chinach, natomiast wyniki HONOR zostały wzmocnione silną sprzedażą zagraniczną. Marki Transsion rozszerzyły swoją obecność i skorzystały na ożywieniu na rynku Bliskiego Wschodu i Afryki (MEA).

Warto przeczytać!  WhatsApp wkrótce doda funkcję udostępniania ekranu do rozmów wideo, aby spróbować zmierzyć się z aplikacjami Teams i Meet

Region MEA wyróżniał się jedynie ze wzrostem rok do roku w III kwartale, dzięki poprawie wskaźników makroekonomicznych. Tymczasem większość rynków rozwiniętych, w tym Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Korea Południowa, odnotowała znaczne spadki sprzedaży. Oczekuje się jednak, że na tych rozwiniętych rynkach nastąpi odrodzenie w czwartym kwartale, głównie ze względu na opóźniony wpływ premiery iPhone’a.

„Po mocnym wrześniu spodziewamy się, że dynamika utrzyma się do końca roku, począwszy od pełnego wpływu serii iPhone 15 wraz z nadejściem sezonu świątecznego w Indiach, po wyprzedaży w Chinach 11 grudnia i kończąc na promocje świąteczne i na koniec roku we wszystkich regionach. Oczekujemy, że w IV kwartale 2023 r. rynek wyhamuje serię spadków rok do roku” – dodał Counterpoint.

Niemniej jednak przewiduje się, że cały rynek odnotuje spadek przez cały rok 2023, osiągając najniższy poziom w ostatniej dekadzie. Tę zmianę w dużej mierze przypisuje się zmieniającym się wzorcom wymiany urządzeń, szczególnie na rynkach rozwiniętych. W szczególności ożywienie rynków wschodzących przed rynkiem globalnym, wraz z rozwojem marek spoza pierwszej piątki, podkreśla zmieniającą się dynamikę i możliwości w globalnej branży smartfonów.


Źródło