Google mierzy się z Meta, tym razem ze swoją platformą komunikatorową – Technology News
Platforma Google do przesyłania wiadomości w formie bogatych usług komunikacyjnych (RCS) staje się skutecznym konkurentem funkcji biznesowej WhatsApp, znajdując odbiorców w różnych sektorach, takich jak AJio, HDFC Bank i Mamaearth.
Przemysł
RCS to nowoczesna wersja zwykłych wiadomości tekstowych, za pomocą której firmy i konsumenci mogą wysyłać multimedia, takie jak obrazy, filmy, a nawet pliki, korzystając z natywnej aplikacji do przesyłania wiadomości w smartfonach.
W przypadku firm umożliwia interaktywne angażowanie konsumentów dzięki zakresowi dwustronnej interakcji — podobnie jak w przypadku korzystania z WhatsApp do zwiększania sprzedaży. Chociaż z RCS korzystają także użytkownicy niebiznesowi, eksperci twierdzą, że większe możliwości w zakresie trakcji i przychodów będą miały przedsiębiorstwa, podobnie jak w przypadku WhatsApp Business.
Meta ma ponad 200 milionów użytkowników aplikacji biznesowych WhatsApp miesięcznie na całym świecie, a duża liczba tych firm ma siedzibę w Indiach
Powodem, dla którego przedsiębiorstwa wdrażają RCS, jest to, że wysłanie wiadomości za pośrednictwem platformy jest o 30–40% tańsze niż WhatsApp.
Co więcej, kanał podlega nadzorowi Urzędu Regulacji Telekomunikacji Indii (Trai), ponieważ operatorzy telekomunikacyjni i platformy komunikacyjne jako dostawcy usług (CPaaS) są również zaangażowani w proces SMS.
Trasa mobilna
„Otrzymujemy dobry odzew ze strony przedsiębiorstw na temat RCS, ponieważ jest on bardziej atrakcyjny wizualnie i prowadzi do większego zaangażowania w porównaniu ze zwykłym tekstem. Oczekujemy, że w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy 25–30% wolumenu SMS-ów przeniesie się obecnie do RCS z SMS-ów w postaci zwykłego tekstu” – powiedział Tushar Agnihotri, szef operacji w Indiach i regionie Azji w Route Mobile.
Obecnie całkowita liczba SMS-ów w branży wynosi 55 miliardów miesięcznie i rośnie przy złożonej rocznej stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 18%.
Według Agnihotri nie ma różnicy między WhatsApp i RCS. Jednakże RCS udostępnia bramy u operatorów telekomunikacyjnych, co ułatwia kwalifikację kanału do otrzymywania wiadomości o charakterze transakcyjnym, np. z banków. Dzieje się tak, ponieważ organy regulacyjne, takie jak Bank Rezerw Indii
W przypadku Sinch, który jest również dostawcą usług komunikacyjnych dla przedsiębiorstw, działalność RCS w Indiach wzrosła w 2023 r. sześciokrotnie w porównaniu z rokiem ubiegłym, a 10 największych klientów firmy korzysta z platformy, głównie w zakresie usług finansowych.
„Dzięki RCS Google odnotuje znaczny wzrost rynku
Jednym z wyzwań stojących przed RCS na tym etapie jest zasięg świadczonych przez niego usług. Dzieje się tak, ponieważ producenci smartfonów muszą aktywować tę funkcję. Obecnie około 300 milionów telefonów obsługuje RCS, w porównaniu z WhatsApp, z którego korzysta ponad 600 milionów użytkowników w kraju.
RCS nie jest obecnie obsługiwany na iPhone’ach, co oznacza, że około 56 milionów użytkowników iPhone’ów w kraju jest poza jego zasięgiem. Jednak niedawno Apple powiedział, że iPhone’y będą obsługiwać przesyłanie wiadomości RCS od przyszłego roku.
Według Inderpala Singha Mumicka, wiceprezesa wykonawczego ds. działalności telekomunikacyjnej i dyrektora generalnego Dotgo, wskaźnik dostarczania RCS wynosi aż 98%, a odczytu 37%, a także cieszy się dużym zaangażowaniem klientów. Dotgo to platforma RCS przejęta przez Gupshup w 2021 roku.
Według Juniper Research RCS przyniesie operatorom dodatkowe przychody z przesyłania wiadomości o wartości ponad 15 miliardów dolarów w latach 2024–2028 na całym świecie.
Niedawno Google podał, że ma na całym świecie ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie z włączoną funkcją RCS w wiadomościach. Firma wprowadziła także nowe funkcje AI w RCS, takie jak fotomoji, nastroje głosowe poprawiające jakość dźwięku, efekty ekranowe i personalizacja profilu.