„Good One” zawiera najbardziej szokującą scenę filmową roku
Najlepszą częścią pracy jako krytyk filmowy jest odkrywanie filmów, które wywołują w tobie uczucia, których się nie spodziewałeś, te filmy pozostają w twojej głowie i zaprzątają twoje myśli przez tygodnie lub miesiące po ich obejrzeniu. Kiedy taki film pochodzi od nowego, wielkiego talentu, prawdopodobnie można go porównać do przypływu adrenaliny u sportowca olimpijskiego, gdy zdobywa złoty medal. Dokładnie takie uczucie miałem, kiedy oglądałem Dobrydramat o dorastaniu, autorstwa debiutującej reżyserki i scenarzystki Indii Donaldson, z wybitną rolą Lily Collias.
Jest wiele powodów Dobry to niezwykle wzbogacające doświadczenie, ale moment, który to potwierdza, może okazać się najbardziej szokującą i niezwykłą sceną roku.
Co jest szczególnego w tej scenie? Dobry jest jej subtelność.
Często najbardziej dramatyczne lub zadziwiające sekwencje roku skupiają się na ekstremalności, jak na przykład naprawdę epicki spacer w zwolnionym tempie po potężnej eksplozji, duży zwrot akcji i/lub dramatyczne odkrycie, albo zupełnie szalona i obrzydliwie histeryczna scena z filmu z 2022 r. Trójkąt Smutku. Zwykle jest głośna muzyka i szybki montaż, z każdą sztuczką z podręcznika filmowania używaną do przekazania, jak niezwykłe jest to, co oglądasz. Ale kluczowy moment w filmie India Donaldson Dobry nadchodzi tak nagle i naturalnie — nie ma dudniącej muzyki ani narastania napięcia — że po prostu wydaje się odświeżająco prawdziwe. I druzgocące.
Trochę kontekstu: Dobry podąża za 17-letnią Sam (Lilly Collias), która wybiera się na kemping ze swoim tatą Chrisem (James Le Gros) i jego przyjacielem Mattem (Danny McCarthy). Syn Matta miał dołączyć do nich w podróży, ale wycofał się w ostatniej chwili, przez co Sam czuje się odizolowana od skoku.
(Ostrzeżenie: Spoilery dla Dobry dalej!)
Pod koniec podróży Sam (Lily Collias) siedzi przy ognisku późnym wieczorem ze swoim ojcem i Mattem. Zaczynają rozmawiać o swoich frustracjach, szczególnie o związkach z byłymi żonami i napiętym związku Matta z jego własnym synem. Sam po prostu przyjmuje to wszystko, gdy zarówno Chris, jak i Matt otwarcie mówią przy niej rzeczy, których prawdopodobnie nie powinni mówić. Jej oczy są szeroko otwarte ze zdziwienia i dyskomfortu, ale Sam aktywnie słucha i odpowiada cennymi radami, które robią wrażenie na Mattcie. „Jesteś za młoda, żeby być tak mądrą” — mówi jej.
To całkiem piękny moment między Samem, Chrisem i Mattem, rodzaj głębokiej rozmowy, która ma miejsce, gdy nie ma rozproszeń — dla takich chwil ludzie wybierają się na kemping, aby uciec od świata i uporządkować myśli. Chris w końcu czuje wyczerpanie, zostawiając Sama i Matta samych przy ognisku.
Kamera naprzemiennie wykonuje niecentralne zbliżenia zarówno na Sama, jak i Matta, a Matt chwali inteligencję Sama. To takie słowa, których pragniesz usłyszeć w młodości: potwierdzenie, że twoja mądrość i sposób postrzegania świata są bezcenne, gdy odkrywasz swoje miejsce w świecie. Następnie Matt zaczyna mówić o księżycu, pozostawiając długą ciszę. Kamera zbliża się do Sam, która zaczyna wyglądać na nieswojo w tej sytuacji, a ona wspomina, że zamierza ugasić ogień i pójść spać. Żartobliwie przypomina sobie, że Matt nie zabrał śpiwora i mówi, że może zostawić ogień, jeśli chce spać obok niego, ponieważ jest prawdopodobnie cieplej niż jego namiot.
Matt nie tracąc czasu, odpowiada, szeroko się uśmiechając: „Chyba że przyjdziesz mnie ogrzać”.
W filmach o dorastaniu są momenty, które zmieniają światopogląd bohatera. Chłopięctwoto wtedy matka Masona szczerze ujawnia, jak frustrujące i rozczarowujące było jej życie. W Ósma klasaKayla ma okropnie niezręczną randkę ze starszym chłopakiem, który ją nęka. To takie sceny, które wszystko ustawiają na swoim miejscu i wystawiają młodych ludzi na okrucieństwa świata, o których mogli słyszeć, ale których jeszcze nie doświadczyli na własnej skórze. Dokładnie to przytrafia się Samowi w Dobry tą jedną, druzgocącą linią.
Nie ma wątpliwości, że Matt podrywał 17-letnią córkę swojego najlepszego przyjaciela. Następne ujęcie jest niepokojące, ponieważ widzimy Sam, która wygląda na wyraźnie roztrzęsioną, częściowo zasłoniętą cieniem Matta. Czytając jej twarz, Matt próbuje zmienić zdanie: „To niesprawiedliwe, że twój tata dostaje więcej ciepła”, próbując złagodzić napięcie. Ale jest za późno. Oczy Sam migoczą, ciężkie od rozczarowania, gdy czuje się niemal sparaliżowana szokiem. W końcu opanowuje się i odchodzi, podczas gdy Matt siedzi i rozmyśla nad nieodwołalnym wyborem, którego dokonał.
Działa, ponieważ jest tak wiele spostrzeżeń i doświadczeń życiowych, które napędzają moment: wystarczy jedna uwaga, aby na zawsze zmienić czyjś pogląd na ciebie i świat. Kiedy coś powiesz, nie można tego cofnąć. Moment jest zaskakujący, jak naturalny i uziemiony się wydaje. Kwestia jest tak cicho wypowiedziana, że można by pomyśleć, że nie usłyszałeś dokładnie tego, co powiedział Matt, ale reakcja Sam mówi ci wszystko, co kiedykolwiek mógłbyś chcieć wiedzieć o tym, co ona czuje.
Magia filmów często może nadejść, gdy najmniej się tego spodziewamy. Czasami jest to radosny moment. W Dobryto rozdziera serce. I potrzeba wyjątkowo utalentowanej obsady i ekipy, aby stworzyć tak transcendentny moment.